Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dopping
Fick en chock idag - Plötsligt la bilen bara av när jag körde i ca. 50 km/h.
Alla varningslampor tändes och motorn slocknade - inget felmeddelande vad jag kunde se, det blev ju lite stirrigt när jag skulle hitta lämplig parkering mitt i stan rullande i en "dö häst".

Rullade in till vägkanten kallsvettig och provade att starta om, vilket lyckades men efter några sekunder slogs motorn av igen. Provade detta ett par gånger till med samma resultat.

Väntade sedan någon minut och då gick den igen.

När detta hände hade jag kört ca. 5 minuter och morgonen var extremt fuktig/dimmig. Ytterligare en konstig sak inträffade ett par minuter innan motorn la av, bakluckan visade sig vara öppen när vi körde, trodde att fjärrkontrollens lucköppnare hade tryckts in av misstag, men så här i efterhand undrar jag om det inte har ett samband.

Har någon erfarenhet av liknande problem?

Hjälp!!!
av Dopping
Bilen är en 2.4 170hk automat från 2002 med ca. 15,500 mil under hjulen.
av Dopping
....att de INTE kunde läsa ut några felkoder. Verkligen besynnerligt.
De tyckte att vi skulle köra vidare och se om det kommer igen! Det känns verkligen spännande att man när som helst kan förlora både broms och styrservo, givetvis händer väl detta i 110 km/h :o
av Jod
Testa med nytt bränslepumps/insprutnings relä
Användarvisningsbild
av CarMan
Jod skrev:Testa med nytt bränslepumps/insprutnings relä
det är ingen 740 han har !
av Dopping
Det är alltså ingen annan som erfarit samma problem - det måste betyda att ev. reparationskostnad skulle kunna gå mot oändligheten :cry:

Det var f.ö. ännu blötare här i morse, nu visade bilen inga tendenser på att lägga av.

Är det förresten någon som vet vad man gör vid 16,000 milaservicen förutom att byta kammrem?
av Knasen
Jag tror att fuktigheten inte har någon avgörande roll, hade den haft det så skulle du ha märkt det hela tiden, ryckig gång och misständning. Men jafg tror däremot att det har varit en problem med bränsletillförsel som har orsakat det ofrivilliga stoppet. Att du inte hade några felkoder beror på dom inte lagras från ECM, utan vid nästa problemfria start så är dom borta. Så en koll på bränslesystem skulle inte skada.

Lycka till
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Utöver kamrem skall även bränsleflitret bytas samt rengörning av vevhusventilation. Även kontroll av framvagn, stötdämpare, avgassystem, bakvagnsupphägning och drivknutar ingår.
Annars är det bara vanlig basservice, dvs. olja + filter och övriga kontrollpunkter.

/Henrik
Användarvisningsbild
av greeeken
Testa med ett nytt battri.
Då det är ganska mkt elektronik i bilen så drivs ju det mesta genom batteriet.
Är det defekt så får du garanterat problem med bilen.Alla sorters fel kan uppkomma.
av Dopping
Tack för tipsen.

Ska be dem byta batteriet vid servicen.

Om den är väldigt sönderrostad, kan[…]

Andelen bilister som behöver dra ett skote[…]

Om fabriken inte fungerade med Northvolt som ä[…]

Har nu under några laddningar märkt att[…]