Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emtor
Volvo V70 2008.
Min V70 har otroligt kassa ljus. Åkte på E4'an i går morse och helljus med extraljus är bara att glömma då motgående trafik stör sig på sådant, så man fick åka i mörker med halvljusen vilket betyder nästan blind i praktiken.
Om ljusen räcker tio meter framöver så har man ju tur.
Så,- jag spenderade på mig Osram Nightbreaker 200 till halvljusen, och vilken skillnad det blev.
Från att ha svaga, halvt gula ljus som knappast når framför bilen fick jag vitare och starkare ljus som lyser upp dubbelt så långt. Osram ljuger absolut inte i sin reklam.
av emtor
Lampor med lägre ljusintensitet har längre livslängd. Hög ljusintensitet kostar livslängd, så enkelt är det.
Jag föredrar bättre halvljus och byter oftare före det att vara halvt blind i 110 km/t på E4'an.
Sträckan mellan Kalix och Haparanda på E4'an är extremt otrevlig att handskas med i mörker.
Även med helljus/extraljus blir det jobbigt på grund av 2+1 vägarna som ni svenskar har för vana att bygga.
Dom vita skyltarna som indikerar början och slutet på tvåfältsväg lyser ju lika illa som en mötande lastbil med alla ljusen i högsta hugg om man använder hel/extraljus.
Jag byter gärna efter 150 timmar för att ha förmågan att inte vara halvt blind längs vägarna.
av rosefors
Vettitusan om dom ens klarar 150h. Fick i vart fall köpa nya lampor a 400kr en gång i halvåret känns det som, så det blir väl vart 1000e mil kanske, i bästa fall. Helt klart inte värt pengarna iaf jämfört med att använda "vanliga" lampor som funkar minst 5 ggr längre. Kör man 3000 mil om året har man 1200kr i kostad på bara lampor.

Duger inte vanliga lampor så är sannolikt strålkastarna dåliga.
av KalleJ
Helt meningslöst att prata timmar om man inte vet vilken lamptyp ni pratar om.
Skulle rekommendera Osram Classic iaf, nästan samma stryrka som Nightbreaker och oftast längre livslängd. Både xenon och glödtråd.
av berrabus
vjohnj skrev:Jo eller nästa gång test LED Osram har
godkända, som tydligen är mycket bra säges det

https://www.osram.se/ecat/NIGHT%20BREAK ... P_4064703/

Livslängd Tc i timmar
2500 h

Livslängd B3
1500 h
Jag har dem i en annan bil som original har halogen som är som stearinljus och det är en otrolig skillnad för mig som bor vid en liten krokig väg utan gatljus.
Ja jag har testat att de inte bländar andra trafikanter.

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]

Womens In Your City - No Verify - Anonymous Sex Da[…]

Jag återkopplar. Spaken går på 5[…]

OBD P0121

Gjorde slag i saken och beställde detta kit: […]