Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ett konstigt problem... Efter att jag började köra bilen (under vintern), så fick jag att bilbatterietlampan började lysa.
Den är bara 1 år gammal, men den från från Biltema. Tyckte ändå att det var kostigt...
Efter att jag hade kört ett tag, så försvann lampan. Så blev det till slut varje dag.
Jag körde till bilverkstaden där de kunde testa batteriet. De tog en portabel apparat som säger att man ska göra saker "sätta på alla lampor, stänga av bilen, osv.." Och så kom det ut "ALLT OK".. Jaha..tack för det, men problemet stannade kvar.

Då började jag hålla bättre koll och så upptäckte jag att om bilen är varm, att jag inte får problemet. Om bilen är kall (motorn alltså), så får jag problemet.
Även timmar efter att jag har kört är motorn fortfarande varm och så kommer lampan aldrig upp.
Jag vill lägga till att jag stänger av all värmen. Inte ens fläkten är igång när jag kör, för att jag stänger av allt direkt när jag ska köra.

Så.. då tänkte jag. Det kanske är någon extravärme som slår på av sig själv, men så märkte jag att ord som motorvärmare,kupevärmare, värmefläkt osv blandas ihop av många på nätet som gör det väldigt svårt att leta..

Hur som helst.. Jag bytte batteri. En ny Bosch. EXAKT samma problem.... Suck!

Nu tänkte jag, vad kan jag göra för att få mer tydlighet. Jag tog en cigarett-usb-laddare med inbyggd voltagemätare och märkte att när jag startade bilen att voltagen gick ner till 11.6V. Den fortsatt vara där medan jag körde 2 mil.
Vid ankomst var det fortfarande 11.6 (Ibland 11.7 och 11.8)
Men nu kommer det! Stänger jag av bilen då och startar den igen, så är voltagen direkt 14.4 (när motorn är igång och att den laddar). Stänger jag av bilen är voltagen 12.8

Det känns som någonting drar så skitmycket att spänningen sjunker och att man vid en "varmstart" inte får problemet för att apparaten som drar så mycket inte blir påslagen.. Jag har stängt av värmen med knappen och det finns en parkeringsvärme som man också kan stänga av via menyn och det har jag gjort.

Hur ska jag upptäcka vad det nu är?
Finns det någon som känner igen det här?
Den lampan har väl med laddningen att göra.

Läs ut felkoderna till att börja med, om det finns några.

Låter ju som att det skulle vara något knas med generatorn, mig veterligen så laddar väl inte generatorn hela tiden, utan vid behov.

Ang batteritestaren, så mäter man med batteri i bilen så kollar den krypströmmar, laddspänning utan last, laddspänning med last och om det finns rippel.
Även koduktansprov av batteri.

När ni mätte, var motorn varm eller kall då?
När de mätte i verkstaden så var motorn varm. Lampan lyser bara när motorn är kall och när jag har kört några minuter. Så det känns som någonting som drar väldigt mycket ström när den är kall. Är det runt 7 grader ute, så lyser den inte alls. Så det känns som det finns en sorts tröskelvärde när någonting i bilen slår på som drar (för) mycket ström. Men hur upptäcker jag nu vad det är?
Testat han körde gave OK på allt och det tog kanske 5 minuter totalt. Jag fick göra olika saker och sedan fick han välja "OK" vid varje provdel.

Det finns någonting som heter motorvärmare. Det kanske är den som endast slår på när det är kallt? Kanske kunde jag hitta tillhörande säkringen och dra ut den?
Jag har kollat om jag hittar en säkring som heter "motorvärmare", men den hittar jag inte. Kanske säkring 10 i Säkringsområde C ? Någon som vet? Jag vågar inte bara dra ut saker utan att förstå konsekvenserna.

Jag har en volvo dice, så jag kan testa att läsa ut, men jag har den bara för att jag tycker att det är kul, så jag vågar nog inte göra så mycket där inne. Kan jag kanske se i Vida hur mycket ström varje komponent drar?

Jobbigt, med sådana konstiga problem som inte är svart-vitt :/

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]

Jag har kört en bit över trettio mil n&a[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]