- tor 11 apr 2024, 20:37
#1575860
Går att rengöra spjällhuset, ibland blir det koks o skit så det inte stänger ordentligt och läcker tjuvluft, så bränsleblandningen blir felande gentemot vad datorn förväntat sig.
Att den dör vid uppstart tyder på något vid uppstartsfasen, då är det mest datorn som styr över vilka värden som ska gälla för t.ex. bränsle och luftmängder under kallstart, efter den perioden passerat är det motorns sensorer som tar över, t.ex. vakuum, temp och lambda som styr,
Så det kan stämma att spjällhuset är lite tokigt. du gasar och den släpper in mer luft - men datorn fick inte signalen att nu kommer de mer luft.
Testa ta lös insugsslangen och kika, använd telefonen och filma så slipper du böja dig i riktningar som bara skedde när du va nyfödd.
Fyra torxskruv oftast den sitter i så går att ta lös rätt simpelt för rengöring.
Osäker om dessa går att mäta, men man kan på de flesta använda multimeter och mäta motstånd och röra på spjället för att se så det inte är avbrott i signalen, det kan också ge knepigheter.
Kika på youtube "clean throttle body volvo" och liknande. Lite bromsrengöring och en tandborste brukar jag köra med.
If you can´t convince them - confuse them!
Vida/Dice finns i Sundsvall om du behöver hjälp med utläsning...