Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Strimis10
Jag kollade me felkodsläsare men, utan motorlampa så e de inget min lilla billiga läsare kan se, men jag dubbel kollade precis o den sa att det inte fanns några koder.

Vill också säga att jag bytte kamaxelgivare och vevaxelgivare utan någon framgång (som jag trodde)

Men angående spridarna så är det ganska uppenbart att vi har missuppfattat varandra, jag mätte på en kontakt där jag kopplade bort från spridarna och jag fick plus 12v från konstant 12v och +3v på signalkabeln.
Men nu mätte jag som du skrev ovanför och fick 12v+ från konstant 12v och 12v på signalkabeln vilket jag antar går igenom spridaren… men då känns det som du säger att spridaren ska vara öppen hela tiden. Men om jag drar signalkabeln till jord medans den är inkopplad så fungerar spridarna ändå så jag antar att jag mätte fel men inte så fel att det spelar någon större roll. Om jag mäter från batteri +12 till signalkabeln när den är inkopplad så visar den såklart ingenting men on jag mäter på samma när den är urkopplad så mäter den att 8,7ish v går från batteri till jord där igenom men inte hela 12v som jag antar coilen inuti spridaren behöver för att utlösa… (detta är då på tändning läge 2 alltså sista innan den börjar gå runt på startmotor)

Apropå det så fungerar inte startmotorn på nyckel utan man har dragit en knapp från relät in i hytten och kört på de sättet i ett år ungefär men det ska ha fungerat ända tills den slutade gå.

Förra ägaren har också bytt ut den datorn under ratten till en från en s80 (står det på den) men det ligger två extra i passagerarsätet vilka jag nu har provat att sätta i då jag tänkte att en av dem var org och borde vara programmerade till bilen men utan framgång då ingenting hände alls när jag vred om nyckeln på någon av de son var i reserv. Spridarna började inte heller att gå när jag satte i den gamla igen (tänkte att nått relä hade kanske dålig kontakt).
Användarvisningsbild
av jiha1968
Aha, nu klarnar det lite ;-)
Dina mätningar bekräftar dina misstänker på att spridarna inte får signal (jord-puls) från ECM, men dom har batterispänning, och kablarna mellan spridare och ECM är troligen ok, men ECM ger inga jord-pulsar till spridarna.
Bränsletrycket är också mest trolig ok.

Sen blev det också lite mer komplicerad, och jag tror inte du kommer vidare utan en Volvoanpassad diagnosutrustning, som t.ex. Jula's / Biltema's Volvo-läsare eller bättre.
Din diagnosutrustning visar troligen endast standard OBD-data, och det räcker inte till i detta tillfället.

Enda alternativet jag ser till att nytta en Volvo-anpassad diagnosutrustning blir att få tag på ECM +CEM +ABS/BCM +Nyckel från en exakt lik V70 från 2000 , med exakt samma utrustning och motor , som t.ex. alla knappar nere på CCM (Klima) , typ stolar (El/Manuell), Xenon/Halogen, Växellåda, och Airbag på passagerarsidan.

När alla modulerna är bytt, pillar man ur startspärr-chippet från nya nyckeln (mycket, mycket varsamt) och limmar det på antennringen runt tändningslåset.
Ta så bort chippet från gamla nyckeln.
(till att testa med i början kan man ta aluminiumfolie runt gamla nyckeln och hålla den nye nyckeln mot antennringen vid start av bilen)
Detta är troligen inte billigt, och man riskerar att det är något annat fel på bilen som orsakar hela problemet, men utan anpassad diagnosutrustning så...
av Strimis10
Okej, vilken hade du valt?

Julas
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... vo-015177/

Biltemas
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000046392

De båda är ju så pass nära i pris att jag tänker att de är ungefär samma men jag har nog lättare att få tag på den från Biltema men tänker att jag ska fråga så att det inte är någonting stort som jag kollar förbi om jag väljer den...

I beskrivningen på biltemas så står det ju faktiskt spridaradaptering...
Användarvisningsbild
av jiha1968
Dom är troligen på nära identiska, ta den som är lättast att få tag på.
Menar spridaradaptering gäller lite nyare 4-cyl. dieselmotorer. (t.ex D416xT och D4204T)
av Strimis10
Så allt har felkoder… allting förutom gasreglage kontrollern spyr ut felkoder.
Men den som ger oss vårt problem tror jag är denhär från ECMen, immobilizer communication fault

Dock så är majoriteten av felmeddelanden communication faults , har tex en från absen men den varningslampan börjar bara lyss när verktyget skannar efter felen och släcks sen igen.

Har ingen aning om hur jag ska gå vidare nu… ny CEM från en v70 denhär gången? För jag tror att majoriteten av kommunikations felen är på grund av den men de e bara en gissning
Bilagor
IMG_2512.jpeg
IMG_2512.jpeg (4.41 MiB) Visad 264 gånger
IMG_2511.jpeg
IMG_2511.jpeg (4.29 MiB) Visad 264 gånger
IMG_2510.jpeg
IMG_2510.jpeg (4.4 MiB) Visad 264 gånger
av Strimis10
Tänkte lägga till lite bilder när jag läser direkt från Cem o Ecm. Det är uppenbart att det är nått immobilizer fel men on det är att startringen är fel då det ligger två till i bilen (antar en till varje cem) eller om det är nått fel i nått system
Bilagor
IMG_2514.jpeg
IMG_2514.jpeg (4.02 MiB) Visad 258 gånger
IMG_2519.jpeg
IMG_2519.jpeg (4.25 MiB) Visad 258 gånger
IMG_2520.jpeg
IMG_2520.jpeg (4.74 MiB) Visad 258 gånger
IMG_2521.jpeg
IMG_2521.jpeg (4.36 MiB) Visad 258 gånger
Användarvisningsbild
av jiha1968
ECM-720A är troligen följdfel av CEM-6C48.

Tändningsnyckeln har en skadad transponder.
Tändningsnyckeln är av fel typ, har ingen transponder.
Tändningsnyckeln har tidigare tillhört fordonet men har raderats ur central elektronikstyrenhet (CEM) minne.
Tändningsnyckeln är en ny nyckel och är ännu inte inprogrammerad i central elektronikstyrenhet (CEM) minne.
Flera nycklar var för nära varandra vid läsningen.
En elektronisk dörrnyckel var för nära antennenheten vid läsningen.
En automatisk vägtullstransponder installerad för nära antennenheten.
EMC-störningar (kraftiga elektriska fält) under vid start.
Tändningsnyckeln är en Volvonyckel men den tillhör en annan typ av Volvo.
Tändningsnyckeln tillhör en annan Volvo av samma typ det vill säga den har en annan transponderkod.
Tändningsnyckeln tillhör ett annat bilmärke, det vill säga den har inte samma typ av transponder.

Felsymptom
Startmotorn går inte.

Ser ut till att den nyckeln du nyttar inte är programmerad till bilen (CEM) mera. Finns det nån annan nyckel till bilen?
Om det inte finns fler nycklar till bilen, och ingen av dom andra CEM-modulerna fungerar, så kan Volvoverkstaden möjligen lasta in CEM-programvaran på ny från den "kopian" som finns registrerad på "Volvos dator".
(men möjligen att CEM måste vara i "Virgin Mode" innan dom kan göra jobbet)

Alternativet är "alla moduler" från annan bil, som tidigare skrivit.

Möjligen @johnnype här i forumet har säkrare information på vad som annars kan göras med nyckel-problemen, om han fortfarande sysslar med såhär saker.
johnnype : LÄNK till användaren --> memberlist.php?mode=viewprofile&u=15462

PS: hur ser nyckeln till bilen ut? (original hel och fin, tvådelad nyckel och fjärr, eller nåt annat?)
av Strimis10
Nycklarna är med på bilden nedan, en röd o en original, jag har ingen aning vad det menar att den ena är röd men iaf

Det jag vill påpeka med de andra bilderna (det är samma oavsett nyckel)
är att datorn säger att nyckeln är ”main key”,
key number 1 och att number of keys är 0. Dessutom så säger den att vin-code inte är okej, vilket jag antar är på grund av bytt cem och kan orsaka immo felen?

Sen så står det immo relay status, det får mig att tänka att det finns någon form av relä som jag kan bygla (hade varit dumt av volvo men man vet aldrig) finns det något sånt Isf var?
Men också immo mode Normal…
Bilagor
IMG_2526.jpeg
IMG_2526.jpeg (4.34 MiB) Visad 239 gånger
IMG_2525.jpeg
IMG_2525.jpeg (4.39 MiB) Visad 239 gånger
IMG_2524.jpeg
IMG_2524.jpeg (2.61 MiB) Visad 239 gånger
Användarvisningsbild
av jiha1968
"Number of Keys : 0 " är problemet i första hand.
CEM har ingen nycklar programmerad i minnet, alla nycklar är raderat. (Normalen är 2 eller 3 nycklar)

Radering av nyckelminnet i CEM har hänt i några enstaka tillfällen, trolig p.g.a mycket dåligt batteri eller felaktig ur/inkoppling av batteriet, eller vid misslyckat programmering av nycklar i CEM.
(raderat alla nycklar innan man misslyckades med att programmera "ny" nyckel, = sågat av grenen man sitter på)

"Key Type : Main Key" menar jag betyder att det är en normal nyckel i tändningslåset, inte "Valet Key" eller liknande som jag tror är det andra alternativet.
(en service-nyckel som inte kan öppna t.ex. handskfacket, den nyckeln du lämnade till parkeringsbetjänten på Hotel Burj Al Arab i Dubai förra helgen) ;-)

"Start Blocking Switch" är en logik-funktion integrerat i startspärrsystemet, som inte tillåter ECM att aktivera startmotorns relä.
När nyckeln är godkänd kommer det att visas "Start Enabled" i rutan.

"VIN Code OK : No" betyder att VIN-numret lagrat i ECM, CEM och BCM/ABS , inte är det samma numret i alla modulerna, eller att en av dom modulerna inte talar på CAN-nätet (bilen kommer visa kommunikations-felkod i så fall)
Denna felen tillsamman med nyckelfelet ger garanterad "Start Blocking"

Finns ingen sticka på vea motorn, 5 cylind[…]

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]

Jag bytte frihjulslager för några m&ari[…]

Det brukar vara plåtkonsolerna som rostar s&[…]