Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Berget43
Jag hade ju ett allvarligt mekaniskt fel på min bil. Volvo hade inte upptäckt det i sina kvalitetskontroller. Jag fick vänta 7 månader och betala full leasing på en trasig bil ja. Men jag kan inte minnas att jag varit lovad funktioner i bilen somskulle komma och sen inte kommit.

Om man bortser från typ av fel så tror jag inte man kan köpa någon elbil oavsett pris helt utan fel. Vi är alla del i ett stort experiment… Vill man inte vara det, köp en fossilbil utan konstant uppkoppling. Roliga sådana finns det knappt längre oavsett bilmärke. Så jag ser det ur det perspektivet som att vi inte har något val.
Användarvisningsbild
av bem
Berget43 skrev: tor 18 apr 2024, 19:37 Kan du ge exempel på funktioner eller annat som vi Volvo-ägare betalt för men inte fått?
Det är också frågan om att t.ex. ha så få buggar som möjligt, hur länge man skall vänta att bilen får mjukvarufunktioner som är vettiga och när sånt som funkat slutar funka åter kan tänkas fungera. För egen del trodde jag att jag skulle få en bil som fungerade som Volvobilar brukar, men ack så blev inte fallet på grund av mjukvaran (vid leverans aug -21). Ta bara en sån sak att tankmätaren inte visade rätt i början, men rättades i mjukvara senare. Att tankmätare visar rätt är ganska basic i en bil. Nu vet jag att Volvo inte hade nåt testcenter för mjukvaran då (det har de numera), men det ursäktar inte att man släpper ut bilar med så undermålig mjukvara som det var i min bil när jag hämta ut bilen sprillans ny. För 700 tusen papp förväntar jag mig mer.
Lagom till jag skall byta bort min Volvo efter 36 månader kanske man kan säga Google infotainment är hyfsat stabilt och har hyfsat med funktioner. Vi får se vad t.ex. mjukvaruversion 3.0 har i sitt sköte om den funkar som det tänkt, exempel:
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... ease-notes
Visst gillar jag Volvo (har kört det i väldigt många år) men jag har inte riktigt förtroende för märket längre och jag ser i vilken riktning deras nya elbilar går och det är nåt jag inte är intresserad av alls.
av Berget43
Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska bli spännande att köra en sväng imorgon och se hur den känns i drivlinan osv. En nu meddelande app har tillkommit. Sen när jag manuellt uppdaterade apparna var det en stor uppdatering av ADAS appen. Antar att det är skyltavläsning ovh Pilot assist osv. Stereon spelar lite djupare bas med samma equlizer inställning som innan.
av EeyUp
Har ju varit magisk kasst utan nåt av värde sedan 2.11. Hoppades 3.0 skulle komma med något , men icket, alltså hur kan man göra så lite.

Såg att iphone appen har fått så man kan ställa in laddgräns nu, dock ingenting till android appen, hur är det möjligt på ett android system.

ifrågasatte även tidigare hur dem kunde lägga upp en reklam 2022ish med en C40 och google assistenten där du kunde säga "starta värmen" så körde den igång förvärmingen. När detta inte går att göra än
av Berget43
Min uppfattning är att även om Volvo och Polestar gör väldigt fina bilar; framförallt med sköna stolar. Sen ligger man långt långt efter de bästa vad gäller mjukvara. Min uppfattning är att Tesla är bäst på mjukvara, nästan för bra för de tror att allt går att göra med simpla kameror och mjukvara. Sen kommer Volkswagen koncernen med alla sina märken, därefter Hyundai och Kia och sen kommer alla andra ”loosers” vad gäller mjukvara….

Det betyder inte att jag skulle vilja ha en Kia men jag har sänkt mina förväntningar på Volvos mjukvara väsentligt. Nästa bil blir nog en Kia EV6 när nya uppdaterade modellen släppts. Den är en bättre kompromiss till samma pris som en ny EC40…
av toppo
Berget43 skrev: fre 02 aug 2024, 17:03 Min uppfattning är att även om Volvo och Polestar gör väldigt fina bilar; framförallt med sköna stolar. Sen ligger man långt långt efter de bästa vad gäller mjukvara. Min uppfattning är att Tesla är bäst på mjukvara, nästan för bra för de tror att allt går att göra med simpla kameror och mjukvara. Sen kommer Volkswagen koncernen med alla sina märken, därefter Hyundai och Kia och sen kommer alla andra ”loosers” vad gäller mjukvara….

Det betyder inte att jag skulle vilja ha en Kia men jag har sänkt mina förväntningar på Volvos mjukvara väsentligt. Nästa bil blir nog en Kia EV6 när nya uppdaterade modellen släppts. Den är en bättre kompromiss till samma pris som en ny EC40…
Jag har testat samtliga märken du nämner och tycker du har helt fel. Vad är det du saknar hos Volvo och Polestar?

Polestar och Volvo har överlägset bäst kartor med Google Maps, inte ens Tesla är lika bra då de använder annan kartdata. Polestar har stora och tydliga knappar, som man lätt kan trycka på medans man kör (har ligger Volvo lite efter pga sin mindre skärm), och ett tydligt och logiskt menysystem. Teslas ”knappar” är betydligt mindre och inte lika tydliga, Volkswagen och Kia har mycket röriga infotainment med flera undermenyer och svårare att hitta rätt. Polestar och Volvo tillåter tredjeparts-appar vilket inte finns hos Kia/Volkswagen. Hos Tesla finns enbart de tredjeparts-appar som Tesla tillåter vilket innebär att de saknar många som Polestar/Volvo har. För att inte tala om röstassistenten där övriga märken inte ens är i närheten.

Övrig mjukvara som assistanssystem är inte de heller bättre hos övriga, att Tesla utvecklar allt själva medför brister i funktion (regnsensor, farthållare, parkeringsassistansen). Med tanke på att de inte har 360-kamera eller fram tills nyligen inte kunde erbjuda Matrix-ljus tycker jag visar att de har brister i just mjukvaran. Tesla har bättre app, men Volkswagen och Kia har klart sämre.

Sammanfattningsvis är enligt mig Polestar och Volvo de som absolut bäst kombinerar bra mjukvara med hårdvara.
av Berget43
Nu tycker ju inte jag man kan ha rätt eller fel men jag uppskattar att du delar med dig av dina synpunkter.

Jag är 1,89 lång så Polestar 2 är för liten och någon annan fanns inte när jag skulle handla. Volvos mjukvara är inte i närheten av Tesla. För att inte tala om hårdvaran; skärmar processorer osv. De kör på en 400 Volts arkitektur i ett chassi från 2015 som är byggt för fossilbilar med avsevärt lägre tjänstevikt och har tweakat och tweakat för att få det att funka och det märks bland när man använder alla 408 pållar.

Deras app är ett skämt. Särskilt nu senast appen till EX30. Hur kan man lura sina kunder till en ofärdig produkt i den prisklassen? Senaste Munroe avsnitten på Youtube har plockat ner en Ioniq 5. Titta på de avsnitten. Riktigt imponerande. Det är vad jag vill lägga min svårt intjänade pengar på 😊
av toppo
Berget43 skrev: lör 03 aug 2024, 19:05 Nu tycker ju inte jag man kan ha rätt eller fel men jag uppskattar att du delar med dig av dina synpunkter.

Jag är 1,89 lång så Polestar 2 är för liten och någon annan fanns inte när jag skulle handla. Volvos mjukvara är inte i närheten av Tesla. För att inte tala om hårdvaran; skärmar processorer osv. De kör på en 400 Volts arkitektur i ett chassi från 2015 som är byggt för fossilbilar med avsevärt lägre tjänstevikt och har tweakat och tweakat för att få det att funka och det märks bland när man använder alla 408 pållar.

Deras app är ett skämt. Särskilt nu senast appen till EX30. Hur kan man lura sina kunder till en ofärdig produkt i den prisklassen? Senaste Munroe avsnitten på Youtube har plockat ner en Ioniq 5. Titta på de avsnitten. Riktigt imponerande. Det är vad jag vill lägga min svårt intjänade pengar på 😊
Nu verkar det som att du inte tycker om någonting med bilen längre?

408 hk kan jag hålla med om att XC40n chassi inte hanterar så bra, men särskilt dålig tycker jag inte chassit är. Min XC40 Recharge går mycket bättre på vägen än min gamla XC40 bensin gjorde, så jag håller inte med om att chassit inte är anpassat för eldrift. Man ska snabbladda väldigt mycket för att 800V ska vara nödvändigt, min MY24 som laddar 10-80% på 28 minuter är mer än tillräckligt. Jag har 40 mils räckvidd nu under sommaren, och när jag sträckkör 100 mil har bilen laddat klart innan jag har utfört mina behov.

Sammanfattningsvis så förstår jag att XC40 inte är state-of-the-art, den är en kompromiss efter förutsättningarna. Men när man väger samman totalen av hårdvara (MY24 och framåt) med mjukvara/infotainment och pris så tycker jag det är den mest kompetenta elbilen på marknaden utan några riktiga svagheter.
av Berget43
Jag hållet med att 2024 och framåt är en bättre paketerad produkt. Lite effektivare, snabbladdar snabbare osv. Men till årsskiftet kommer t ex ny Tesla model Y. Fullutrustad long range kommer kosta mindre än en fullutrustad EX40 som är en hel bilklass mindre och har sämre mjukvara och tekniska prestanda vad gäller chassi osv. Svårt att motivera den då även om inredningen och designen är kanon.

Tesla är inget jag uppskattar men Nio, Kia/Hyundai med flera är långt långt längre komna än Volvo. 800 volt handlar inte enbart om hastigheten på snabbladdning. Jag har aldrig haft problem med hastigheten på snabbladdning på min C40. Den kommer väldigt ofta upp i ca 155+ kWh ända upp till 60% vilket är imponerande. 800 volt för mig handlar även om värmeutvecklingen när man laddar upp/ur batteriet under t ex körning. Värmeutvecklingen är lägre i alla situationer i ett 800 volt system. Efter som värme är en av de faktorer som ger batterierna mest stryk så tar batterier i en 800 volt arkitektur mindre stryk generellt. Alltså håller de längre. Värme mot batterierna ger dem ca 5 gånger mer stryk än att ladda dem ofta till 100%….
Kränga av däck själv

När jag började jobba på bilverkst[…]

Tidigare ägare säger att han har bytt de[…]

jag har fått 3 bilar inlösta av Volvia […]

Tack för svar!! Skönt att veta att det […]