Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70Rob
Jag har inte en susning om vilken tillverkare min generator har och inte heller har jag läst eller hört talas om ett specifikt bytesintervall för frihjulet. Man byter väl ut delar när de inte längre fungerar tillfredsställande helt enkelt. Det finns väl inte en motor ny som gammal som låter helt identiskt varje gång under t.ex. uppstarten i + 25 grader i juli och - 25 grader i januari. På detta kommer fukt och väderlek in i bilden också som kan få rullar och bälten att låta en aning. Du kan säkert byta rullar och remmar 7 dagar i veckan och ändå, vid något tillfälle, höra något som kvittrar till vid uppstarten.

Men jag tjafsar inte emot det faktum att ja, många har tyvärr fått gå igenom en mardröm relaterat till just dessa komponenter. Jag skulle heller inte försöka att övertala någon som vill byta ut alltihop för säkerhets skull. Däremot så kan man diskutera nödvändigheten om du rattar en bil som inte visar minsta tecken på att något skulle vara fel men ändå är du beredd att spendera tusentals kronor på "reparationer" i förebyggande syfte. Det finns ju t.o.m. folk som Efter byten har upplevt lika mycket gnissel, gnassel eller kvittrande som före åtgärden. Tja, var och en gör som den vill. Har man stålar över så varför inte...
av rosefors
Det är frihjulet som har ett bytesinterall. Inte generatorn.

INA levererar frihjulet. 12000 mil hade någon annan tagit reda på intervallet är enligt INA, men vi vet att de håller längre än så. Så 20.000 mil-isch.
Senast redigerad av 1 rosefors, redigerad totalt 0 gånger.
av rosefors
Byta i förebyggande syfte kan man göra för att minska risken att bli stående, men det vi diskuterar är uppenbara tecken på att något inte längre är enligt specifikation. Frihjul/spännrullar kvittrar inte förutom om det är slitet och/eller är uttorkat/slut på kullager/glidfett. Då är det dags att byta för man vet i och med det att delen är slut. Nått annat är bara dumsnålt.
av V70Rob
rosefors skrev: ons 07 feb 2024, 18:47 Det är frihjulet som har ett bytesinterall. Inte generatorn.

INA levererar frihjulet. 12000 mil hade någon annan tagit reda på intervallet är enligt INA, men vi vet att de håller längre än så. Så 20.000 mil-isch.
Jag skrev ju att jag inte kände till något bytesintervall på frihjulet, inte på generatorn.

Har du bytt ett frihjul själv? Jag vet att det finns både frihjul och verktyg hos Biltema, hur står de kvalitetsmässigt om man nu, någon gång, får för sig att byta? Frågan är om det går att byta på plats utan att skruva ut hela generatorn...
av rosefors
Här är en 2.5T/FT-generator med nytt frihjul.

Jag är osäker på om det går att byta hjulet på plats. Det jag vet är att det är mycket mer stökigt att ta ut generatorn ur denna generation V70 jämfört med tidigare. Det är väl en av anledningarna till varför det inte görs.

Hade jag bytt till ett frihjul från Biltema? Absolut inte. Jag rekommenderar alla att endast använda OE-delar till sina bilar. Dvs det behöver inte vara original men från en tillverkare som levererar originaldelar. Valeo är en känd OE-leverantör exempelvis. När det gäller bildelar så är det enbart i absolut nödfall jag skulle sätta nått från biltema på bilen

Verktyg från biltema kan man ju använda även om kvalitén är rätt varierande, men viktigt i just det här sammanhanget är att det långa bitset som håller emot axeln måste vara XZN-typ även om Torx passar och vissa satser verkar vara med just Torx, annars kommer man dra axeln rund när man drar enligt moment så som det ser ut på bild.
Bilagor
20240207_191346.jpg
20240207_191346.jpg (3.08 MiB) Visad 288 gånger
20240207_191335.jpg
20240207_191335.jpg (2.13 MiB) Visad 288 gånger
20240207_191329.jpg
20240207_191329.jpg (3.47 MiB) Visad 288 gånger
Användarvisningsbild
av Variosboy
Bytte frihjulet på vår 2.5FT för ett antal år sedan i förebyggande syfte.
Under 1k toyalt för verktyg på biltema och frihjul på autodoc. Lossade generatorn och vred den, men lät den vara kvar i bilen och genom att ta ut lamphuset så kom man åt att göra jobbet.
Tog inte så lång stund och känns som en mycket vettig, förebyggande åtgärd.

Men visst. Kan man inte skruva själv av någon anledning så blir det ju en helt annan prislapp på förebyggande underhåll av den här typen.
av V70Rob
Variosboy skrev: tor 08 feb 2024, 13:11 Bytte frihjulet på vår 2.5FT för ett antal år sedan i förebyggande syfte.
Under 1k toyalt för verktyg på biltema och frihjul på autodoc. Lossade generatorn och vred den, men lät den vara kvar i bilen och genom att ta ut lamphuset så kom man åt att göra jobbet.
Tog inte så lång stund och känns som en mycket vettig, förebyggande åtgärd.

Men visst. Kan man inte skruva själv av någon anledning så blir det ju en helt annan prislapp på förebyggande underhåll av den här typen.
Du behövde inte ta loss eller flytta på luftfilterhuset framför kylaren alls? Min har snart rullat 19 000 mil och jag upplever inga konstigheter alls. Vid vilket miltal bytte du frihjulet på din FT? Fanns det några symtom?

Ja, det är säkert en bra "grej" att göra även om det kostar. Du skriver att verktyget från Biltema duger för jobbet. Vissa menar att det är för stort och att man därför inte kan använda det. Fast kan du vrida det åt sidan så borde det ju fungera.

Kostnaden: tja, blir det orimliga kostnader för ett frihjulsbyte så kan man ju lika gärna överväga att byta ut hela generatorn med ett nytt frihjul redan monterat från fabrik. Mellan tummen och pekfingret så kan jag nog tänka mig att med material och arbete att alltihop landar på kanske 2 000 kr - i vissa fall mer eller mindre.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det är 6 år sen jag gjorde det, så jag minns inte i detalj tyvärr, men av fotona att döma så tog jag inte bort den. Bilen hade då gått 11000 mil. Verktyget är för långt för att kunna göra det på plats. Men genom att lossa och vrida generatorn gick det som sagt fint. Hade inga symptom alls, men blev oroad av de haverier som man hört andra råka ut för och bytte som sagt i förebyggande syfte.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hur mycket avgör körstilen för hur länge det håller.

Raceputte- Höga vartal, Snabba vartalsändrigar, Hög effekt, Höga moment med höga momentpulser. VS

Långpendlare- Stabilt varvtal, Inga snabba varvtalsändringar, låga varvtal, Låga moment med låga momentpulser
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]