Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KQV70
#1578389
Hej! Köpte en v70 för två veckor sen. Körde hem den (ca 2 tim) gick jättefint och inga problem. En vecka efter köpet varnade den för låg kylarvätskenivån, åkte till OK och köpte och fyllde på och tänkte inte mer på det, körde som vanligt i 3 dagar sen åkte jag till stockholm (3 timmar från mig) på en liten semester och när jag kom fram varnade den för kylarvätskenivån igen så köpte kylarvätska på biltema och fyllde på och körde hem igen 2 dagar efter. Den gick som vanligt, tvättade bilen när jag kom hem för den va så skitig. 3 timmar efter tvätten skulle jag åka till jobbet och den starta utan problem men plöddrade fram och stannade. När jag startade den igen så varnade den för kylarvätskenivån så jag stannade och fyllde på, när jag startade den så vitrök den ganska kraftigt i ca 300 meter, sen försvann det och den gick som vanligt igen! Nu vågar jag inte köra mer..
Min tanke är topplockspackningen, vad har ni för tankar?
Tycker det är konstigt att det inte va några problem första veckan jag hade den, då körde jag ändå väldigt mycket och även längre sträckor utan att den varnade för kylarvätskenivån..
#1578397
KQV70 skrev: lör 11 maj 2024, 10:15 Hej! Köpte en v70 för två veckor sen. Körde hem den (ca 2 tim) gick jättefint och inga problem. En vecka efter köpet varnade den för låg kylarvätskenivån, åkte till OK och köpte och fyllde på och tänkte inte mer på det, körde som vanligt i 3 dagar sen åkte jag till stockholm (3 timmar från mig) på en liten semester och när jag kom fram varnade den för kylarvätskenivån igen så köpte kylarvätska på biltema och fyllde på och körde hem igen 2 dagar efter. Den gick som vanligt, tvättade bilen när jag kom hem för den va så skitig. 3 timmar efter tvätten skulle jag åka till jobbet och den starta utan problem men plöddrade fram och stannade. När jag startade den igen så varnade den för kylarvätskenivån så jag stannade och fyllde på, när jag startade den så vitrök den ganska kraftigt i ca 300 meter, sen försvann det och den gick som vanligt igen! Nu vågar jag inte köra mer..
Min tanke är topplockspackningen, vad har ni för tankar?
Tycker det är konstigt att det inte va några problem första veckan jag hade den, då körde jag ändå väldigt mycket och även längre sträckor utan att den varnade för kylarvätskenivån..
Klassiska VEA problem, detta är från en tråd tidigare(2021) men det kan vara något i det: viewtopic.php?t=162378

Bäst är väl att kolla EGR, slangar etc.
#1578404
Är bilen köpt av en handledare hade jag börjat med att vända mig dit för att kräva felsökning följt av åtgärd eller återköp.

Hej, Jag är inte så insatt i hur st&ou[…]

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du[…]

Har säkert glömt nått men som sag[…]