Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev: tis 02 apr 2024, 15:14 Som det är nu börjar min blåsa ha kortare räckvidd än bilen. Efter kring 40-45 mil och 4h måste jag ändå stanna. Ofta även hunnit bli hungrig eller fått kaffe-abstines. Bild
På 20 minuters paus kan jag då sen köra ca 25-30 mil till beroende på årstid och hastighet.

Samma här. Men det blir ju ett stopp i storskogen och lätta på trycket mot en gran och så är man iväg efter 60 sek igen och en macka har man ju med sig i bilen. Där finns varken laddstationer eller restauranger.

Ska man åka elbil blir det ju ett fullständigt annat sätt att resa för mig.
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: tis 02 apr 2024, 15:14 Som det är nu börjar min blåsa ha kortare räckvidd än bilen. Efter kring 40-45 mil och 4h måste jag ändå stanna. Ofta även hunnit bli hungrig eller fått kaffe-abstines. Bild
På 20 minuters paus kan jag då sen köra ca 25-30 mil till beroende på årstid och hastighet.

Samma här. Men det blir ju ett stopp i storskogen och lätta på trycket mot en gran och så är man iväg efter 60 sek igen och en macka har man ju med sig i bilen. Där finns varken laddstationer eller restauranger.

Nja, jag har nog alltid stannat minst en gång och ätit om jag kört resor på säg 6-7 timmar.
Klart man ibland bara stannat lite kortare på en mack, lånat toan och köpt en korv och dragit vidare på 10 minuter istället för att ta det lite lugnare och ge det 20 minuter. Men den skillnaden är så pass liten och gäller ju bara på långresor. Bild
Helt klart minuter jag kan avvara i de fallen istället för att ha dyrare lösning med dubbla drivlinor.

Hämtar ut ny Polestar 2 nästa vecka nu, den ska ha både bättre räckvidd, lägre förbrukning och snabbare laddning. Blir intressant i sommar för sluttid Ystad - Haparanda. ;)
Där är jag bara lite orolig för första sträckan, den blir så lång att jag måste planera lite lägre vätskeintag innan så att jag klarar mig utan att behöva kissa i flaska. BildBild
Lucif3r skrev:
joel80 skrev:Ofta även hunnit bli hungrig eller fått kaffe-abstines
Sånt tar man ju med sig hemmifrån...
Och pisspaus tar ju typ 30sekunder...
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: tis 02 apr 2024, 15:14 Som det är nu börjar min blåsa ha kortare räckvidd än bilen. Efter kring 40-45 mil och 4h måste jag ändå stanna. Ofta även hunnit bli hungrig eller fått kaffe-abstines.

Varför ska man resa på det sättet? Vem blir glad av att man kommer fram 40 minuter snabbare på en resa på 8 timmar? Har ni frågat er familj i övrigt om de gillar att resa med den stressen?

Min spontana reflektion, bland annat för att jag varit i den situationen själv förr, är att familjen blir klart gladare av att stanna mer och längre. På en lång resa försvinner ändå hela dagen mentalt, om man kommer fram 19:00 eller 19:45 är liksom struntsamma.
Det är ju så olika förutsättningar vid olika tillfällen och för olika personer.
Nästa vecka ska jag t.ex. köra 300 mil på två dagar, måste göra en resa mellan Spanien och Sverige. Med elbil skulle det vara fullständigt omöjligt.
joel80 skrev: tis 02 apr 2024, 15:14
20FJan skrev:Istället för jättebatteri skulle en förbränningsmotor som tankas med biobränsle kunna användas som räckviddsförlängare. Bilen skulle inte ens behöva vara körbar på enbart flytande bränsle annat än i nödfall. Den skulle även kunna stå och ladda om man kör ut i obyggden så har man ny räckvidd att ta sig hem på utan att vara i behov av eluttag.
Jag ser det som rätt onödigt och fördyrande med dubbla drivlinor. Mer som kan paja och dyrare service. Förbränningsmotorer mår ju dessutom inte så bra av att bara användas ibland.

Som det är nu börjar min blåsa ha kortare räckvidd än bilen. Efter kring 40-45 mil och 4h måste jag ändå stanna. Ofta även hunnit bli hungrig eller fått kaffe-abstines. Bild

Ja dubbla drivlinor är onödigt, jag pratat om en bränsledriven laddare. Den skulle ju gå ordentligt när den väl går, den skulle rent av kunna vara av påhängstyp som går att lämna hemma till varddags. Eller kassera utan att påverka bilen i övrigt om den slutar funka.
Vilken bil kommer 40-45 mil i det tempot (4h) jag köpte en rimligt prissatt bil med 40kWh som skulle gå 27 mil. Men pyttsan, i motorvägstempo vill jag börja hitta laddning redan efter 12 mil. Kör jag 90 är 20 mil nåbart. Ska jag ha marginal eller nå 27 mil är 85 bakom lastbil nödvändigt eller ännu lägre fart.
20FJan skrev:Vilken bil kommer 40-45 mil i det tempot (4h) jag köpte en rimligt prissatt bil med 40kWh som skulle gå 27 mil. Men pyttsan, i motorvägstempo vill jag börja hitta laddning redan efter 12 mil. Kör jag 90 är 20 mil nåbart. Ska jag ha marginal eller nå 27 mil är 85 bakom lastbil nödvändigt eller ännu lägre fart.
Den nya Polestar 2 jag hämtar har 82kWh batteri och ny effektivare motor. Har sett sommarkörning (från Australien) i motorvägshastighet mer räckvidd på över 520km. (Officiell rävkvidd ligger på 590-620km beroende på konfiguration).

Kör man från Ystad och norrut kan man ev. klara sig till Örebro-trakten. Det är 49 mil och tar nästan 6 timmar. Blir spännande att se i sommar. Ev får jag ge mig någonstans mellan Mjölby och Örebro för första stoppet om det inte blir lika bra som i det test jag sett. Blir ändå över 5 timmar.

Gissar att du kanske haft en 40kWh Leaf? Det har jag också haft och vintertid i motorväg klarade man inte mycket mer än kring 12-14 mil innan man var tvungen att leta laddstopp. Det har hänt bra mycket sen den bilen kom ut.
Med nuvarande bil kommer jag betydligt längre än vad den kom även om jag nu har husvagnen på släp. ;)
20230610_154755.jpg
20230610_154755.jpg (126.55 KiB) Visad 220 gånger

MarcusJ skrev:Det är ju så olika förutsättningar vid olika tillfällen och för olika personer.
Nästa vecka ska jag t.ex. köra 300 mil på två dagar, måste göra en resa mellan Spanien och Sverige. Med elbil skulle det vara fullständigt omöjligt.
Oavsett bil så blir det väldigt långa dagar. Det handlar väl om kring 30 timmars effektiv körtid?
Stannar man inte för lite matpaus och så under det är man nog lite farlig förare.

Jag har kört Ystad - Haparanda ett flertal gånger nu. Varit två förare så man kunnat byta av. Ca 16,5h körtid för 1600km och ca 2h total paus/laddtid. Det var knappt så man hann äta ibland, vi tog med oss i bilen ofta då det var lite "tävling".
Den bil som vann kom fram redan efter ca 18:15h.

I sommar tror jag jag kan minska tiden med en timme, dels för att E4an förra året var avstängd pga olycka så det blev en lång omväg, men också för att jag har nya årsmodellen med snabbare laddning och längre räckvidd.
20FJan skrev: tis 02 apr 2024, 18:57 Vilken bil kommer 40-45 mil i det tempot (4h) jag köpte en rimligt prissatt bil med 40kWh som skulle gå 27 mil. Men pyttsan, i motorvägstempo vill jag börja hitta laddning redan efter 12 mil. Kör jag 90 är 20 mil nåbart. Ska jag ha marginal eller nå 27 mil är 85 bakom lastbil nödvändigt eller ännu lägre fart.
Låter som en Nissan Leaf, jag hade en sådan innan nuvarande och min erfarenhet av denna är när den ser en hastighetsskylt med 3-siffror så öppnas en lucka under där elektronerna faller ur... Så, motorväg är inte den bilens starkaste kort. Men håller man sig på 70-90 vägar är det en helt OK bil, fast att jag tyckte den hade egenskaper som jag inte uppskattade.
  • 1
  • 379
  • 380
  • 381
  • 382
  • 383
  • 435
Hård Bromspedal

Låter mer som dåligt vakuum till broms[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Idag har jag mest jobbat med att tillverka en lapp[…]

Spolat automatlådan, bytt främre lä[…]