- lör 13 jan 2024, 10:52
#1567169
Tjena!
Håller på med kamremsbyte till en 940 -91 med AC. Har dammsugit youtube på kunskap, men det återstår några frågor som jag stött på under resans gång, förhoppningsvis kan experterna här svara snabbt:
1) Lossa servopump, är det två eller tre skruvar? I Mackans video lossar han låsmutter och spännskruv sen hänger servopumpen och dinglar och han kan lätt få av remmen. Hos mig sitter den som berget. Själva gångjärnsmuttern verkar inte vara fastrostad, utan den roterar när jag utan mothåll vrider med spärrskaft.
2) Kompressorn till AC. HAr lossat låsmutter och skruvat spännskruven. Kompressorn sitter som berget, vägrar röra sig. Tyvärr saknas kompressor på samtliga videos på youtube där man gör kamremsbyte, och det finns inte mycket annan info heller att hitta. Kan någon vänlig själ förklara hur jag lossar så pass mycket på kompressorn att jag enkelt kan få av ac-remmen? Jag kan inte förstå varför inte generator, servo och ac har samma princip för att lossa och spänna, tittar man på dem ser de ju i princip identiska, men det verkar sitta x antal gömda bultar som också måste väck för servon och AC.
3) Vevaxelbulten, här använder man mutterknackare modell enklare i de youtubevideos jag sett. Det rasslar till nån sekund sen är bulten lös. Jag körde slut på ett helt batteri med min knackare som enligt spec ska klara 230 Nm utan att nåt hände, och tog sen mitt långa spärrskaft (60 cm), lade i handbroms, 4:ans växel och drog allt vad jag orkade, kände att spärrskaftet sviktade men muttern rörde sig inte. Hur hårt vågar jag dra utan risk för att dra av skallen på denna mutter? 60 Nm är ju inte superhårt, om man jämför med bromsokshållarna som ska i med över 100 Nm, och det gör ju folk med handkraft. När något inte går som det ska, är jag alltid rädd för att ta i med mer råstyrka då något kan gå sönder. Har sprutat in en hel del smörja mot bulten...
4) Monterade vattenpump, antagligen originalpumpen som satt där, tog halva dagen att få bort då jag inte ville sabba det där röda röret som går in i den, det var detta som satt bergfast. Löste sig till slut och nu sitter vattenpumpen på plats. Trots att jag var noggrann, rengjorde, tryckte med domkraft underifrån läcker det droppvis från övre packningen. Måste ta ner pumpen och göra om. Hur är det med den där papperspackningen, tål den att tas bort, eller ska den kasseras nu när jag ska lossa den igen? Kostar ju 50 spänn på biltema med en ny...
Tack på förhand
Henke
Håller på med kamremsbyte till en 940 -91 med AC. Har dammsugit youtube på kunskap, men det återstår några frågor som jag stött på under resans gång, förhoppningsvis kan experterna här svara snabbt:
1) Lossa servopump, är det två eller tre skruvar? I Mackans video lossar han låsmutter och spännskruv sen hänger servopumpen och dinglar och han kan lätt få av remmen. Hos mig sitter den som berget. Själva gångjärnsmuttern verkar inte vara fastrostad, utan den roterar när jag utan mothåll vrider med spärrskaft.
2) Kompressorn till AC. HAr lossat låsmutter och skruvat spännskruven. Kompressorn sitter som berget, vägrar röra sig. Tyvärr saknas kompressor på samtliga videos på youtube där man gör kamremsbyte, och det finns inte mycket annan info heller att hitta. Kan någon vänlig själ förklara hur jag lossar så pass mycket på kompressorn att jag enkelt kan få av ac-remmen? Jag kan inte förstå varför inte generator, servo och ac har samma princip för att lossa och spänna, tittar man på dem ser de ju i princip identiska, men det verkar sitta x antal gömda bultar som också måste väck för servon och AC.
3) Vevaxelbulten, här använder man mutterknackare modell enklare i de youtubevideos jag sett. Det rasslar till nån sekund sen är bulten lös. Jag körde slut på ett helt batteri med min knackare som enligt spec ska klara 230 Nm utan att nåt hände, och tog sen mitt långa spärrskaft (60 cm), lade i handbroms, 4:ans växel och drog allt vad jag orkade, kände att spärrskaftet sviktade men muttern rörde sig inte. Hur hårt vågar jag dra utan risk för att dra av skallen på denna mutter? 60 Nm är ju inte superhårt, om man jämför med bromsokshållarna som ska i med över 100 Nm, och det gör ju folk med handkraft. När något inte går som det ska, är jag alltid rädd för att ta i med mer råstyrka då något kan gå sönder. Har sprutat in en hel del smörja mot bulten...
4) Monterade vattenpump, antagligen originalpumpen som satt där, tog halva dagen att få bort då jag inte ville sabba det där röda röret som går in i den, det var detta som satt bergfast. Löste sig till slut och nu sitter vattenpumpen på plats. Trots att jag var noggrann, rengjorde, tryckte med domkraft underifrån läcker det droppvis från övre packningen. Måste ta ner pumpen och göra om. Hur är det med den där papperspackningen, tål den att tas bort, eller ska den kasseras nu när jag ska lossa den igen? Kostar ju 50 spänn på biltema med en ny...
Tack på förhand
Henke