Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
Info till er/ni som tror att det är gratis att driva en verkstad??

Som Volvo återförsäljare så finnes tex verktygs abonemang
Så tar Volvo fram en ny modell Pang så står det en låda med special verktyg för att verkstaden skall kunna utföra rep enl anvisningar på tex 45000:-
Det är inte direkt subventionerat

Vida har oxo avtal Kommer ett antal uppgraderingsskivor om året kostar inte heller gratis X antal tusen här med

Som en liten "Bonus" så kan inte en Volvo återförsäljare Neka ett jobb oavsett modell bara det är en Volvo finns ej verktyg så är det bara att beställa och i bland kostar verktyget mer än vad detta specifika jobb inbringar

Att jämföra med en "liten/mindre" verkstad som kan säga vi har inga verktyg eller vi gör inga sådana jobb vi kan inte
Då jag själv jobbar i Volvohandeln så är detta ett valig fenomen tex så utförs servicen på mindre verkstadsedan så säger dom till bilägaren att kamremsbytet får du åka till Volvo och göra vi har inga specialverktyg till att utföra detta jobb på din bil
Eller när mindre/annan verstad felsökt ett elfel/motrofel i dagar och ägaren betalat 8-10000:- och tycker att vi skall fortsätta och laga detta "billigt" då han redan lagt så mycket pengar

En verkstad fösökte laga en Automat låda genom att byta olja i lådan och hällde först i fel olja och när han hällde i oljan så lossade han en bult som håller ett kopplingsband inne i växlelådan så 3 ans växel försvann Så det finnes riktiga skräck exempel på vad Volvo återförsäljaren förväntas fixa billigt då andra genom snålhet och okunskap försöker spara några kronor

Skall man laga/serva/fixa sök kunskap om det man skall ge sig in i för det kan bli väldigt dyrt då bilar av idag är väldigt komplexa de e inte längre amazon eller 140 teknik som gäller

så mitt Tips är som sagt sök info före man provar själv

Jag är väl medveten om att det finns volvohandlare som gör samma/liknande fel men detta är några förklaringar till varför saker kostar mer på ett ställe än ett annat

/ Hoppas ingen tar detta som kritik bara upplysning :-)
av cse
volvo experten skrev:
durukan skrev:Hej allihopa.
Har precis byt bil till en v70 -06 170hk Momentun. Hade en s60 -02 innan.
Försäljaren upplyste att det var servicedags på bilen, men jag tyckte att det kvittade sig efter som min s60 som jag gjorde inbytes med också skulle servas. Men hur f--n skulle jag veta att 6000mila serciven på en s70 -06:a kostar HELA 5250:- hos bilia haganorra och 4955:- hos brabil uppl-väsby. Hur sjukt kan det vara? självklart frågade jag var det är som kostar så mycket. Du blir svaret:Haaa, T-stiften ska ju bytas... Vad i hela världen kan 5st t-stift kosta. Jag vet att 3000mila servicen kostar cirkus 3100:- Även det mycket. Med tanken på att det bara är i princip oliabyte samt oljafilt. Måste ha kvar nybilsgarantin. Ca 7månader kvar.
Undrar om det finns andra märkesverks. som är lite billigare. Samt om det är någon ide att serva själv eller hitte en billigare verksta. Byebye till nybilsgarantin alltså?. . :(
Behöver verkligen era hjälp och tips..

MVH Durukan
Du kanske skulle köpa dig en mindre bil om du inte har råd med service kostnaderna !!

Otroligt vänlig ton du använder :!:
Användarvisningsbild
av greeeken
gooose skrev:Info till er/ni som tror att det är gratis att driva en verkstad??

Så tar Volvo fram en ny modell Pang så står det en låda med special verktyg för att verkstaden skall kunna utföra rep enl anvisningar på tex 45000:-

Vida har oxo avtal Kommer ett antal uppgraderingsskivor om året kostar inte heller gratis X antal tusen här med

Som en liten "Bonus" så kan inte en Volvo återförsäljare Neka ett jobb oavsett modell bara det är en Volvo finns ej verktyg så är det bara att beställa och i bland kostar verktyget mer än vad detta specifika jobb inbringar

Att jämföra med en "liten/mindre" verkstad som kan säga vi har inga verktyg eller vi gör inga sådana jobb vi kan inte
Då jag själv jobbar i Volvohandeln så är detta ett valig fenomen tex så utförs servicen på mindre verkstadsedan så säger dom till bilägaren att kamremsbytet får du åka till Volvo och göra vi har inga specialverktyg till att utföra detta jobb på din bil
Eller när mindre/annan verstad felsökt ett elfel/motrofel i dagar och ägaren betalat 8-10000:- och tycker att vi skall fortsätta och laga detta "billigt" då han redan lagt så mycket pengar

En verkstad fösökte laga en Automat låda genom att byta olja i lådan och hällde först i fel olja och när han hällde i oljan så lossade han en bult som håller ett kopplingsband inne i växlelådan så 3 ans växel försvann Så det finnes riktiga skräck exempel på vad Volvo återförsäljaren förväntas fixa billigt då andra genom snålhet och okunskap försöker spara några kronor

Skall man laga/serva/fixa sök kunskap om det man skall ge sig in i för det kan bli väldigt dyrt då bilar av idag är väldigt komplexa de e inte längre amazon eller 140 teknik som gäller

Jag är väl medveten om att det finns volvohandlare som gör samma/liknande fel men detta är några förklaringar till varför saker kostar mer på ett ställe än ett annat

Om en verksta inte kan byta kamrem så har dom inget med att serva bilar att göra.
Skräck ex finns överallt även hos fina härliga trygga allvetande volvo som har alla världens verktyg.
Man lämnar in sin bil för service o inte byter dom olja inte byter dom luftfilter. lämnar locket till luftfiltret öppet med mera med mera.
Vi är mågna som tycker att volvo tar höra pricer på nått som ska vara mkt billigare.

Nej jag tar det inte som kritik det du skrev tro inte det.
Säger bara att skräck ex finns överallt o inte bara hos volvo.
av *pettson*
gooose skrev:Info till er/ni som tror att det är gratis att driva en verkstad??

skojjigt att du drar upp det där med komplexxa bilar..
Faktum är att om mekanikerna lärde sej grunderna i sitt eget fabrikat.. (gäller inte bara volvo) så skulle servicen se annorlunda ut..
Hur många mekaniker har rivit en motor i småbitar, renoverat den och plockat ihop den och kört med den?.. ingen.. det är för dyrt.. ÄNDÅ ska just han/ hon ge dej råd..utan att dom varit därinne nånsin.. Ackord på verkstan är också nåt som inte verkstan tjänar på mera än kortsiktigt. Stressad personal ger obönhörligen mera backjobb. Att inte låta mekanikerna ta ansvar är en annan sak. Att tuta i dom rena dumheter/ felaktigheter är en annan sak som iallfall gör mej pissförbannad. För om dom visste nåt om motorn dom skruvar med.. (som jag sa i inledningen) så skulle dom verkligen ifrågasätta infon som dom idag tutar i kunderna.
Men idag finns inga mekaniker kvar. Man vill inte ha såna dom både förstår och kostar pengar.. Det ska vara aggregatbytare.. Sorgligt är ordet..
Att det kostar med utrustning är nåt jag förstår alldeles utmärkt men utrustningen blir inte mera värd för att nån inte förstår den.. den kostar inte mindre heller för att du ljuger när du använder den.. För ljuga är vardag.. För att klara sitt ackord...
Komplexiteten i en bil idag är skitsnack. Den är inte mera avancerad idag än för 15 år sedan.. Det är alla som börjat skruva bil nu som tutas i att det är såååå avancerat. VAD är avancerat med att ha ett bra diagnos/ styrsystem som HJÄLP... Motorn i sej eller chassiet eller vad du vill är inte ett dugg mera avancerat. Vi har finare toleranser.. mera elstyrda don som kan fela.. men likförbannat är det en sketen ottomotor vi pratar om.. FELET är att alla tutas i att utan datorn är du hjälplös. Lägg ned det.. datorn är ett hjälpmedel... Att ha grundläggande kunskaper i installation och konfiguration samt konstruktion av en vanlig hempc tar dej väldigt långt.. och dit har dom flesta nått idag.. Att ha grundläggande i elkunskap för att kunna mäta signaltåg med ett oscilloscop och annat är nåt varje mekaniker med aktning kan.. men inte finns det några såna inte.. nej dom som servar idag vet inte.. eller får inte .. Framförallt.. hinner inte..
Men det döljer man fint... KOMPLEXT du vet...
Användarvisningsbild
av gooose
Det som är komplext är Elektroniken det är ju så att den som tar fram drivrutinerna för komponenterna i bilen förutsätter att vissa saker skall uppfyllas och om detta ej fungerar så felar bilen och det är lite svårare att laga ett fel som är programerat att det skall vara så

I övrigt så är det som du säger Blir dock som du förstår lite förvillande när man vet hur saker o ting skall fungera men elektornikens programeringar får logiken att ställas på ända

Det som jag skrev tidigare är en förklaring för folk som inte är lika insatta i bilars mekanik som en del av skribenterna är på detta forum

Då du själv verkar förstå detta så har du ju koll på innebörden av att bara riva utan att veta hur saker fungerar och jag ville bara belysa saken att fråga först skruva sedan

En av dom svåra sakerna som mek är att förklara någon för en bilägare som inte har samma tekniska kunskaper det blir en kraftig kunskapsklyfta
och när man försöker att över brygga denna så är det lätt att det blir missförstånd
Som man ser i vissa trådar på detta forum när någon frågar "vad e de du inte förstår" Så är det många gånger okunskap hos den som frågar och den som svarar tycker att detta är barnsligt enkelt Man får helt enkelt förutsätta att den man förklarar för inte är kunnig och förklara grundligt så märker man under samtalets gång hur det står till

/ tycker att ibland så är tonen på vissa svar är lite för aggresiv
med vänlighet så kommer man mycket längre

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]