Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70Rob
Tja, startbatteriet gick på sista versen verkade det som och jag bytte ut det i dag mot detta: https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000049729

Ett Biltemabatteri alltså med fler Ah och CCA än mitt förra original från Volvo.

En fundering: batteriet är större än det som satt i och därför så fick det inte riktigt plats under locket/kåpan fast det är väl egentligen ett mindre bekymmer. Faktum är att det finns inga bekymmer mer än att minuspolen hamnade pga storleken på batteriet längre ut mot fronten på bilen så att säga. Av den anledningen så fick jag dra - med lite tvång - kabeln så att "kopparn" är en aning blottad. Givetvis så spretar ingenting ut från kopparn men den syns. Hur ser ni som vet på detta? För jag gissar att risken att det skulle släppa än ytterst liten. Duger några varv med eltejp runt kopparn och köra på?
av dannesk
Hur kan batteriet komma längre fram i batterilådan, minussidan sitter ju fortfarande längst bak i lådan. Däremot så kommer pluspolen längre fram och med större batteri så finns det högre batterilock till både lilla och stora batterilådan i dessa bilar.
Bilagor
99F9B97E-9EB8-4116-A630-81B1ED8547D2.jpeg
99F9B97E-9EB8-4116-A630-81B1ED8547D2.jpeg (970.27 KiB) Visad 536 gånger
av V70Rob
dannesk skrev: tis 23 jan 2024, 21:03 Hur kan batteriet komma längre fram i batterilådan, minussidan sitter ju fortfarande längst bak i lådan. Däremot så kommer pluspolen längre fram och med större batteri så finns det högre batterilock till både lilla och stora batterilådan i dessa bilar.
Nix. Pluspolen sitter längst bak på min modell (2.5FT). Jag hade ju inte skrivit annars…
av V70Rob
KalleJ skrev: tis 23 jan 2024, 21:06 Du ska/borde egentligen ha EFB batteri, om man ska vara petig. En storlek större var inga problem med att få kablarna att räcka. Men kommer ihåg att jag klurade på hur de med 95Ah gjort.
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... batterier/
Tja, jag tyckte att ett SMF-batteri var ett bra alternativ. Det har ju ändå fler Ah och CCA än mitt förra Volvo original med 70Ah och 600 CCA. Volvo ville ha 2000 kr för ett likadant. Biltema tog 1300 kr. 700 kr billigare m a o.
av V70Rob
peckapecan skrev: tis 23 jan 2024, 17:03 Eltejp fungerar väl, men det lär lossna efter en tid, kör eltejp först sedan en bit vulktejp över det, så blir det tätt.
https://www.biltema.se/bygg/tejp/vulkte ... TUQAvD_BwE
Jag virade lite eltejp strax innan kabelskon. Fast kvaliteten på tejpen var fullständigt värdelös så jag får göra om det med en annan, bättre tejp. Jag gillar verkligen inte att kabeln är så förbaskat ”stretchad” bara. Jag kan inte flytta batteriet längre bakåt heller.
Användarvisningsbild
av Steffe3
V70Rob skrev: ons 24 jan 2024, 00:43
dannesk skrev: tis 23 jan 2024, 21:03 Hur kan batteriet komma längre fram i batterilådan, minussidan sitter ju fortfarande längst bak i lådan. Däremot så kommer pluspolen längre fram och med större batteri så finns det högre batterilock till både lilla och stora batterilådan i dessa bilar.
Nix. Pluspolen sitter längst bak på min modell (2.5FT). Jag hade ju inte skrivit annars…
Så var det på min också, jag bytte bara jordkabeln så funkar det fint :-)
av V70Rob
emtor skrev: ons 24 jan 2024, 08:28
peckapecan skrev:Eltejp fungerar väl, men det lär lossna efter en tid, kör eltejp först sedan en bit vulktejp över det, så blir det tätt.
https://www.biltema.se/bygg/tejp/vulkte ... TUQAvD_BwE
Även vulktejp lossnar i skarven efter ett tag, men ett buntband fixar det problemet.
Jag tänkte på samma sak förut - att dra ett eller ett par buntband över kabeln. Menar du rakt över kopparn eller med eltejp under?
Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, koppla[…]

Kan du bedöma om du då drar det hjulet […]

Nu så har min höger stora lykta givit u[…]

Jag hade inga nitar på ovansidan faktiskt, d[…]