Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Hypoxia skrev: fre 20 jan 2023, 19:26
perhall skrev:När började bättre lås monteras från fabrik, nån som vet?
Inte en aning om när de monteras från fabrik, men jag har fått bytt i två omgångar och båda dessa gånger var det uppdaterade versioner jämfört med min XC90 -18.
Totalt alltså tre olika hårdvaruversioner. Den som monterades i slutet av förra vintern har hittills fungerat helt utan problem.
Ingen aning om artikelnummer däremot.
Det är inte utan man blir nyfiken på hur många låskistor som totalt bytts på SPA-plattformsbilar. Med en goodwill på nåt år utöver fabriksgarantin (2år) blir nog antalet ansenligt. Och sen gånger några tusen kr per låskista (har sett priser på runt 4 tkr per låskista inkl jobb).
Såvitt jag sett är byte av låskistor inget Volvo verkar göra självmant för jag läser om folk som inte fått byte på goodwill för att bilen varit för gammal. Det tyder på att man själv måste påpeka att dörrarna inte gått att öppna vid kallt väder. Det innebär om man köper en beg. Volvo man måste kolla upp om låskistorna bytts, annars riskerar man om utanför goodwill senare man får stå för notan själv av byte låskistor. På min V90 tillverkad juli -21 verkar det sitta senaste generationen låskistor från fabrik. Inte varit minsta problem öppna dörrarna på vintern i ur och skur vid allt från 0 grader till -20. Jag har bilen utomhus hela tiden.
Användarvisningsbild
av Pertan
En 2018 med 13 300 mil på mätaren fick ingen goodwill trots att det är välkänt problem. Skulle kosta 5000kr/sida ungefär.
Användarvisningsbild
av bem
x74 skrev: mån 04 dec 2023, 20:54 Min förardörr fryser fast i kistan, får krångla ett tag. my22
Då får du påtala det för din Volvohandlare så de byter låskista på Volvos goodwill. Fast du borde väl ha senaste förbättrade låskistan på en MY22. Din bil är tillverkad från ca juli 2021 eller senare. Kanske ingen garanti kvar?
av JTKK
Fick båda mina bytta bak efter påpekande inför service att de frös i kistan.

Detta var i augusti 2023, V60 2019-07 med ca 7500mil
av spacemoose
Jag har också uppmärksammat detta fenomen i vinter. Löjligt att en Volvo inte klarar Skånsk vinter.
En av mina bakdörrar har varit omöjlig att få upp i några veckor nu och den andra krånglar.
I morse var det ovanligt kallt för Skåne. Då gick det inte att få upp någon av dörrarna. Kul att försöka få iväg barnen till skolan och förskola genom att kasta in dem via framsätet och sedan själv böka sig in för att spänna barnstolarna.

Verkstaden vill inte ta det på goodwill utan kostar dryga 10 000 kr för byte av två låskistor.
Finns det ens en garanti att nya de låskistorna kommer att lösa problemet? Eller de kommer också att frysa fast?

XC90 2018.
av Peckham
Nu trilskas mina bakdörrar när det är så kallt. Har en V60 2020. Får även service på barnlås krävs, men det försvinner när det går att öppna dörrarna igen efter att ha tinat upp bilen.
Ringde Volvo och de bad om att få återkomma. Har Select men det kanske inte ingår att få låsen bytta?
Senast redigerad av 3 Peckham, redigerad totalt 0 gång.
av Xanthopteryx
Ghaaa, blir tokig på Facebook. Har inaktiverat mitt konto där sedan länge för man blir ju bara störd när man försöker läsa eller förstå sig på.
Kan inte be hela gruppen att komma hit i stället? =)
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]