- ons 14 feb 2024, 00:07
#1570252
Hej! Jag har kommit över en fin 240, helt rostfri och i hyfsat originalutförande som jag gärna skulle vilja fortsätta förvalta framåt i tiden. Dock går den dåligt och hackar som många andra trådar här. Men det är mycket konstigt.
Bilen är en 245 GL. B230F från 1989 med Jettronic 2.4.
Felet är intermittent, för att få det att dyka upp får man köra en sväng så att den blir åtminstone lite varm, sedan stänga av motorn och låta den stå i sin värme lite, räcker med bara nån minut sen när man startar går den fruktansvärt dåligt, svajjande tomgång, helt effektlös vid acceleration och nästan helt okörbar. Sen ibland känner man hur det hoppar till och effekten kommer tillbaka i nån sekund för att sedan gå kalasdåligt igen.
Om man sedan ändå lyckas komma upp lite i fart så släpper det när kylluften flödar igen och felet uppkommer inte förrän man stänger av och startar motorn igen. Även om den står på tomgång i flera minuter kommer det inte fram förrän man försöker starta om den.
I mitt huvud är det precis som det skulle vara dåliga tändkablar eller något annat elfel kopplat till intermittensen och vad som verkar vara värmens inverkan men allt jag kollar är redan bytt eller fungerar.
Det som har kollats:
Luftmassemätaren - provade med en från annan fungerande bil, samma nummer som den i 240n.
Lambdasond - ny.
Spridare - samtliga tickar på.
Tändkablar - nya Bosch.
Rotor och fördelarlock - nya Bosch.
Tändstift - nya NGK.
Bränslepumparna - bedömt gott tryck och man hör båda tydligt, de drar ungefär rätt amperetal.
Bränsletrycksregulator - testat med fungerande bils, ingen påverkan.
Vakuumslangar - sprutat startspray i motorutrymmet, ingen förändring.
Tempmätare - provat att koppla ur, ingen skillnad.
Jag börjar verkligen få slut på ideér här, har ni någon aning om vad det skulle kunna vara? Känns otroligt frustrerande också när bilen går så jävla bra för det mesta, men blir helt förstörd av det här felet.
Tack på förhand för hjälpen!
Bilen är en 245 GL. B230F från 1989 med Jettronic 2.4.
Felet är intermittent, för att få det att dyka upp får man köra en sväng så att den blir åtminstone lite varm, sedan stänga av motorn och låta den stå i sin värme lite, räcker med bara nån minut sen när man startar går den fruktansvärt dåligt, svajjande tomgång, helt effektlös vid acceleration och nästan helt okörbar. Sen ibland känner man hur det hoppar till och effekten kommer tillbaka i nån sekund för att sedan gå kalasdåligt igen.
Om man sedan ändå lyckas komma upp lite i fart så släpper det när kylluften flödar igen och felet uppkommer inte förrän man stänger av och startar motorn igen. Även om den står på tomgång i flera minuter kommer det inte fram förrän man försöker starta om den.
I mitt huvud är det precis som det skulle vara dåliga tändkablar eller något annat elfel kopplat till intermittensen och vad som verkar vara värmens inverkan men allt jag kollar är redan bytt eller fungerar.
Det som har kollats:
Luftmassemätaren - provade med en från annan fungerande bil, samma nummer som den i 240n.
Lambdasond - ny.
Spridare - samtliga tickar på.
Tändkablar - nya Bosch.
Rotor och fördelarlock - nya Bosch.
Tändstift - nya NGK.
Bränslepumparna - bedömt gott tryck och man hör båda tydligt, de drar ungefär rätt amperetal.
Bränsletrycksregulator - testat med fungerande bils, ingen påverkan.
Vakuumslangar - sprutat startspray i motorutrymmet, ingen förändring.
Tempmätare - provat att koppla ur, ingen skillnad.
Jag börjar verkligen få slut på ideér här, har ni någon aning om vad det skulle kunna vara? Känns otroligt frustrerande också när bilen går så jävla bra för det mesta, men blir helt förstörd av det här felet.
Tack på förhand för hjälpen!