Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått en V70 av min syster. Anledningen är att den börjat läcka i någon slang till styrservon, och verkstaden de anlitar skulle ha ohemult mycket pengar för att laga den. Hur som helst är inte läckan så stor (än) så jag har kört en hel del med den utan att behöva fylla på olja mer än max en dl vid varje tankning.

Men ett nytt problem har uppdagat sig. Frugan berättar att den ibland för henne har liksom dött när hon kört med den. Själv har jag inte upplevt några problem alls. Förutom ca en vecka före jul, då vi var på landet och jag skulle flytta bilen. Den gick bara på tomgång, ökade max 2-300 rpm vid gaspåslag. Kunde flytta bilen som jag ville, men den går ju inte att köra med. Så den fick stå kvar på landet, och jag har varit ute nu över nyår. Och nu är jag hemma igen, bilen kvar på landet.

Nu hade jag min iCarsoft med mig för att kolla ev. felkoder. Bilen går precis som den ska, och just gasspjällsmodulen har inga felkoder. Vet inte ens om den kan sätta några, för den har inte valet under den modulen.

Har googlat en hel del, och de här årsmodellerna har Magneti Marelli som gasspjäll. Har sett kommentarer om att det ska bytas ut mot något som har gul etikett (jag har inte varit in under huven för att kolla så vet inte) och undrar om man kan se vilken man har om man har artikelnummer via felkodsläsaren.

Vidare undrar jag om någon har tips på hur felsöka problemet. jag ser det som att det kan vara antingen

1. Gasspjället, där den har problem med att läsa läget (om potentiometrarna är dåliga)

2. Gaspedalen, potentiometern där är dålig.

Kan man röra gasspjället med motorn avstängd? Måste tändningen vara på för att kunna läsa värden med felkodsläsaren? Man kan visa via valet "Read data stream" motståndsvärdet för två potentiometrar på gasspjället och en för gaspedalen.

Några tips på hur jag ska felsöka?
Gasspjall-01.JPG
Gasspjall-01.JPG (124.07 KiB) Visad 400 gånger
Gasspjall-02.JPG
Gasspjall-02.JPG (142.06 KiB) Visad 400 gånger
Gasspjall-03.JPG
Gasspjall-03.JPG (57.94 KiB) Visad 400 gånger
Hoppas att det här ger mer input så någon kan komma med förslag.
Beslöt mig för att ta hem bilen. Åkte en liten tur på landet, ca 2 km bort och sedan tillbaka. Gick normalt. Umgicks lite med svärföräldrarna, åkte sedan hemåt, total sträcka ca 4 mil. Efter ca 5 km (kör jämn gas) släpper bilen helt plötsligt drivet framåt. Händer nästan inget när man trycker på gasen. Kör då på "tomgång" vilket är lite överdrivet för man får lite mer fart framåt om man gasar, men det är minimalt. Plan mark kan man hålla ca 30-40 km/h, ibland 50 km/h. Lite uppförsbacke är det bara att växla ner så fort varvtalet kommer till under 1000 rpm.

Kör så i ca 7-8 km då den helt plötsligt bara börjar gasa igen. Blir lite överraskande då man i princip har full gas på pedalen. Kör så i ca 10 km, som tur var där det är mest uppförsbackar. Sedan samma sak en gång till, helt plötsligt försvinner bara gasen. Närmare hemma är det mer trafik så jag går in på busshållplatser och släpper förbi de bakom. Sedan ca 3 km hemifrån går bilen normalt igen, med samma plötsliga fullgas-attack. Sedan normalt hem. Inga felkoder, ingenting jag kan hitta.

Är det gaspedalen eller spjället?
Kan tillägga att jag googlat lite mer. Den jag har 8644345 är den med vit etikett, ska jag skaffa en med gul är det 8644344 jag ska ha.
Googlade lite mer, hittade bland annat "No throttle response" som felbeskrivning. Så jag beställde ett 8644344 (gul etikett) från en skrot, monterade det och bilen gick som en påse nötter. Halv gas och nöta länge med startmotor för att få igång den, den bluddrade och hade sig, gick inte på alla cylindrar. MEN, det gick att gasa. Beställde tid på närmaste verkstad och ganska många pengar senare hade de lagt in ny mjukvara i bilen. Nu går den som den ska, hoppas att den håller så länge jag har den.

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]