- sön 07 apr 2024, 14:58
#1575386
"Vi"?
Nja...
Om Volvo hävdar att dämparna är monotube är de med största sannolikhet det också. Finns ingen anledning att säga så annars. Det kan ändå vara marknadsföring, man använder monotube dämpare därför att det låter bra oavsett om de är bättre än andra stötdämpare eller ej. Men troligtvis valde man monotube därför att de dämparna uppfyllde kriterierna man bestämt sig för till chassit och vägegenskaperna.
Det är inte så att man bara slänger på ett gäng dämpare och tycker att "det blir säkert bra." Utprovningen och testerna är väldigt tuffa och långvariga. T.ex. sätter man olika slags givare och sensorer på stötdämpare, bromsar m.m. när man kör vissa prov och håller hela tiden koll på temperaturer och en massa andra saker i realtid, och man loggar värdena i en dator för utvärdering. Det görs inte i en handvändning direkt.
Extern behållare på monotubedämpare är inte nödvändigtvis bättre, det beror lite på. Det finns också något som heter "tillräckligt bra." En monotube med intern behållare fungerar i 99,9% av fallen mer än tillräckligt bra jämfört med en dämpare med extern behållare, och är samtidigt oftast bättre än en enklare doubletube. Det beror på användningen. Ju längre fjädringsväg, desto större nytta gör en extern behållare. På en personbil med "sportchassi" som är avsedd för normal körning på väg är extern behållare i stort sett alltid onödigt. Men har du väldigt lång fjädringsväg och ett chassi som måste jobba väldigt hårt och ofta, som vid terrängkörning, gör extern behållare stor nytta.
Senast redigerad av 1 MarcusJ, redigerad totalt 0 gånger.
All makt åt Thengil!
V70 II D5 AWD R-Design -11
S70 GLT -98
245 Turbo -85 (USA B21FT)