Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mitt batteri tycker inte om kylan, Dags att byta nu eftersom bilen inte startade nu på morgonen (har förstått att det nog är dags för det ett tag) Har fått varningar.
15gr i natt men "bara" 8 nu i Botkyrka
1. Men är det bara att montera in ett nytt? eller vad krävs/verkstads besök? Frågar Er som har erfarenhet
Det skall tydligen gå i ett 70 Amp batteri.
2. Är det fler batterier än startbatteriet som skall bytas?
@Alfp,
Bara byt. Sen kan man nolla det om man så önskar. Sök på nolla BMS (battery monitor sensor)
Bara byta, det jag brukar få göra är att kalibrera rutorna, inget annat, har bytt en drös på jobbet och bytte nyligt i min egen XC60, har aldrig nollat BMS, det gör man som man vill.
Derank skrev:Bara byta, det jag brukar få göra är att kalibrera rutorna, inget annat, har bytt en drös på jobbet och bytte nyligt i min egen XC60, har aldrig nollat BMS, det gör man som man vill.
Man kan göra så men vill man göra det korrekt så nollar man BMS och batteriräknaren så CEM vet att batteriet är bytt och optimerar laddningsalgoritmen i bilen anpassat till nytt batteri. Enkelt utfört och finns ingen anledning till att inte göra det.
@Derank, Just det, rutorna. Undra hur ånga som åker runt och stör sig på att de inte åker upp automatiskt längre? :)
(Håll inne varje rytknapp uppåt i 5 sekunder)

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]