Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Felkod dyker upp "HVAC control valve failure". Men inget felmeddelande i displayen och det duger för mig så fortsätter utan motstånd kopplat tillsvidare.

Gäller iallafall diesel också. Men nu när du säger det så tycker jag att jag såg någonstans när jag googlade på ventilens nummer "31461924" att den inte passade till mildhybrid. Har den då ingen bypassventil eller är det en annan modell på ventilen?

Kan väl kanske hända att lite varmvatten smiter till motorn fastän man har ventilen kopplad också. Åtminstone vid plusgrader ute så hinner motorn värmas några grader om man kör fulla 30 minuter på värmaren. Jag använder mig av en liten grej att sätta i obd uttaget som via bluetooth ansluts till telefon med valfri app installerad för att kolla temperatur på kylvätskan men har också mätt motorblockets temperatur med IR termometer samt kännt på kylarslangar och motorblock.

Med ventilen kopplad så steg inte kylarvätskans temperatur alls på 15 minuters förkonditionering vid ca. -5 om inte minnet sviker.
III skrev: tor 11 jan 2024, 17:00 Hundra på att det gäller både hybrid och de vanliga modellerna eller är detta bara hybriden? Jag kände ju på mina slangar mellan motor och torpedvägg, de var ju rejält varma och ett rör på motorn var ljummet. En V60 B3 bensin -21. Om inte motorn värms borde ju luften som blåses in i bilen bli markant kallare när motorn startas och kylvätskan cirkulerar innan motorn börjar bli varm. Mär jag testade var det marginell skillnad.
Tror precis som dig att värmaren också värmer motorn. T5 2020.
Med tanke på utsläpp är det också vansinne att ej värma motorn.

Eventuellt kanske Volvo tycker att strålningsvärmen från värmaren värmer motorn tillräckligt men det känns långsökt...

Jag tror frågan gäller hybrider endast...
valln skrev:
III skrev: tor 11 jan 2024, 17:00 Hundra på att det gäller både hybrid och de vanliga modellerna eller är detta bara hybriden? Jag kände ju på mina slangar mellan motor och torpedvägg, de var ju rejält varma och ett rör på motorn var ljummet. En V60 B3 bensin -21. Om inte motorn värms borde ju luften som blåses in i bilen bli markant kallare när motorn startas och kylvätskan cirkulerar innan motorn börjar bli varm. Mär jag testade var det marginell skillnad.
Tror precis som dig att värmaren också värmer motorn. T5 2020.
Med tanke på utsläpp är det också vansinne att ej värma motorn.

Eventuellt kanske Volvo tycker att strålningsvärmen från värmaren värmer motorn tillräckligt men det känns långsökt...

Jag tror frågan gäller hybrider endast...
Hoppas. Men det är ju inte så det står i instruktionsboken. Där är det tydlig beskrivet att tex en 2020 värmer kupé och en 2018 kupé OCH motor så nåt har Volvo ju gjort som skiljer värmarna åt annars skulle de ju inte ändrat i texten.
Ingen som klurat vidare på om avstängningen för att värma motorn också gällde alla eller bara hybriderna?
Om ingen har svaret så har jag fått fatt på en ir termometer. Kanske inte lika vetenskapligt som utläsning via obd men tänkte ställa bilen utomhus i helgen och sen mäta på kylslangar och motorn och sen köra värmaren och se om det går dra några slutsatser.
III skrev:Ingen som klurat vidare på om avstängningen för att värma motorn också gällde alla eller bara hybriderna?
Om ingen har svaret så har jag fått fatt på en ir termometer. Kanske inte lika vetenskapligt som utläsning via obd men tänkte ställa bilen utomhus i helgen och sen mäta på kylslangar och motorn och sen köra värmaren och se om det går dra några slutsatser.
Ser fram emot resultatet. Vad har du för bil?
Fö så hävdar fortfarande Volvos kundtjänst att värmaren är till för både kupé och motor. Jag har en V90CC T5 2020.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 18
Service Subaru XV

Inte en sån då? Om det är vad s[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?

Tankade upp båda bilarna och köpte lite[…]