Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 08volvoV70
#1578162
Hej, har en V70 -08 som börjat fastna i P-läge. Har märkt att ifall jag pumpar bromsen så släpper det efter ett tag och det går då att växla utan problem. Bilen startar och kör utan problem.

Samt så fastnar nyckeln i tändningen när jag stänger av bilen och måste vrida fram och tillbaka några varv för att den ska släppa.

För 1 vecka sen hade jag inte några av dessa problem.

Har ni några lösningar på detta eller tips på vart jag kan börja felsöka så hade det uppskattats enormt!
av Lövet
#1578165
Spontant finns felet i det som ska känna av att du har foten på bromsen. Det finns nån microbrytare som släpper växelspaken. Den ska "klicka till" så det hörs lite när du lägger foten på bromsen.

Du kommer säkert få en bättre förklaring snart av någon som lagat detta själv.

En annan sak du kan testa - lyser dina bromsljus som de ska när du trycker på bromsen? För det finns en kontakt för detta också som om den går sönder kommer ge samma problem med växelspaken.
av 08volvoV70
#1578166
Var nere en vända till och kollade, det verkar inte ha något att göra med bromsen (bromsljusen funkar f.ö) utan det verkar finnas en liten vit spak under växelspaken som inte funkar i kyla, bara en gissning dock
av Lövet
#1578167
08volvoV70 skrev:Var nere en vända till och kollade, det verkar inte ha något att göra med bromsen (bromsljusen funkar f.ö) utan det verkar finnas en liten vit spak under växelspaken som inte funkar i kyla, bara en gissning dock
Den vita spaken tror jag är den manuella frikopplingen, exempelvis om man behöver bärga bilen. Sätt dig i bilen, slå på tändningnen (starta inte motorn). När du lägger foten på bromsen ska du höra en "klick" från växelspaken. Hör du ett sådant?

Om inte gissar jag att denna är trasig. Jag är dock inte mekaniker så börja inte köp grejer riktigt än ;)
https://www.skandix.de/en/spare-parts/d ... n/1024071/

Hejsan! Ska byta kondensor på V70 och k&oum[…]

Vi som beställt EX90

Om den tar 5 minuter snabbare att snabbladda spel[…]

Läckande styrservo v70 2005

Jag hade läcka, nu är bilen inlä[…]

start problem volvo penta B20

Den ska starta nästan oavsett hur tändl&[…]