LazerHawke skrev: ↑tis 19 mar 2024, 17:19
Hej ni som har nämna modeller hur funkar värmepaketet i dessa funkar parkeringsvärmaren utan ansluten kabel eller bara när den står på laddning? Som jag förstått slopade man webasto nånstans kring dessa modellår? Och kör med elvärmare? Hur upplever ni effekten? Värmer den bättre sämre eller likvärdigt mot fossilbil?
Mvh
Beror på vilken Volvomodell du har i åtanke, men mer generellt över hela linjen var det nog tänkt att laddhybrider skulle få elvärmare istället för bensinvärmare från och med MY22 early. Men vissa modeller fick på grund av chipbristen som var fortsätta med bränsledriven värmare. XC60 vet jag fick fortsätta med bränslevärmare nån årsmodell innan elvärmaren återkom. På min
V90 Recharge MY22 early var det sista gången möjligheten fanns ha bensinvärmare. Jag valde bort elvärmaren som egentligen var standard då men det gick som option välja bensinvärmare istället och det gjorde jag. Om man bortser från miljöaspekten av att ha en bensindriven värmare ansåg jag att bensinvärmare var bättre med tanke på att hybridbatteriet bara är på 11,6 kWh på min V90 Recharge, från och med MY22 late ökade Volvo hybridbatteriet till 18,8 kWh och då kan en eldriven värmare nog vara vettigare eftersom hybridbatteriet är så pass stort.
Jag är nöjd med hur min bensinvärmare funkat under de 3 vintrar den varit i bruk här. Använder man den mycket så kan man behöva ladda 12-volt startbatteriet emellanåt. Varje start av bensinvärmaren tar av 12-volt startbatteriets kapacitet, och ibland hinner man ju inte köra eller ladda ikapp (när hybridbatteriet laddas så laddas även 12-volt startbatteriet, men bara så länge laddning pågår av hybridbatteriet).
Bensinvärmaren går starta utan att hybridbatteriets laddsladd är ansluten. Den går även starta om laddsladden är ansluten. Elvärmaren få andra svara å som har det i sin Volvo laddhybrid. Men det vore väl konstigt tycker jag om inte principen är samma för elvärmare dvs. den går starta vare sig laddsladden till hybridbatteriet är ansluten eller ej.
Personligen skulle jag välja en Volvo laddhybrid med bensinvärmare om hybridbatteriet är mindre än 18,8 kWh. Men det är jag det. Borde funka bra med elvärmaren oavsett storlek på hybridbatteriet men startar man elvärmaren utan laddsladd ansluten lär ju hybridbatteriet stå för elvärmarens strömförsörjning. Hur mycket ström som det drar en normal uppvärmningscykel (beror på hur kallt det är ute hur länge värmaren behöver köras) vet jag inte.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.