Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lukas03
Tja! Som sagt så har jag en volvo 740 från 88 (lh2.4) som går riktigt fett, bluddrar vid gaspådrag och tomgång varierar, ibland vill den dö på tomgång och ibland pendlar den och ibland går den nästan vanligt. Tändstiften sotar igen sig gång på gång.

Det som jag bytt och kollat är följande:
LMM
BTR
Lambdasond (hyffsat ny ungefär 8mån på nacken)
Tempgivare till styrbox
pump i tank (båda pumparna snurrar fint)
tomgångsmotor
insugspackning och insugsslang mellan lmm och insuget
tändstift kablar fördelarlock och rotor

Vet att det sitter en sorts kallstartsventil undertill på insuget som är blå, har ej hunnit kika på den än, tror ni den kan ha något med saken att göra?

Kan lambdasonden vara så pass nedsotad att den gått sönder/mäter helt fel?

Hjälp uppskattar något enormt då jag håller på att bli galen på det här :-/

Mvh. Lukas
Kollat felkoder? Om du gjort det, har du nollat dom? -88 och -88B har inte miljölampan kopplad (min har det inte) annars hade den lyst nu. Är där felkoder så skriv upp och nolla dom. Kör någon mil och kolla igen. Du skriver att du har en kallstart spridare, vet att den satt på LH2.2, men tror inte den finns på LH2.4. I alla fall inte dom jag skruvat på. Har du 2.2 har den ingen diagnostik box (inga felkoder). Börja då med att plugga bränsleslangen till kallstart ventilen, den brukar vilja läcka igenom bensin.
Jag har en kallstartsventil och är lh2.4 provade idag med att plugga soppaledningen till den går lite bättre då men skulle behövt prova med en ny, felkodsläsaren visar felkod 113 och 234 men har fixat båda dom så ska nollställa koderna och köra nån mil som du sa och kolla igen, återkommer.
Ok, här är bra förklaringar. Lyser lampan? Eller den är inte kopplad på din? På min är där ingen kabel fram till instrument huset (original så)
1-1-3 = Lambdaintegrator (tänder miljölampan)
Villkor:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut bränsle/luftblandningen. När styrenheten får kompensera 25 % (integratorn i max övre eller undre anslag) under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Felorsak:
Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden. Kraftigt mager eller fet motor.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning.

2-3-4 = Spjällkontaktsignal
Villkor:
Signal från spjällkontakt i tomgångsläge saknas, eller att styrenheten får ingen signal från spjällägesgivaren vid motorbroms med bränselavstängning.
Felorsak:
Avbrott i ledningen till styrenheten.
Avbrott i tomgångskontakten.
Feljusterad tomgångskontakt.
Felsymptom:
Varm motor svårstartad.
Dålig tomgång.
Tack för hjälpen! Miljölampan tänds inte på min, ska åka å göra lite ärenden imorgon då tar jag tillfälle att nolla felkoderna innan och sedan kika när jah kommer hem, bilen går betydligt mycket bättre nu när jag pluggat soppaledningen till kallstarts spridare, mätte även på lambdan idag när bilen stått på tomgång i 30 min, den visar -0.18 volt och står stilla oavsett varvtal, antar att man kan tolka det som att den är trasig? Spjällkontakten klickar när man vrider gashjulet men kan vara att den är felinställd, glömde även säga att bilen haft stabil tomgång på ungefär 1200 rpm hela tiden i min ägo, dock har jag aldrig lyckats lokalisera felet till det och inte brytt mig så mycket om det, kan spjällkontakten ha något med det att göra tro?
Kan mycket väl vara fel på kallstartsventilen. Hade det på min 945a -91 med B230FB motor, den kunde vara hemskt sur ibland när det stått rök svart o hade sig en lång stund och ibland fick man ta ur stiften o blåsa rent för den skulle starta.
Påverkade lambdan konstigt med. Byggde om min till -92 år utförande o tog bort kallstartsventilen helt o hållet (pluggade hålet med en plåt som fanns på Volvo) och jag bytte även styrenheten till insprutningen från en -92a, dock tror jag inte det var helt nödvändigt. Blev otroligt lättstartad o snål efter det.
//Chris72
När du mäter Lambdasonden ska du inte ta isär kopplingen. Bara ta bort gummi"tutten". Du mäter mellan flatstiftkopplingen och jord på motorn, gärna vid bränsle railsen där det redan finns jord kablar från boxarna. Det är så lite ström så spänningsfall kan vara större än spänningen du ska mäta. Alla multimetrar funkar inte heller att mäta med. Men gör så här. Slå på tändningen, då ska den visa 0,5V. Det ska alla typer av mätare klara. Starta motorn, då ska den sakta stiga upp mot 1V. När sonden blivit varm (kan ta några minuter beroende på väderlek) ska den börja pendla mellan c:a 0,1 och 0,9V (oftast mellan 0,3 - 0,7V). Där skiljer det mellan olika mätare. En del (dyrare) har en inbyggd dämpare som gör att det inte funkar. Jag använder denna, och den funkar, visar ungefärligt värde. Men det räcker
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... lsrc=aw.ds
Det var en kombination av kallstarts spridaren och lambdasonden som var problemet, nu har jag bytt lambdasonden och går riktigt bra, dock har jag gjort bonna pluggning av soppa tillförsel till kallstarts spridare och pluggat igen själva spridaren också så den inte drar tjuvluft, men funkar det så funkar det.

Har en annan fråga nu dock tomgången är stabil på runt 1100-1200 rpm alltid oavsett kall som varm, vet någon vad detta kan bero på? tomgångsmotorn är bytt till en fungerande och har mätt upp den till 8ohm så den borde fungera, får inte upp några felkoder heller.

Åter igen tack för hjälpen!
Vad händer om du klämmer ihop slangen till tomgångsventilen/motorn? Vid normal tomgång ska motorn gå ner till 200 - 400 varv och e.v stanna. Händer ingenting tar den luft någon annanstans från. Vevhusventilationen är en vanlig bov, men även spjällhuset. Det kan vara slitet, fullt av oljegegg, slitkanter som spjället "hängt sig" på. Även gasspjället kan vara slitet, fel justerat, slitet. Även då spjällkontakten. Inte helt ovanligt att även om det "klickar" kan det vara t.ex kabel fel, fel på kontakterna i den.
Ska prova det imorgon, tack för tipset! Den drog tjuvluft förut genom ett hål i insugsslangen (mellan lmm och insuget) men har bytt den så den drar inte tjuvluft därifrån längre, vevhusventilationen har jag inte kollat på än, får göra det imorgon också! Återkommer med hur det går efter :-)

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]