Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Om man litar på Mannol så kan man ju slå till, annars kanske man skall välja en leverantör man litar lite mer på.

Å andra sidan så köper folk allehandla däck från "icke-välrenpomerade" tillverkare och kör sina barn i bilarna, de personerna sparar säkert gärna in några hundralappar på olja också oavsett om de litar på tillverkaren eller inte....
av rosefors
Det är det som är så roligt med det här forumet.

Majoriteten kör runt med allehanda lågprisdäck från Delmax, Landsail, Goodride, Winrun, Linglong och allt vad det heter, men så fort man föreslår att välja världens bästa åretruntdäck från världens största och mest meriterade däcktillverkare som är bättre än 95% av alla däck folk åker med i 95% av alla väderförhållanden så blir folk sånna uppjagade moralpredikare att både klimataktivister och präster ligger i lä på predikfronten.

När det kommer till ämnet olja har jag det här att bjuda på.

Såhär ser ett oljefilter ut efter 800 mil i en 170hk 2.4 V70N. Kanske en signal på att det bästa man kan göra för sin bil är att byta olja oftare.
Bilagor
20240210_150021.jpg
20240210_150021.jpg (2.57 MiB) Visad 283 gånger
av 20FJan
Ett så smutsigt filter måste bero på för långa intervaller tidigare i motorns liv. De bilar jag haft med insatsfilter är inte i närheten av så smutsiga, byter vid 1000-1500 eller tidigare då det bara blivit 700-800 mil vid 12 månader.
Jag oroar mig inte över att tillverkare skulle ljuga om klassningarna, känns som det borde komma rapporter ifall det såldes undermåliga produkter.
av KalleJ
MartinS skrev: lör 17 feb 2024, 16:01 Om man litar på Mannol så kan man ju slå till, annars kanske man skall välja en leverantör man litar lite mer på.
Majoriteten av alla märkes oljor har certifieringar och tillverkar godkännande. Behöver inte lita på deras ord endast.
av rosefors
20FJan skrev: lör 17 feb 2024, 17:12 Ett så smutsigt filter måste bero på för långa intervaller tidigare i motorns liv. De bilar jag haft med insatsfilter är inte i närheten av så smutsiga, byter vid 1000-1500 eller tidigare då det bara blivit 700-800 mil vid 12 månader.
Jag oroar mig inte över att tillverkare skulle ljuga om klassningarna, känns som det borde komma rapporter ifall det såldes undermåliga produkter.
Jag har haft bilen de senaste 14000 milen. Under den tiden har intervallet varit 1000 mil som max. De första 3-5000-milen av dessa fick den dessutom två oljebyten efter varandra med runt 100 mil emellan.
Användarvisningsbild
av MartinS
KalleJ skrev:
MartinS skrev: lör 17 feb 2024, 16:01 Om man litar på Mannol så kan man ju slå till, annars kanske man skall välja en leverantör man litar lite mer på.
Majoriteten av alla märkes oljor har certifieringar och tillverkar godkännande. Behöver inte lita på deras ord endast.
Jag kanske missar något men jag ser inte att oljan i fråga har någon form av certifiering? På dunken står det att den rekommenderas för bilar som har följande krav, t.ex. Volvo VCC 95200377. I och för sig har jag bara skoltyska i bagaget så jag kan missförstå texten, rätta mig gärna om jag har fel men jag ser inte att den skulle va certifierad!?

En klassning är det mig veterligen ingen annan än tillverkaren som garanterar/verifierar och någon certifiering ser jag som sagt inte på dunken, men jag kanske missar den?

Själv byter jag hellre en certifierad olja från en erablerad tillverkare var 1000:e mil än byter valfri okänd vätska var 100:e.... Men var och en spenderar sina pengar som man själv vill!
av Lövet
MartinS skrev:Jag kanske missar något men jag ser inte att oljan i fråga har någon form av certifiering?
API SN|ACEA A5/B5|ILSAC GF-4|FORD WSS-M2C913-C|OPEL GM-LL-A025/B025[/list
av KalleJ
De kan skriva vad de vill på flaskan.
ACEA är självcertifiering utan riktig efterkontroll.
Resten är rekommenderat till nedan tillverkar specifikationer.

Jag kan sälja babyolja och rekommendera den till er för VCC 1235468, MB.999.1 Ford ABCD olja.
Betyder inte att jag faktiskt har fått godkänt testresultat på min olja ifrån Volvo eller någon annan tillverkare.

Notera skillnaden mellan:
SPECIFIKATION
Där borde API SN & ACEA A5/B5 stå.
APPROVAL
Tillverkar godkännande om den haft några
RECOMMENDATION

Den har absolut inte någon MB229.6 certifiering/godkännande/approval.
https://operatingfluids.mercedes-benz.com/sheet/229.6 Där är den listan.

Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (84.46 KiB) Visad 226 gånger

Står ingenstans på denna sida att det _faktiskt_ är en A5/B5 eller API SN olja.
Bara att den kan användas som det, på deras rekommendation. :bored:

https://www.mannol.de/products/syntheti ... a-fr-5w-30
av 20FJan
Jag har iaf kört på Mannols oljor i över 10 år, ett etablerat märke som har alla sorter. Det är ju inte rimligt att det skulle vara olja som inte lever upp till vad de lovar.
Användarvisningsbild
av Cotag
Så är det väl i de flesta fall, oljetillverkaren -möter- billtillverkarens med en rekommenderad olja. Att bli "approved" av biltillverkaren kostar antagligen mängder av pengar/royalties?
Uppdatera mjukvaran

e-call är den lagstadgade automatiska tj&aum[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]

740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]