Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
VolvoB20 skrev: mån 22 jan 2024, 11:32
Allinug skrev: mån 22 jan 2024, 10:20 Det var en replik på VolvoB20:s påstående:
Jag tycker det är väldigt enkelt, om man inte kan tänka sig att försvara vår demokrati, frihet, rättigheter och förmåner, då har man heller inga rättigheter att nyttja dessa.
Och det står jag för till 100% Om jag absolut inte kan tänka mig att ställa upp för andra eller hjälpa andra, varför ska jag då förvänta mig att andra ska ställa upp för mig eller hjälpa mig? Solidaritet och demokrati går i båda riktningar med rättigheter och skyldigheter. Man jag är är väl alldeles för gammalmodig och en utdöende art.
Fast det är ju fortfarande inget en demokratisk stat kan säga (att bara de som krigar får rösta), för då är det ingen demokratisk stat längre.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: mån 22 jan 2024, 16:21
Allinug skrev: mån 22 jan 2024, 10:20 Det var en replik på VolvoB20:s påstående:
Och det står jag för till 100% Om jag absolut inte kan tänka mig att ställa upp för andra eller hjälpa andra, varför ska jag då förvänta mig att andra ska ställa upp för mig eller hjälpa mig? Solidaritet och demokrati går i båda riktningar med rättigheter och skyldigheter. Man jag är är väl alldeles för gammalmodig och en utdöende art.
Fast det är ju fortfarande inget en demokratisk stat kan säga (att bara de som krigar får rösta), för då är det ingen demokratisk stat längre.

Alla Svenska medborgare har rätt att rösta i valet, även man mördat statsministern eller ÖB och dömts till livstid, om man är terrorist och har spräng riksdagshuset, t.o.m om man t.ex. rest utomlands, anslutit sig till en främmande makt och slåss mot Sverige och deltar i ett försök att utplåna Sverige som nation, så har man rätt att utlandsrösta i det det Svenska valet, Det är inskrivet i Regeringsformen.

Vet inte vart du har fått i från att det skulle finnas regler för vilka som inte får rösta??? Alla som inte gör lumpen, alla som inte betalar skatt, alla som inte är med i Svenska kyrkan, alla pensionärer?

Jag tycker att det är en moralisk skyldighet att respektera våra lagar och regler och dessutom bidra för att kunna utnyttja alla fri och rättigheter vi har. Men det är ju många som tycker att man inte alls behöver göra.
Användarvisningsbild
av Allinug
VolvoB20 skrev: mån 22 jan 2024, 16:59
Allinug skrev: mån 22 jan 2024, 16:21

Alla Svenska medborgare har rätt att rösta i valet, även man mördat statsministern eller ÖB och dömts till livstid, om man är terrorist och har spräng riksdagshuset, t.o.m om man t.ex. rest utomlands, anslutit sig till en främmande makt och slåss mot Sverige och deltar i ett försök att utplåna Sverige som nation, så har man rätt att utlandsrösta i det det Svenska valet, Det är inskrivet i Regeringsformen.

Vet inte vart du har fått i från att det skulle finnas regler för vilka som inte får rösta??? Alla som inte gör lumpen, alla som inte betalar skatt, alla som inte är med i Svenska kyrkan, alla pensionärer?

Jag tycker att det är en moralisk skyldighet att respektera våra lagar och regler och dessutom bidra för att kunna utnyttja alla fri och rättigheter vi har. Men det är ju många som tycker att man inte alls behöver göra.
Men du skriver ju att man inte ska ha rätt att nyttja demokratiska rättigheter. Ett exempel på en sådan demokratisk rättighet är rösträtten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag har sagt det 100 ggr, för mig är det både rättigheter och skyldigheter. Inte bara rättigheter.

Om jag tex inte accepterar skyldigheten att respektera andra och mördar någon. Då kan jag mista rättigheten till frihet och måste sitta i fängelse ett tag.

Samma med demokratin, om jag vägrar respektera grundläggande demokratiska regler och skadar demokratin, ja då kan jag mista vissa rättigheter under en tid

Om man inte ställer upp på våra grundläggande demokratiska regler, ja då tycker jag man kan missa vissa rättigheter ett tag. Men det är ju jag det.

Jag ver inte vad du menar med demokrati, det låter som du pratar anarki där alla kan göra precis vad de vill utan konsekvens och ansvar.
Användarvisningsbild
av Allinug
Nej, jag pratar inte om anarki.

Oavsett, så gäller totalförsvarsplikten alla mellan 16 och 70 år som bor i Sverige, oavsett om man är svensk medborgare eller ej. Regeringen borde försöka samla oss kring detta, istället för att slå split. Har Ulf Kristersson verkligen inte koll på läget eller vad menar han egentligen?
”Man försvarar Sveriges demokrati, vår frihet och vårt styrelseskick. Vill man inte det ska man inte vara svensk medborgare.”
Användarvisningsbild
av Cotag
Allinug skrev: Ulf Kristersson verkligen inte koll på läget eller vad menar han egentligen?
”Man försvarar Sveriges demokrati, vår frihet och vårt styrelseskick. Vill man inte det ska man inte vara svensk medborgare.”
Tycker du att han är otydlig?
Användarvisningsbild
av Allinug
Ja, mycket! Hur tänker han att Sveriges säkerhetsläge skulle förbättras ifall en massa människor nu skulle avsäga sig svenskt medborgarskap? Det är ju drömmen för en fientlig främmande makt. Som statsminister borde han istället försöka hålla ihop Sverige.
Användarvisningsbild
av lennarte
Läste detta nu i morse, det är visst inte alls Rysslands fel om dom skulle komma hit med vapen i hand, det är tydligen vårt eget. Bara för att vi är fria att sköta vår politik på vårt sätt.....
En tidning som heter ekuriren och en insändare av en som heter Christer Nylander hela sidan som länk längs ner

Om Sverige hamnar i krig i framtiden kommer det högst sannolikt vara självförvållat. Genom Sveriges största militära upprustning sedan 1950-talet i kombination med USA:s obehindrade tillgång till 17 svenska militärbaser, högljutt prat om krig med Ryssland, omfattande vapenexport till Ukraina, och inte minst medlemskapet i Nato, sätter Sverige sig i en oerhört utsatt position.

Situationen är högst besvärande mot bakgrund av att Pål Jonson har gått från att vara kommunikationsdirektör på vapenindustrins lobbyorganisation Säkerhets- och försvarsföretagen till att bli Sveriges försvarsminister, att Oscar Stenström gått från rollen som Nato-förhandlare till senior rådgivare åt Marcus Wallenberg, storägare i vapentillverkaren Saab, tillika att Christer Ahlström, tidigare generaldirektör för Inspektionen för strategiska produkter (ISP), det vill säga kontrollenheten för vapenexport, blivit senior rådgivare till vapentillverkaren Saab.

Man måste vara blind om man inte ser intressekonflikterna.

Ingen ny statlig utredning löser detta problem. Det behövs istället en folkbildningskampanj kring Sveriges militära utveckling och en kommande folkomröstning så att folket i demokratisk anda får bestämma. Detta är den överlägset viktigaste frågan i modern tid som på inget sätt får överlämnas till vapenlobbyn, vapenindustrin eller politiker.

https://ekuriren.se/insandare/artikel/e ... t/re6vxv0l
Användarvisningsbild
av Allinug
ekuriren är även känd som Eskilstuna-Kurien och är alltså lokaltidningen för Eskilstuna och Strängnäs, med omgivningar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: tis 23 jan 2024, 06:21 Ja, mycket! Hur tänker han att Sveriges säkerhetsläge skulle förbättras ifall en massa människor nu skulle avsäga sig svenskt medborgarskap? Det är ju drömmen för en fientlig främmande makt. Som statsminister borde han istället försöka hålla ihop Sverige.
Hur många tror du skulle avsäga sig Svenska medlemskap och därmed behöva lämna landet bara för att man tex vägrar göra vapenfri tjänst och tex laga mat eller sköta ett förråd i krigstid ?

Skulle de kanske utvandra till Ryssland och ta värvning i Putins arme och slåss mot Sverige.
  • 1
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 146
Kontakt säkringsbox

Varför inte bara skarva på din egen kab[…]

Tjena! Har precis haft samma fel på min d2, […]

Byta spridare

Jag bytte på min v50 2012, jobbet gjorde jag[…]