achilleos skrev:Funderar på att köpa en 745:a men det som gör mig lite tveksam är bränslekostnaderna. Kommer man under litern vid blandad körning? Vilken modell/motor skall man satsa på?
Varför ska man köpa en 745:a och inte en japanare, typ Toyota Camry eller dyl? Övertyga mig! :D
Hej och välkommen till forumet achilleos :lol:
Ja, du kan komma under litern vid blandad körning, men detta beror på en del saker såsom hur tung din gasfot är, hur pass mkt av denna blandade körning som är landsvägskörning, vilket bränsle du kör med, hur mkt last du har, skicket på motorn, hur långt den rullat osv. Men det går och är inte så svårt ifall motorn är i bra skick...
En sak som väldigt många glömmer är tyvärr att de stirrar sig blinda på bränslekostnaderna... Det är inte bränslet i en bil som kostar mest, det är bl.a. Försäkring och reparation/underhåll.
Visst, en Volvo (då syftar jag på lite äldre modeller) kanske dricker lite mer än t.ex. En Toyota lr dyl, MEN det finns mkt fler reservdelar att hitta till en 745:a (import från utlandet räknas inte), dessa delar är billigare än till japanska bilar över lag. 700/900-serien är väldigt lättmekade och stabila. Dessa röda motorer håller nästan hur länge som helst om de är rätt skötta. Så ägandekostnaderna blir inte så höga på en 745:a då själva underhållet/reparationerna är förhållandevis billiga. 700/900-serien är riktiga slitvargar. Sen så är det lättare att sälja en 745:a än en Toyota Camry. 700/900-serien är dessutom billiga i inköp.
Sen så brukar japanska bilar (inte alla, men de "billigare") ha dålig plåt och rostskydd på bilarna, inte så bra i Sverige då vi har ett sånt här klimat. De brukar heller inte ha samma krocksäkerhet som en Volvo.
Man ska inte stirra sig blind på krocktestresultat heller (från t.ex. EURO NCAP) då det inte betyder att en bil som fått bättre resultat än en Volvo, är krocksäkrare... Man kan "fuska" med dessa krocktestresultat, bl.a. På så vis att man bygger en bil som skall få bra värden i testen. I ett krocktest så krockas bilarna i vissa hastigheter och ur vissa vinklar, MEN det framgår inte hur säker bilen är ifall de krockas i andra hastigheter samt vinklar. Dessutom är det ganska få biltillverkare som har ett eget krocksäkerhetscenter, som Volvo har!
Tittar man på hemsidan jag länkar till nedan, så ser man att i princip samtliga Volvo-bilarna ligger bra till, dvs. långt över medelbilen (längst till höger på deras "måttband" eller vad man ska säga), dvs. Väldigt hög krocksäkerhet... 400-serien har inte fått så bra, men det är ju knappt en Volvo... På sidan ser man en annan intressant sak, hur säker bilen vart i verkliga olyckor, Volvo ligger väldigt bra till där med.
Vilken motor man skall satsa på beror lite på vad du vill ha ut av din bil/motor? Skall bilen användas som en pendlarbil? Vill du ha lite krut under huven? Ska den dra så lite som möjligt men samtidigt vara rolig att köra? Beror på vad man vill...
Kika på nedanstående sida, står en hel del nyttigt om bilar:
http://begbilguiden.bilprovningen.se/
Så du ska definitivt välja en 745:a framför en jappsare, det är iaf vad jag tycker och jag vet att många håller med mig...
I vilket fall som helst, lycka till med bilvalet
