Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1572018
Är inte obekant med styrväxlar i sig, de flesta är väldigt lika mekaniskt.
Men...

Tagit lös inre lederna på båda sidor och kan for the love of <insert your god here> inte klura ut hur fasen man får lösa ändarna, eller ena änden så man kan få ut innehållet.
Vill inte riva lös styrväxeln innan jag har detta klart för mig :-D

Det finns inga spår, hål eller annat för verktyg att fästa i på ändarna.
Det är heller ingen hylsa i ändan på styrväxeln som kan skruvas av som sitter över den på nåt vis, eller på insidan som en del har.

Har sett att vissa har en stålgrej som går runt hela ytterkanten och håller fast yttre packboxen, är det så på dessa bilar?
Eller är packboxen bara pressad utifrån?

Bilen ifråga är en 2.0F om det är skillnad.

Någon som packat om en och vet hur fasen man ska göra?


uppdaterar med några bilder om någon känner igen sig.
429910996_1117904002996871_8953393620559031333_n.jpg
429910996_1117904002996871_8953393620559031333_n.jpg (87.35 KiB) Visad 592 gånger
429475519_329337662923819_5335363455771685590_n.jpg
429475519_329337662923819_5335363455771685590_n.jpg (130 KiB) Visad 592 gånger
430178226_396791496304906_4302977436037453397_n.jpg
430178226_396791496304906_4302977436037453397_n.jpg (84.03 KiB) Visad 592 gånger
429638519_1139070053783802_1840073737089395833_n.jpg
429638519_1139070053783802_1840073737089395833_n.jpg (110.75 KiB) Visad 592 gånger
#1572133
malajo skrev: mån 04 mar 2024, 17:42 Kommer man alltså åt att göra denna processen när växeln sitter på plats?

Skickat från min Pixel 7a via Tapatalk
Ytterst tveksamt, man lär ta ut den stående delen som går till rattstången också och det blir nog väldigt svårt utan att sänka ner subframe för att få platsen, då kan man lika gärna ta ut den för att kunna åtgärda alla packningar.

Men lyckas inte lista ut hur man får ut grejjerna, de vill jag veta innan jag river ner allt så jag inte står där och saknar ett verktyg :-D
#1572143
Hajs.
Det går inte att få ur kuggstången med pinjongen och lagringen monterad på styrväxeln. Kuggstången måste ju ur för att packa om dämparna. Du måste demontera hela styrväxeln är jag rädd.
Om det är de inre P-ändarna du menar så behöver du en stor rörtång eller polygrip för att gänga ur dem. På eftermarknads P-ändar så finns där oftast ett grepp för en ringnyckel.
#1572144
Retrofitp3 skrev: mån 04 mar 2024, 19:13 Hajs.
Det går inte att få ur kuggstången med pinjongen och lagringen monterad på styrväxeln. Kuggstången måste ju ur för att packa om dämparna. Du måste demontera hela styrväxeln är jag rädd.
Om det är de inre P-ändarna du menar så behöver du en stor rörtång eller polygrip för att gänga ur dem. På eftermarknads P-ändar så finns där oftast ett grepp för en ringnyckel.
Yep, det är jag på det klara med.
Tänkte mest på hur jag får ur kuggstången ur hela mojängen? Är packboxarna bara pressade från utsidan så man kan vålda ut den eller är det någon låsning av nåt slag.
#1573442
Backflash skrev: mån 18 mar 2024, 05:51 Här kanske du kan hitta packningssats och eller en ny styrväxel. Hör av dej hur du löste problemet :-)

https://www.brabildelar.se/chassi-och-d ... xel-p-5616
Gjorde både och till slut, hittade aldrig info hur man tar isär dem så köptes en begagnad som installerades i bilen.
Sen ska vi klura ut hur man får isär den gamla och renovera med sånt packnings-kit och sälja begagnat till någon behövande.
Men inte kommit så långt ännu :-D

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]

740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]