Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rullebörje
Tjena.
Jag är ny här och har en v70 2.0fF 09
Jag får felkod att ptc elementet krets är fel, 100a säkringen är hel. Vad borde jag kolla innan jag köper ett nytt element? Jag lyckas inte hitta något ställe att köpa ett nytt på, jag tar gärna emot tips på var jag kan hitta ett.
av Rolle85
Felsöker för precis samma. Min säkring var också hel
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
Rullebörje skrev:Tjena.
Jag är ny här och har en v70 2.0fF 09
Jag får felkod att ptc elementet krets är fel, 100a säkringen är hel. Vad borde jag kolla innan jag köper ett nytt element? Jag lyckas inte hitta något ställe att köpa ett nytt på, jag tar gärna emot tips på var jag kan hitta ett.
Hejsan.
Ett nytt element köper man på Volvo återförsäljare, eller ett testat begagnat på skroten. Men du lär kolla upp vilket element du ska ha/ har innan du beställer ett. Det finns en del olika storlekar på dessa element så det är viktigt att byta ut en som har samma Watt. Eftersom du har en liten bensinare så tror jag 6G9N-18D612-BA är det som sitter i dessa bilar. Men jag är inte helt säker på det, så du måste ta reda på det genom att antingen okulärt läsa av etiketten, eller åka till Volvo återförsäljare och ta red på vilket som sitter på ditt chassinummer.
Vart elementet sitter syns i mitt inlägg här:
https://svxcsverige.blogspot.com/search ... 20S80%20V8
Användarvisningsbild
av Rullebörje
Tack för svaret. Jag lär höra med volvo först. Har bara en bil så jag är inte sugen att riva ut inredningen mer än en gång.
av Peter12345
Rullebörje skrev:Jag får felkod att ptc elementet krets är fel
Många bilar har denna felkod, men PTC-värmaren fungerar som den ska. Verkar nästan som en fantomkod...
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
Det går hårt på det stackars PTC elementet vid vissa tillfällen och elektroniken brukar ge sig. Strömförbrukningen genom elementet ska hålla en vis resistans vid rätt tillfälle annars sätter CEM felkoden för den tolkar det som det är avbrott vid cellpaketet eller en förlust på vägen. Den ska givetvis hindra PTC elementet att aktiveras om felkoden sätts. Så fungera ska det inte göra om den felkoden är satt av CEM.
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
Tjena.
Att hålla värmen kommer inte elementet hjälpa dig med. Den är till för att få upp värmen snabbare på små bensinmotorer. Det finns en del kriterier för PTC elementets algoritm för att elementet ska vara aktivt. Det första är såklart att yttertemperaturen inte får vara högre än + 14 grader. Det andra är att temperaturen inne i kupén är lägre än vad klimatpanelen är inställd på och det tredje är att motorn är igång PTC är inte aktivt i andra situationer. För egen del så är det enda bra med den är om jag glömmer att aktivera min bränslevärmare när bilen är kall.
Bromsrör höger fram

Då bör konan vara rätt. Men vad me[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

Har varit in på bildelsbasen. Finns en i Nor[…]

Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]