Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Strimis10
Ja, som titeln lyder så jordar inte min nya v70n (2.4t b5244t7) spridarna så den startar inte. Spridarna får 12v på den ena kabeln o 3v på den andra men den drar aldrig 3volten till jord men jag har testat så spridarna fungerar om man kopplar dem direkt till batteri. I mitt huvud så är det typ stöldskyddet eller nått eftersom den har haft databoxen nollställd men den säger ingenting på instrumentpanelen mer än att airbagen är trasig… Den har gnista också o startar till på startgas
Användarvisningsbild
av jiha1968
Hej, detta låter som att du mäter spridarnas pulsar med ett Voltmeter, det går tyvärr inte, pulserande spänning får mätas med Oscilloskop. (eller en "NOID-light" till enklare testning)

Om du verkligen mäter 12 och 3 Volt konstant på var sin sida av spridaren med ett Oscilloskop (eller med Voltmeter och stillastående motor), ja så är spridaren aktiverad konstant (öppen) med 9 Volt över spridaren.

Hur är det med bränsletrycket?
(Nej, inte vad diagnosutrustningen berättar, men trycket mätt på Fuelrailens schräderventil/bränslerör till Fuelrail)
EDIT: om ECM (motorstyrningen) inte ger jord-pulser till spridarna borde Voltmätaren visa 12 Volt på båda sidor av varje spridare, så helt dött är det troligen inte när du mäter 3 Volt. Kolla bränsletrycket...

Vilken databox är nollställd, på vilket sätt och varför?
Senast redigerad av 2 jiha1968, redigerad totalt 0 gång.
av Strimis10
De spelar la ingen roll hur ja mäter de när jag ändå vet att spridarna inte kör eftersom jag har tagit ur dem o kört ner i plastkoppar o inget händer, o ja spridarna i sig fungerar, jag har provat dem. Vad ska jag använda för att mäta trycket?, ser ju ut som en sån som sitter på däcken men jag antar att jag inte kan använda en vanlig lufttrycksmätare för o mäta där? Det var tydligen den boxen under förarsätet, varför har jag ingen aning om då det var förra ägaren som gjorde det o han sa att den fungerade efter (jag trodde han hade nollställt ecun när jag skrev inlägget)
Användarvisningsbild
av jiha1968
Man kan, men borde inte nytta en lufttrycksmätare, heller inte alltid pinnen i mitten på mätaranslutningen är tillräckligt lång, och mätaren kommer inte vara riktig god efteråt.
En lite bättre mätare: https://www.skruvat.se/Provare-branslem ... 54312.aspx

Om du inte vill investera i mätare, lyssna om du kan höra bränslepumpen startar vid tändning på.
Ta sen en skruvmejsel och peta lite i ventilen på fuelrail, ta en trasa så det inte kommer bensin över alt... (och skydda ögonen)

Om bilen är från 2003(?) eller nyare finns det en tryckmätare på fuelrail som man kan se tryckvärde på med diagnosutrustning.
(som jag skrev tidigare, är det normalt inte en säker diagnos, men tillsammans med "skruvmejselpetande" så borde det ge en indikation på om det finns tryck där)

Du kan också ta ur spridarna från motorn, fortfarande kopplat till fuelrail och bränslerör, och koppla 12V direkt på en av spridarna, så pulsa jordningen manuellt med att dutta jordningsledningen med snabba rörelser, och se om bränsletrycket ger bra flöde från spridaren.

Normalt ingen box under förarsätet, förutan PSM och SHM (El-sits och stjärtvärmare)
Under instrumentbrädan däremot hittar man CEM, bilens "hovud-dator".

Har motorn startad normalt tidigare i ditt ägande, eller köpte du bilen med "död" motor? (vad har hänt?)
B5244T7 är normalt en motor till C70, inte V70 tror jag, är du säker på att motorn är en B5244T7 och inte t.ex B5244T3?
Och vilken årsmodell är bilen?
av Strimis10
Jo ja sa ju att jag prova spridarna, de va så ja gjorde så den har ju tryck, vet bara inte hur mycke. E en 00a så har ingen sån mätare. O b5244t7 e va som står på car.info.
Köpte bilen trasig men den har ju startat till på startgas. Han som hade den innan skickade in boxen (han sa den under sätet) nånstans (vet inte varför) men den ska ha gått typ två månader efter de…
Användarvisningsbild
av jiha1968
En 2000/2001 V70 2.4T har mer trolig en B5244T3 under huven.

Det var svårt att gissa på exakt vilket sätt du provkörde spridarna, men nu vet jag :-)

Om du fortfarande mäter med Voltmetern på spridarna, med tändningsnyckeln i läge II (tändning på) , hur många volt på varje sida då? (svart mät-pinne till jord)
Om du tar/konstruerar en provlampa (max 5W, gärna en LED , men en skyltlampa är ok) och kopplar den mellan batteri plus (skruven vid säkringsboxen) och spridarens signalkabel (den med olik färg från dom andra spridarna) och sen"startar" du bilen, blinkar provlampan då?

Om du hittar en ECM (motorstyrning) under sätet, så är den en extra. Bilens ECM sitter i en svart box under huven vid spolarpåfyllningen.
(Under passagerarstolen hittar man en förstärkare om bilen är utrustad med bättre stereo än standard)
av Strimis10
Det va så jag mätte, 12, 3v respektive, går ner till runt 11-10 när startmotorn går men 3 voltaren ändrar sig inte. Ska åka t en skrot nu i veckan o köpa kamaxelgivare o vevaxelgivare då jag läste på nått gammalt forum att de kunde göra så att den inte ger signal till spridarna. jag får prova det med lampan i helgen eller något men skulle anta att det blir samma resultat eftersom att spridarna fungerar men inget händer ändå.

Som sagt så var det inte jag som höll på med den boxen men förra ägarn sa "boxen under sätet" men han pratade också om att det var den boxen som tog hand om lampor och tändning men jag har ju ingen aning om vad han egentligen kan vet o inte vet. Nej ECMen vet jag att det inte är då den som du säger sitter i motorutrymmet och han bestämt sa att han inte hade rört den.
Bilagor
de e vist en t7.PNG
De e visst en T7
de e vist en t7.PNG (54.03 KiB) Visad 703 gånger
Användarvisningsbild
av jiha1968
Motorkoden B5244T7 är fortfarande fel till din bil, den motorn existerar endast i C70 Cab. 2003-2005 (P80-chassis)
Om du kollar bilens VIN-nummer, specifikt siffran på plats 6 och 7 på din bil, så är dom mest trolig: YV1SW58 =B5244T3
(eller 63 om bilen varit utrustad med T7-motorn)
Motorerna är rätt lika, men det skiljer på t.ex kamaxelgivaren och dennas reluctor-hjul,
Men motorkoden har ingen direkt betydelse för startproblemen...

Låter som det är CEM (under instrumentbrädan) som säljaren tänker på.

Jag stör mej på att bilen går att starta på startgas, som tyder på att kamaxel- och vevaxel-givare, och tändningen är ok, men ändå vill inte ECM öppna spridarna. (Det är normalt mer kritiskt att tändningen är rätt, än spridarna, och spridarna borde öppna när ECM tycker att signalen från kam och vev är "godkända" till att aktivera tändspolarna)
Undrar på om det här är en av dom enstaka felen i startspärrsystemen (kommunikation mellan ECM och CEM) som inte ger några felkoder/varningstext (utan att jag vet vad som orsakar felet),
men med tidigare ägares problem med CEM så lutar det åt det hållet, om det inte är ett internt fel i ECM men det är lite tidigt att gå den vägen ännu.
(vem vet om säljaren talar sanningen)

Jag får tänka lite medan du byter givare...
Användarvisningsbild
av jiha1968
Jag trodde TS hade kollat felkoder, men ser nu att han talade om lampa/felmeddelande i DIM...
Klart att man borde kolla felkoder. (tack vjohn)

Men det verkar vara något fel med Volt-mätningen på spridarna, om TS mäter med en mätpinne till kaross-jord (hela tiden), och den andra mätpinnen på en sida av spridaren i taget, och har batterispänning på en sida och 3 Volt på andra sidan, ja då står spridaren helt öppen och motorn borde dränkas i bensin då.
Men mätte TS med båda mät-pinnar på spridaren och får ungefär 3 volt över spridaren vid start, så låter det som en normal signal till spridaren, och den borde fungera ok.
(Alla kontakter inkopplade vid mätningen)

Man mäter (som skrivet tidigare) vanligtvis inte spridarna med voltmeter, då det inte mäter pulserande spänning normalt. Men oscilloskop är tyvärr inte standard utrustning alls.
På spridarnas signal/pulser från ECM kan man gärna nytta en LED-provlampa (om man inte har "NOID-light") då det går lättare att se eventuella pulsar till spridarna med LED än en glödlampa.

Normalen på en ok motor är att man kan mäta batterispänning på båda sidor av spridarna med tändningen i läge II, innan start.
(den svarta mätpinnen konstant kopplat till karossjord)
Vid start av motor (när startmotorn kör) sjunker batterispänningen till ungefär 11 Volt, och på den andra sidan av spridarna borde det vara ungefär 7-9 Volt (mycket beroende på typ voltmeter)
Alla kontakter får vara inkopplade vid mätningen, nytta en nål eller liknande till "back-probing" eller punktering av kabelhöljet. (täta efteråt)

Oavsett så berättar TS att spridarna inte öppnar, något som är lite svårt att fatta då mätningen tyder på något annat, som t.ex att det inte är bränsletryck, men TS skriver att det kommer bensin vid manuell pulsning av spridarna, så jag får tyvärr inte räknestycket att gå ihop :nerd:
Servostyrning xc-70, 2008

Går väldigt trögt vid stillast&ari[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

@Eliaslundstrom , Värt att kolla, men f&arin[…]

Bra info, håll oss uppdaterade!

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]