Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rosefors
Om du har tillgång till en riktig press så går det absolut få till på en kväll.

Om du inte har en hydraulpress så finns det visserligen pressverktyg att använda i garaget men av egen erfarenhet kan jag säga att beroende på tillverkare av lagret som sitter i så är det ingen lek att få ur det. Hade jag vetat hur jävligt det kan sitta hade jag inte gjort det utan hydraulpress.
av berrabus
rosefors skrev:Om du har tillgång till en riktig press så går det absolut få till på en kväll.

Om du inte har en hydraulpress så finns det visserligen pressverktyg att använda i garaget men av egen erfarenhet kan jag säga att beroende på tillverkare av lagret som sitter i så är det ingen lek att få ur det. Hade jag vetat hur jävligt det kan sitta hade jag inte gjort det utan hydraulpress.
Vid de tillfällena har jag använt slägga och slagit ur det mha ngt bra att lägga emellan. Kräver dock att det plockas bort från bilen.
av rosefors
berrabus skrev: ons 24 jan 2024, 22:38
rosefors skrev:Om du har tillgång till en riktig press så går det absolut få till på en kväll.

Vid de tillfällena har jag använt slägga och slagit ur det mha ngt bra att lägga emellan. Kräver dock att det plockas bort från bilen.
Misstänker att vi inte pratar om samma sak. På dessa bilar kan man inte få ut lagret med enbart slägga och nått att lägga emellan, men det finns avdragare.

V70N knackar man däremot med fördel ut med hammare. Lättast är att skruvskallarna när man lossat dom en bit så poppar det ut.
av berrabus
rosefors skrev: Misstänker att vi inte pratar om samma sak. På dessa bilar kan man inte få ut lagret med enbart slägga och nått att lägga emellan, men det finns avdragare.

V70N knackar man däremot med fördel ut med hammare. Lättast är att skruvskallarna när man lossat dom en bit så poppar det ut.
Så kanske det är. Jag avser Volvo V70 och XC70 årsmodeller 2008-2016 och då de främre lagren.
av rosefors
berrabus skrev: tor 25 jan 2024, 07:16
rosefors skrev: Misstänker att vi inte pratar om samma sak. På dessa bilar kan man inte få ut lagret med enbart slägga och nått att lägga emellan, men det finns avdragare.

Så kanske det är. Jag avser Volvo V70 och XC70 årsmodeller 2008-2016 och då de främre lagren.
Okej? För 2008-2016 är P3-generation och på dom är lagrena fram pressade och inte skruvade. Man kan inte slå ut dessa lager.
av berrabus
rosefors skrev: Okej? För 2008-2016 är P3-generation och på dom är lagrena fram pressade och inte skruvade. Man kan inte slå ut dessa lager.
Märkligt att jag då gjort det på flera bilar där gamla lagret suttit hårt och jag saknar hydraulpress.

Vad är det enligt dig som hindrar att man kan slå ut de gamla ipressade lagren?
av rosefors
berrabus skrev: tor 25 jan 2024, 21:37
rosefors skrev: Okej? För 2008-2016 är P3-generation och på dom är lagrena fram pressade och inte skruvade. Man kan inte slå ut dessa lager.
Märkligt att jag då gjort det på flera bilar där gamla lagret suttit hårt och jag saknar hydraulpress.

Vad är det enligt dig som hindrar att man kan slå ut de gamla ipressade lagren?
Därför att man behöver trycka på med runt 100kN för att trycka ur lagret. Det är knappast nått du kan slå med en slägga för hand.
av berrabus
rosefors skrev:
Därför att man behöver trycka på med runt 100kN för att trycka ur lagret. Det är knappast nått du kan slå med en slägga för hand.
Ok. Då minns jag helt fel att det var så jag gjorde på 1st 2008 och 2st 2010 för att få bort de gamla lagren.

Innebär det då att man inte heller kan använda ett manuellt pressverktyg av den här typen https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... bQEALw_wcB för att montera det nya lagret eftersom det verkar krävas en hydraulpress?
För isåfall minns jag även fel hur jag monterade de nya och verktyget jag har liggande måste använts till ngt annat.
av spegel00
Tack alla! Ska byta hela hjulspindeln så lär plocka isär allt. Har en hydralpress hemma så löser nog det med att få ur lagret :) i värsta fall går jag till nån firma och ber dom pressa ur det lite fort

En till fråga, bulten som sitter här den bara snurrar och snurrar men den kommer varken in eller ut? Nån som har en idé? Lär byta ut allt detta då jag antar bess kommer klaga på det
IMG_0310.jpeg
IMG_0310.jpeg (259.07 KiB) Visad 265 gånger
av rosefors
Det där verktyget på biltema eller motsvarande behöver man oavsett för att preseen ska kunna trycka på rätt ställe med rätt mothåll utan att förstöra grejerna oavsett om man ska pressa ur gamla eller pressa i nya.

Kan man använda bara verktyget utan press? Njae. Det är meningen att det ska gå men i praktiken förstör man verktyget för att trycket är för högt för att pressa ur ett originallager och det är det jag menar att det inte är värt hålla på utan press. Nållagret som dragstången ligger mot blir förstört och stiften (dom där 4 pinnarna) viker sig och knäcks. Men innan man ens kommit dit har man förstört bara hälsan i bästa fall.

Kan man pressa utan verktyget? Självklart, om man har rätt bitar i rätt storlek att tillgå och det är långt från säkert.

Om skruven bara går runt och runt så låter det som att den är gängpaj. Jag minns inte men tror inte den sitter med mutter på baksidan original.

Men för att få ut den får du göra som vanligt. Trycka/knacka ut från från baksidan eller nått som drar i den när du skruvar på den.

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]

finansiera V90

Spontant är det ett högre restvärde[…]