Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Har en v70 d3 my 2011 manuell.
Behöver byta en slang och därför behöver jag tömma all kylarvätska.
Hörde idag att man brukar suga ur all luft ur systemet när man byter kylarvätska. Jag saknar verktyg för att göra det och undrar om man kan klara sig utan vakuumsugning?
Någon som gjort det och har tips på tillvägagångssättet.
Tacksam för hjälp!
Allt gott!
Bytt ett flertal vattenslangar på min d3 2011
Låtit vattnet rinna ut vid slangen under bytet
Aldrig tömt hela systemet
Efteråt varmkör bilen, ställ värmesystemet på
28 grade, kör värmaren, allt under öppet lock till
expansionskärlet
Sedan får manefterfylla någon eller några gånger
under veckan
Tack för svaret.
Det är den nedre slangen som ska bytas vilket gör att allt vatten kommer att rinna ut ur kylaren. Då tänker jag att det kanske är lika bra att tömma ur kylaren först).

Pratade med någon idag som sa att man på volvo-verkstader vakuumsuger systemet efter att man tömt det på kylarvätska (för att inte få luftfickor). Då blev jag fundersam ifall det är dumt att greja med skiten om man inte kan vakuumsuga.
Då har det alltså funkat att göra så som man gjorde förr :). Har aldrig bytt på det här bilen.
Jag tömde kylaren (genom tömventilen i botten) på min V60 D4-13 för att byta kylarvätska. Fick då ut ca 4L, sedan fyllde jag i vätska och varmkörde. Har fått efterfylla några DL vid 2-3 tillfällen, men det verkar funka bra, inget hokus pokus.
Tack Martin,
Det är precis så man gjort många gånger tidigare; tömmer, fyller, efterfyller osv.
Men, det var en mekaniker som sa att man numera vakuumsuger alltid för att ev luftfickorr i motorblocket är svåra att undvika. Då blev jag lite orolig...
Då verkar det som att man kan göra så som man alltid gjort.
Några fler erfarenheter eller tips?
Så tacksam för detta forum
Det är säkert bättre att vakuumfylla för att minska risken för att behöva efterfylla. Förr var det "standard" med efterfyllning men med dagens bilförare/kunder blir nog verkstadskunderna oroliga om de måste efterfylla efter en reparation, därav vakuumsugningen även på dessa motorer skulle jag tro.
Min erfarenhet är att man behöver fylla på kylvätska ett par gånger direkt efter att man bytt den, sen brukar det inte behövas.
Det som gjorde mig lite orolig är att dagens motorer (packningar m.m.) brukar vara mer känsliga och då började jag fundera vad kan hända om man har en "lokal" luftficka och vad kan hända just där. Dvs man märker inte att bilen kokar (den gör inte det) men att det blir torrt/varmt på ett visst ställe.
Men, samtidigt om det är många som bytt utan vakuumsugning och det funkat så... bör det inte kunna bli farligt, eller hur?
Hajs.
Kylsystemet i P3 är självluftande. Jag tror det är ihopblandat lite. Man vaccumsuger endast i en AC anläggning. Så allt Kylmedium kan tas hand om och deponeras på rätt sätt än att ventilera gasen i atmosfären. Men om du nu ska byta ut kylvätskan så råder jag dig att spola ur resterande vätska så alla gamla föroreningar också försvinner när du ändå har kylsystemet öppet.
Hej!
Visst är det så att man vacuumsuger ac. Men man gör det även med kylsystemet numera, har jag förstått det som. Har man utrustning blir processen väldigt enkel. En kille på Volvo sa att där gör de det alltid.

Tack för svar. Tittade på att byta lyk[…]

Nya kontaker med Volvo , men nu säger dom sig[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]

Stolsrygg knakar/ låter

Det enda "problemet" jag märkt med […]