Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1574881

20FJan skrev:På väg som är skyltat 100 kommer du inte kunna köra 40 mil på 4h, det var det jag reagerade på. Man lär köra 110-120 om du ska få snittfart på 100.
Utan möjlighet till destinationsladdning räcker ju 20 mils motorväg om du vill ta dig hem utan laddning efter vägen. Jag har varit med om upptagna laddare och trasiga laddare tom svårt att hitta laddaren när GPS visat fel, mellan Västerås och Stockholm. Det är tråkig tid att lägga när man är
påväg hem ofta sent på kvällen med familj efter ett kort besök hos bekanta.
Med skyltat 100km/h går 40 mil oftast lite snabbare än 4h. Brukar ligga typ 10km/h över skyltat för det mesta.

Laddinfrastrukturen är så mycket bättre nu än för bara ett par år sen och det kommer nya större stationer nu hela tiden. Det är inte alls speciellt svårt nu och är man inte väldigt märkestrogen (t.ex vägrar ladda på annat än Ionity) så är köer inget som ens under storhelger är ett problem nu. Jag var uppåt Sälen i sportlovstider och under Vasaloppet och det var ändå inga köer någonstans. Det finns så många val nu att det är lugnt.
#1574882
Derank skrev:tycka vad man vill men trenden är neråt :

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 3-procent/
1 mätpunkt är ingen trend. Trenden är tvärtom. Det här är första gången vi sett en minskning på jag vet inte hur länge.
#1574885
Lövet skrev:
Derank skrev:tycka vad man vill men trenden är neråt :

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 3-procent/
1 mätpunkt är ingen trend. Trenden är tvärtom. Det här är första gången vi sett en minskning på jag vet inte hur länge.
Och det är en minskning mot samma månad förra året men en ökning från januari och februari. Så inget man egentligen kan dra speciellt många slutsatser kring, åt vare sig det ena eller andra hållet.
#1574895
joel80 skrev: tis 02 apr 2024, 20:14 Oavsett bil så blir det väldigt långa dagar. Det handlar väl om kring 30 timmars effektiv körtid?
Stannar man inte för lite matpaus och så under det är man nog lite farlig förare.
Självklart stannar man för pauser, mat och tankning. Två förare. Säkerheten främst, alltid.
Poängen är att oavsett så fixar man inte det med elbil, vissa transporter är sådana.
#1574898
Derank skrev:tycka vad man vill men trenden är neråt :

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 3-procent/
Enda trenden är väl att diesel fortsätter nedåt? Nu är ju snart diesel utraderat på nybilsförsäljningen.
Mars stod för den näst högsta siffran sett till antalet registrerade elbilar under en enskild månad genom tiderna.
#1574905
joel80 skrev: tis 02 apr 2024, 23:47
20FJan skrev:På väg som är skyltat 100 kommer du inte kunna köra 40 mil på 4h, det var det jag reagerade på. Man lär köra 110-120 om du ska få snittfart på 100.
Utan möjlighet till destinationsladdning räcker ju 20 mils motorväg om du vill ta dig hem utan laddning efter vägen. Jag har varit med om upptagna laddare och trasiga laddare tom svårt att hitta laddaren när GPS visat fel, mellan Västerås och Stockholm. Det är tråkig tid att lägga när man är
påväg hem ofta sent på kvällen med familj efter ett kort besök hos bekanta.
Med skyltat 100km/h går 40 mil oftast lite snabbare än 4h. Brukar ligga typ 10km/h över skyltat för det mesta.

Laddinfrastrukturen är så mycket bättre nu än för bara ett par år sen och det kommer nya större stationer nu hela tiden. Det är inte alls speciellt svårt nu och är man inte väldigt märkestrogen (t.ex vägrar ladda på annat än Ionity) så är köer inget som ens under storhelger är ett problem nu. Jag var uppåt Sälen i sportlovstider och under Vasaloppet och det var ändå inga köer någonstans. Det finns så många val nu att det är lugnt.
Då kommer jag tillbaka till att räckvidden inte blir vad som är utlovat. I tempo för att snitta 100 med omkörningar och acceleration som det innebär. Du kommer alltid ifatt annan trafik/lastbilar, samhällen, korsningar osv. Sträckan innan och efter landsvägen drar ofta ner snittfarten ordentligt också.
#1574910
Jag har cirka 100 mil till sommarstugan, och har varit upp ett antal gånger med elbil. Det tar oftast cirka en timme längre än med de diesel/bensinbilar jag haft tidigare. För mig är det inte ett gigantiskt problem.

Har du otur kan du få vänta ett tag med att ladda. Det gäller främst stationerna efter E4 söderut, men även ibland på andra ställen. Då kan restiden gå upp ytterligare någon timme. Det har inte heller stört mig speciellt mycket.

Däremot finns det tillfällen när jag inte gärna tar elbilen. Vi åkte Stockholm - Kiruna tur och retur nu under påsken. Med XC90 D5 tog det cirka 13 timmar. Hade vi tagit elbilen med takbox hade det troligen tagit minst tre timmar till. Kyla, snömodd och takbox minskar räckvidden rejält. När restiden kommer över 16 timmar börjar jag tycka det är besvärligt.

Bevisligen går det att göra andra prioriteringar. Jag körde om en BMW i4 M50 med till och med samma färg som den jag har just norr om Umeå. Den hade både takbox och släp med skoter på. Gissningsvis fick de ladda ofta -- men bevisligen går det också.

XC90:n rullar betydligt mindre än vad jag trodde den skulle göra när jag skaffade elbil. Numera används den bara när vi inte får med oss folk, fä (hundar) och packning i elbilen. Själva resan går tillräckligt bra med elbil. Däremot är elbilen rätt mycket mindre, vilket ibland ger problem.
#1574921
StefanN skrev: ons 03 apr 2024, 09:50 Tolkar du WLTP som utlovad räckvidd?
Nej. Jag menar att det knappt finns elbilar just nu som klarar 40 mil på 4 h.
Jag har en Leaf 40kWh som jag skrev tidigare klarar den 20 mil men inte med snittfart på 100 isåfall.
Håller jag motorvägstempo 110-120, vilket krävs för att snitta 100 på en resa, så behöver jag räkna med laddning efter 12-15 mil.
Sist körde jag hem i minusgrader med 3% kvar, det är inget man gör om man inte är van med bilen, det var 10 mils körning med 55% från början. Jag startade i ca 90, men var tvungen att gå ner till 80. Kunde sedan köra 85 en stund sista biten. Det är inte så roligt på 120-sträckan…
#1574930
Malmstroem skrev:Däremot är elbilen rätt mycket mindre, vilket ibland ger problem.
Enligt mig största problemet. Större elbilar har för dålig räckvidd. Finns idag ingen vettig elbil som kan ersätta min nuvarande V90CC till en rimlig kostnad.
Hoppades på en beggad Audi E-tron från 20/21 som verkar kunna matcha komfort, storlek och framkomlighet (fyrhjulsdrift och markfrigång) men kommer inte ens till jaktmarken (nordväst om uppsala) och tillbaka (södra stockholm) med den bilen. :-(
Men om nåt år kanske nån av de nyare suvarna med bättre räckvidd har hamnat på en acceptabel prisnivå.
  • 1
  • 381
  • 382
  • 383
  • 384
  • 385
  • 396
Köpråd XC90

Full laddning ger 76km i appen & bilens displa[…]

Jord till mätarhus

Brun kabel är signal jord, svart kabel kompon[…]

S90 T5 däck/bromsskivor

Hej på er! Jag hade nyligen inne min S90[…]

1. Automatisk parkeringsbroms. Det sägs g&ari[…]