Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1571644
Bilen körs inte mycket denna årstid,
start är inget problem men kan tycka den ibland bluddrar, oftast inte men att jag tycker den är lite orkeslös.
Vid -15 i vintras så kom knappt någon värme i kupén heller, gissar termostaten behöver bytas.

Fördelare, rotor, tändkablar samt stift bytta sedan 500mil tillbaka.

Felkodsläst med Vol-FCR utan varken pågående eller vilande felkoder.

Tog ut live-data ur kall motor i varmgarage, fann då avvikande temp på ECM-temp, då varmgaraget troligen är kring 16-18 grader

Antar att då den givaren ger fel info, blir kallstarter ej optimala.
Min gissning är att ECM-tempgivaren sitter integrerat i ECM och därmed ej är utbytbar, möjligen reparerbar av specialist ?
IMG_6895.jpeg
IMG_6895.jpeg (1.31 MiB) Visad 914 gånger
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
#1571657
Jaha, men i så fall vad avses då med ECM temp, för skulle det syfta på LMM borde det i så fall stå något åt det hållet väl?
#1571658
Skulle i så fall kunna vara tempgivaren för yttertemp som strular.

Får väl låna min 99:ans yttertempgivare till min 97:a och testa igen.
**Fast iofs i så fall borde väl färddatorn visa felaktigt tempvärde också**
#1571671
Var nu nere och kollade temp i färddatorn, visade 16grader på yttertempgivaren alltså.

Tog en provtur och så länge man gasar på känns som vanligt, men vid låg fart känns den inte igen,
tomgång går ner på 750 rpm och vill vila på ca 825 rpm.

Ska beställa nytt batteri då det behöver stödladdas oftare nu, och beställer då termostat samtidigt.
#1571742
För uteslutning av LMM så gjorde jag live-data visning igen före & efter urkoppling LMM , med motorn avstängd.

Gav samma värden

Märkligt det här, nu tror den den är högsommar med 31 grader på ECM-temp.
Medan 18grader på kyltemp kan stämma i varmgaraget idag.

Får nog kontakta ILEXA som säljer Vol-fcr och höra mig för vilket värde de har döpt till detta i sitt program.

**Utetempgivaren är det iaf inte då den visar korrekt i färddatorn **
IMG_7120.jpeg
IMG_7120.jpeg (399.94 KiB) Visad 868 gånger
#1571780
Det enda jag skulle kunna tänka mig är om det ev är en inbyggd tempsensor i chippet i ECUn(tänk, dator processor). Jag tycker det låter lite långsökt dock, det är ju inte direkt avancerad elektronik vi talar om här... Fast och andra sidan ansåg ju volvo att det behövdes kylning till styrbox-boxen så... Mja, kanske...
#1571789
Japp det verkar så, av VIDA att döma,
felkod har jag inte, men rotade runt och fann dessa texter.
IMG_7128.jpeg
IMG_7128.jpeg (2.25 MiB) Visad 819 gånger
#1572004
ILEXA support trodde att ECM hade inbyggd temp sensor, han lovade återkomma om han hittade en Motronic 4.4 (för sugmotor) att mäta på.

Men efter batteribyte igår, så startade 97:an och gick rent idag under kallstart i varmgarage samt en färd på 6mil.
Gick alltså rent för 1:a gången på länge.

Lär väl knappast ha med batteriet att göra men vad vet jag, ECM temp verkar iaf få slumpvisa värden, tidigare +2 resp +31 i garaget, idag kanske det värdet var närmare varmgaragets 16-18grader.

**antagande om dagens värde alltså, jag läste inte ut värden idag**
Senast redigerad av 3 Svanis, redigerad totalt 0 gång.
Framvagnsbalk Volvo 240

Svetsa du den balken och se glad ut! Svårt a[…]

Haha, nej. Han kanske tror motorn går s&ou[…]

Hej , hur tar man av instegslisten på Volvo […]

Har en V70 2014 där VOC batteri behöver […]