Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Startade bilen tidigt tisdag morgon (9/10). Kolmörkt ute. Fick meddelande på displayen att det var fel på positionsljus.
OK, en glödlampa som pajat tänkte jag. Inga problem, byter jag senare.
Men, hade en bil bakom mig som blinkade ett par gånger med ljustutan.
Väl framme, efter två mil, skulle jag öppna bagageluckan och upptäcker att jag inte har några bakljus tända överhuvudtaget. Och inga parkeringsljus fram heller. Bilen var helt mörklagd.
Halv- och helljus fungerade som vanligt.
Läste någonstans på forumet att det kunde vara fel på ljusomkopplaren i kupén. Har nu förstått att detta är inget ovanligt fel, men också att Volvo inte längre tillhandahåller utbytes kontaktdon.
Har efter långt letande hittat en utbytesdel. Monteras förhoppningsvis under morgondagen.
Någon annan som haft detta problem, och hur löstes det?
Bengans1
Huh, hoppas inte det. Det var en halv förmögenhet att byta helljusreläet. Materialkostnad ca 50 kr samt ett par sköna tusenlappar för bytet. Puuh.
Men, jag återkommer efter bytet av ljusomkopplaren i kupén.
Var sitter i så fall detta relä? Ovanför pedalerna?
Mvh // Bengans1
Visst har jag en instruktionsbok om du menar den bok som följer med köpet. Där hittar jag ingenting om mitt problem.
Nu vet jag att du har mycket goda kunskaper när det gäller el och elektronik. Bevisat i min tidigare tråd där du hade rätt från början.
Vill du skicka en länk på vad det kan vara. Har själv kommit fram att det kan vara strömställaren (vredet för hel- halvljus och parkeringsljus) som slutat fungera.
Är dig evigt tacksam för dina kunskaper som du delar med dig av!
Bengans1
Nu vet jag inte hur din instruktionsbok fungerar. Men om du söker på "reläplacering V70" på "nätet" så hittar du säkert något. T.ex CMI5 nedan.
https://rodsalessm.live/product_details/59388208.html
Nu vet jag inte om detta är är just till din bil, men "ALLT" finns på nätet.

Bränsletrycksensorn Kollade lite och det[…]

Min första tanke är bränslefilter e[…]

Grillchips Tesla Model 3 SR+ MY21

@Micce1980 , så är det. Jag var vä[…]

Aha! Ingen större fara att köra så[…]