mrharakiri skrev:Tack för era svar. Låter lite otroligt att haldex pajjar vid 20k mil och viscos vid 15000mil. Är systemen så pass dåliga borde väl pressen skrivit spaltmeter om ämnet? Hur känslig är automatlådan som greeken nämner, hur vanligt är det att den rasar?
Finns en anledning till att maskinskadegarantin (där ingår tex fyrhjulseriften) är begränsad till x-antal år eller max x-antal mil. Tror det är ovanligt med maskinskadegarantin över 12.000 mil.
Växellådan kan hålla nästan hur länge som helst om du sköter den väl och kör försiktigt. Hur länge den håller beror på skötsel och hur du eller de som haft bilen före dig har kört.
Taxi som kör sina bilar stenhårt och nästan dygnet runt i många fall, deras lådor brukar få bytas ofta. Tror inte det är ovanligt med två lådbyten på 40.000 mil. Men den siffran får du kolla upp med någon som har bättre koll än mig.
Att Haldex lägger av efter 20.000 mil är kanske inte någon officiell siffra? Men det är det miltal som Volvo generellt anser att en Haldex awd ska hålla.
Vilken siffra du får beror säkert på vem du frågar. Officiella standardsvar är oftast "nej, det är första gången detta händer, eller detta fel är mycket ovanligt, har aldrig hört talas om det förut". Samma förfarande gäller de flesta stora företag. Kolla bara på SonyEricsson och deras nya telefonmodeller. Tex P990i. Det kan ju ha varit en av de sämsta telefoner funktionsmässigt som de någonsin tillverkat, men en dag efter att någon av cheferna styrt upp problemet fanns inga problem längre.
Och sen ska vi väl säga så här också...det är ju ingen hemlighet direkt att Volvo tjänar sina pengar på eftermarknaden, dvs, tillbehör och reparationer. Skulle de vilja så gjorde de en AWD som höll bilens livstid. Men det skulle nagga marginalerna och intjäningsförmångan rejält! Och redan idag går Volvo/Ford riktigt kass. Sverige går skitbra, men det spelar ingen roll i det stora sammanhanget. Sveriges vinster försvinner ner i det stora amerikanska svarta hålet av kostnader.