Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
VolvoB20 skrev:
Camel skrev: fre 26 jan 2024, 00:59
  • Ungern måste ratificera Sveriges ansökan enligt sina procedurer (Ungern ställer kanske krav på Sverige?)
Ungern fick ju 120 miljarder av EU i December, Men man vill ha ytterligare 130 miljarder till som en del av de 300 miljarder man plockar ut ur EU.

Det är ju 30.000 kr/per person , högst i hela EU.
EU bidrag är ingenting som NATO kan styra över så jag vet inte riktigt hur de tänkt sig komma vidare med de kraven. Min förhoppning är nu att ingen i regeringen överhuvudtaget åker till Ungern för den så kallade "inviten", det är en fälla. Åk inte.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: fre 26 jan 2024, 13:50
VolvoB20 skrev:
Camel skrev: fre 26 jan 2024, 00:59
  • Ungern måste ratificera Sveriges ansökan enligt sina procedurer (Ungern ställer kanske krav på Sverige?)
Ungern fick ju 120 miljarder av EU i December, Men man vill ha ytterligare 130 miljarder till som en del av de 300 miljarder man plockar ut ur EU.

Det är ju 30.000 kr/per person , högst i hela EU.
EU bidrag är ingenting som NATO kan styra över så jag vet inte riktigt hur de tänkt sig komma vidare med de kraven. Min förhoppning är nu att ingen i regeringen överhuvudtaget åker till Ungern för den så kallade "inviten", det är en fälla. Åk inte.
De vill väl att Sverige ska argumentera för att EU ska betala ut rubbet, nu har ju Sverige stått på den sidan som vill hålla inne pengarna tills Ungern uppfyllt kraven
av Lövet
VolvoB20 skrev:De vill väl att Sverige ska argumentera för att EU ska betala ut rubbet, nu har ju Sverige stått på den sidan som vill hålla inne pengarna tills Ungern uppfyllt kraven
Det är säkert tanken. Hoppas regeringen har is i magen att bara ignorera försöken till utpressning den här gången.
Användarvisningsbild
av Camel
USA går med på att sälja F16 plan till Turkiet. Det innebär sannolikt att Turkiet skickar ratificeringsdokumentet för Sveriges medlemskap i Nato till USA.

I så fall är det bara Ungern kvar. Trycket på Ungern kommer nog att eskalera till höga nivåer som jag tror gör det svårt för Ungern att stå emot i sin kohandel med EU om pengar. Nato och EU är två olika organisationer och trycket från Natos övriga medlemmar på Ungern blir nog mycket stort efter att Turkiet är klara.
USA till hård attack mot Orban Ungern skadar Nato
USA uppmanar Ungern att snabba på Natoprocessen
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hörde på radion att det finns partier som samlar en hel del röster i flera länder bla Ungern och Rumänien som driver att de vill lämna Nato och göra gemensam sak med Ryssland och utplåna Ukraina och sedan dela upp området mellan sig.

Undrar om Orban flörtar med dessa partier i parlamentet.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/unge ... k-historia
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: tis 06 feb 2024, 06:57 Orban säger att han är för ett svenskt NATO-medlemskap, men helt klart är det också en hel del ungerska inrikesintriger.
Bullshit alltihop, Orban har haft 570 dagar på sig att skriva på men eftersom han vägrar är han ju extremt mycket emot svenskt medlemskap. man kan inte vara för något och jobba mot det i 570 dagar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Blev som man befarat. Inget mer stöd från USA till Ukraina. Blir sjukt tungt när USA slutar hjälpa till med militärt material.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/amer ... -nedrostat

EU, envisas med att skicka pengar istället.

Något som är helt galet. pengar luktar inte och försvinner lätt i korruption. Skicka militärt stöd till fronten i stället, mycket mindre risk att det försvinner i korruption. Kriget måste vinnas först.

https://european-union.europa.eu/priori ... ukraine_sv

Svenskarna verkar leva i någon slags drömvärld. Nu ska Ukraina byggas upp. Kommer det ens att finnas något Ukraina kvar att bygga upp om EU inte hjälper till med militär utrustning om nu USA slutar hjälpa.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ater ... -zelenskyj
  • 1
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 147
Drivaxel xc90 sport.

Hej, har tidigare haft en v50 med sportchassi och […]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]