Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Termosen
rosefors skrev: mån 19 feb 2024, 18:50 Känns som man upprepar sig som en telefonsvarare här, men det är tyvärr allt för få som varnar för konstruktionsfelen på dom tidiga VEA-motorerna.

Det finns mycket information om dessa om man söker lite. Summerar det till att hålla sig borta från V70 med VEA-motor, dvs 4-cylindriga motorer från 2014 (och somliga 2013) så långt det bara går. Jag låter det stanna vid det.
Bara så att jag förstår dig rätt. Du menar att V70 fick VEA-motorer 2013-2014 och som nu används i nyare modeller och fungerar bättre? Att man isf borde köpa tidigare V70 än så?
Användarvisningsbild
av MartinS
Ceska skrev:
MartinS skrev: mån 19 feb 2024, 17:27 Jag skulle satsat på en 2015 D3, då får du den beprövade 2-liters femman. En D4 från 15-16 är ett onödigt osäkert kort även om det KAN gå bra, men ni verkar ju haft otur tidigare....

Är man helt novis har man ju större köpskydd om man köper från en firma, men det försäkrar dig inte från att bli lurad.
5 cylindriga 2,0 FWD fanns bara tom MY2014 och bara som euro 5.
Jag är 99,99% säker på att D3-femman sitter i V70 D3 2015. Vad menar du att en D3 från 2015 i V70 var då? Eller menar du att D3 inte fanns i V70 det året?
av Parker
Ja precis, det är säkrare och enklare att bedöma direkt om kopplingen och växellådan fungerar som den ska. Min VEA D4 2014 med manuell låda sitter förvisso i en XC60 och inte en V70 men har snart passerat 22 000 mil och går mycket bra. Har bytt EGR-ventil för många år sedan men i övrigt har det inte varit något att tala om vad gäller reparationer.

Det är som rosefors skriver exemplar som har problem med oljeförbrukning, toppar som spruckit osv men å andra sidan är det väl nära nog Sveriges vanligaste motor så finns gott om reservdelar.

Ett kanske ännu tryggare köp avseende VEA-motorn är en XC60 2017 med uppdaterade VEA D4 med motorkod D4204T14. XC60 är dock inte lika rymlig som V70. XC60 2017 har riktigt bra lastvikt också som kuriosa!
Senast redigerad av 1 Parker, redigerad totalt 0 gånger.
av rosefors
Samtliga V70 med VEA-motor har en kolvringdesign som har för små kanaler för att skrapa tillbaka oljan från cylinderväggarna. Det innebär att dessa sätter igen med tiden och omfattar alla Volvo V70 med 4cylindrig motor tillverkade 2014-2016 samt dom tillverkade 2013 som också är VEA, om inte kolvarna redan är bytta under garantitiden pga konstaterad för hög oljeförbrukning.

Åtgärden innebär motor ur och byte av kolvar, ett jobb som landar på norr om 100.000kr även om man råkar ha nya kolvar liggandes i garderoben. Antingen det eller byte motor och hur många lågmilade VEA-spisar har vi sett skrota runt på skrotarna för inga pengar?

Utöver det har samtliga tidiga VEA även problem med balansaxlar som måste bytas (eller tas bort). Ett jobb som inte är riktigt lika dyrt men ändå i storleksordningen kopplingsbyte OM man fångar det i tid så inte även veven tagit skada. Isåfall är det också motor kaputt.
av emtor
Termosen skrev:
Parker skrev: mån 19 feb 2024, 16:31 Hej,

Jag skulle satsa på en V70 2016 antingen T4 eller D4. Bägge är Euro 6 VEA-motorer kopplade till den 8-stegade automatlådan eller manuella M66 som bägge har gott rykte. Är det automat, se till att oljan är bytt i lådan eller byts i samband med köp så säkrar du fler problemfria mil. Optimalt vill jag byta oljan i lådan var 10-12.000:e mil eller oftare.

En 2016 Classic summum eller classic sport är i det närmaste fullutrustade från start och skatten på ovanstående motorer är relativt låg.

Motorer med motorkod D4204T5 är kända för att börja dricka olja när de gått långt (för mig började det vid 18 000 mil ca) men brukar inte vara mer än någon liter per 1500 mil men det varierar rätt mycket har jag förstått)

Har bilen gått mindre är 20 000 mil, missa inte förlängd maskinskadeföräkring via Volvia. Kräver inte att den köps av en handlare. Jag skulle inte vara rätt för att köpa en långmilad men då hade jag valt manuell låda. Se till att den är servad som den ska och att kamrem och vattenpump är bytt vid 15.000 mil.

//Parker

Tack! Du menar att du helst hade valt en manuellt växlad för att det är ett säkrare kort?
En av dom största i Norge som mekar automatlådor har inget gott att säga om automatlådorna som sitter i Volvo sina bilar.
Om man ofta åker runt med släp eller husvagn så går oljan varm och efter ett tag får man problem med lådorna.
Kanske därför att det finns extra kylsystem att montera för att hålla oljan vid rätt temperatur.
av rosefors
emtor skrev: tis 20 feb 2024, 09:35
Termosen skrev:
Parker skrev: mån 19 feb 2024, 16:31 Hej,

Jag skulle satsa på en V70 2016 antingen T4 eller D4. Bägge är Euro 6 VEA-motorer kopplade till den 8-stegade automatlådan eller manuella M66 som bägge har gott rykte. Är det automat, se till att oljan är bytt i lådan eller byts i samband med köp så säkrar du fler problemfria mil. Optimalt vill jag byta oljan i lådan var 10-12.000:e mil eller oftare.

En 2016 Classic summum eller classic sport är i det närmaste fullutrustade från start och skatten på ovanstående motorer är relativt låg.

Motorer med motorkod D4204T5 är kända för att börja dricka olja när de gått långt (för mig började det vid 18 000 mil ca) men brukar inte vara mer än någon liter per 1500 mil men det varierar rätt mycket har jag förstått)

Har bilen gått mindre är 20 000 mil, missa inte förlängd maskinskadeföräkring via Volvia. Kräver inte att den köps av en handlare. Jag skulle inte vara rätt för att köpa en långmilad men då hade jag valt manuell låda. Se till att den är servad som den ska och att kamrem och vattenpump är bytt vid 15.000 mil.

//Parker

Tack! Du menar att du helst hade valt en manuellt växlad för att det är ett säkrare kort?
En av dom största i Norge som mekar automatlådor har inget gott att säga om automatlådorna som sitter i Volvo sina bilar.
Om man ofta åker runt med släp eller husvagn så går oljan varm och efter ett tag får man problem med lådorna.
Kanske därför att det finns extra kylsystem att montera för att hålla oljan vid rätt temperatur.
Det där gäller dock bara Powershiftlådorna som sitter på ford-motorerna. Dom har en billigt designad konstruktion med kopplingspaket som inte ligger i ett oljebad och som är lämpad för en mindre bil än V70.
Användarvisningsbild
av apersson850
emtor skrev:En av dom största i Norge som mekar automatlådor har inget gott att säga om automatlådorna som sitter i Volvo sina bilar.
Jag har TF-80SC, alltså momentomvandlarautomatlådan i min XC70 D5. Den har jag dragit mycket husvagn med, men den fungerar bra fortfarande. Dock har växellådan fått ny olja tre gånger hittills. Ingen annan reparation av växellådan har behövts.
Den är utrustad med vattenkylning av oljan, vilket förstås hjälper en hel del när man drar tungt.
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]