Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av germanbug
Vad är det som gör tomgången svajig, som att den går upp och ner som en jojjo?
Gasar man till, går tomgången som den ska i 5 sekunder. Sen börjar den gå upp och ner igen, typ 2-300 varv upp och ner.
Motorn är en T2, bensin, -14, och vid normal motortemp.
av Civilpolisen
Jag vet inte om det är relevant, jag har en diesel.... Men jag har kört försiktigt och för det blev jag straffad med dålig acceleration samt en sköldpadda i fönstret vid hastighetsmätaren!
Efter det så ställde jag mig på gasen några gånger och lät bli att tänka på eco-driving... varva rejält. Då försvann sköldpaddan och accelerationen kom tillbaka.

Nu gör jag så emellanåt, tänker inte på ekonomi och miljö utan laddar på rejält och sköldpaddan är inte där mera.
Jag tänker, testa samma! Att köra med lite "riv i raggsockan"! Se om det hjälper även med tomgångskörningen?
Användarvisningsbild
av germanbug
Jag är lite inne på den teorin också, att man har kört och gasat försiktigt en längre tid.
För saker och ting är ju konstruerade för att användas till det de är gjorda för.
Så mera gas under högerfoten kan nog vara medicinen.
Användarvisningsbild
av germanbug
Har rengjort ingående ände på spjällhuset. Och det blev faktiskt till det bättre.
Märkte att det var en tunn oljehinna på insidan av spjällhuset. Och likaså slangen från intercoolern har en tunn oljehinna på insidan.
Oljehinnan, kommer den från turbon?
Och hur bökigt är det att skruva loss spjällhuset, om jag ev. ska göra rent änden mot insuget också?
Det är ju bra trångt och knöligt. Hade fullt upp hur jag skulle bända bort slangen från intercoolern, när oljefiltret sitter i vägen.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]