Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av binkie
Norenfalk skrev: sön 07 jan 2024, 15:14
Retrofitp3 skrev: sön 07 jan 2024, 13:17 Hej igen.
Jag utgår endast på det du skriver och jag ser tydligt att det är LIN som inte fungerar.
Du skriver : "Bilen varnar för öppen förardörr samt vänster bak. Manöverpanelen på förardörren är död, inklusive låsknappen"

Det som talar om för huvuddatorn(CEM) i bilen om dörren är öppen eller stängd är dörrmodulerna som pratar internt med LIN till komponenterna i dörren. Manöverpanelen(elhisspanelen) är död för att den saknar LIN kommunikation. Den kommer inte börja lysa bara för att den får spänning och jord, utan det måste till en kommunikation med dörrmodulerna och lika så låsningsknappen som också går på LIN. All denna LIN-kommunikation i dörrarna sköts av styrenheten som sitter nitad i dörrplåten. DDM som styrenheten i förardörren heter, sköter sedan alla kommunikation till bilens huvuddator(CEM) via CAN nätet. Bevisligen fungerar ju CAN kommunikationen eftersom huvuddatorn får signal att dörren är öppen.
Varför just det meddelandet skickas ut från dörrmodueln är därför det är det senaste statusen dörrmodulen fått av dörrlåset. Dörrmodulens algoritm fungerar så, antingen är dörren öppen eller stängd, dvs "true of false", det finns ingen status för "finns inget dörrlås". Den bakre dörrmodulen får heller inget meddelande av främre dörrmodul vad den ska göra, och då kommer den heller inte skicka något till fönsterhissknappen. Att det lyser i dörröppnaren och under dörren gör det för att det har ingenting med saken att göra, för det går på en helt egen spänningsmatning.
Så här ligger det till:
Din LIN kommunikation har upphört när båda dörrarna var öppna helt enkelt. Det kan ha skett precis när som helst. Jag hade lagt ett litet öga på de grön/vita kablarna i förardörren till att börja med. Sen kan vi felsöka vidare.
Bild
Stort tack! Jag ska kolla dessa kablar. Du menar alltså bakom dörrpanel?
När du kollade kablarna i gångjärnet, klippte du då bort det lilla buntbandet och kollade bakom tejpbiten som sitter runt alla kablar? De går av där pga buntbandet.

Ja, var glad för att ha en fungerande AC i so[…]

B230fk går dåligt & ojämnt

Felkoder?? Börja med "vanlig" servi[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Mitt vänstra framdäck har en negativ cam[…]

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]