Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
oldtimersmc skrev:" Enligt honom var problemet också väldigt starkt beroende av hur mycket det saltas."

Han skyller på att det saltas på våra vägar underförstått så är det det som är felet O M G
Bildjäveln är tillverkad i SVERIGE då skall en svensk tillverkare fan bygga en bil som tål vårt klimat!
Skylla på klimatet My Ass
Lugna ner dig lite grann och tänk dig för innan du häller skit på andra. Han skyller inte alls på klimatet utan erkänner utan omsvep att det är problem med dessa bussningar. Det han säger är bara att exakt hur stort/snabbt problemet blir beror på hur mycket det saltas. Det är ju ganska självklart eftersom saltet är av stor betydelse för hur snabbt det rostar. Att det sedan rostar snabbare än det borde även utan salt är en annan sak.
av oldtimersmc
andersuw skrev:
oldtimersmc skrev:" Enligt honom var problemet också väldigt starkt beroende av hur mycket det saltas."

Han skyller på att det saltas på våra vägar underförstått så är det det som är felet O M G
Bildjäveln är tillverkad i SVERIGE då skall en svensk tillverkare fan bygga en bil som tål vårt klimat!
Skylla på klimatet My Ass
Lugna ner dig lite grann och tänk dig för innan du häller skit på andra. Han skyller inte alls på klimatet utan erkänner utan omsvep att det är problem med dessa bussningar. Det han säger är bara att exakt hur stort/snabbt problemet blir beror på hur mycket det saltas. Det är ju ganska självklart eftersom saltet är av stor betydelse för hur snabbt det rostar. Att det sedan rostar snabbare än det borde även utan salt är en annan sak.

Lugn som en filbunke men jag tycker att man skall kalla saker vid sitt rätta namn och en komponent i en bil som tillverkas i Sverige skall tåla vårt klimat är en skit konstruktion. En i raden får man desssvärre säga och är den så korrosions benägen att den inte tål fukt så rostar den naturligtvis snabbare om den utsätts för salt o det gör komponenter som sitter monterade på utsidan av en bil.
Det luktar fekalier ur det blå skåpet...
av andersuw
oldtimersmc skrev:Lugn som en filbunke men jag tycker att man skall kalla saker vid sitt rätta namn och en komponent i en bil som tillverkas i Sverige skall tåla vårt klimat är en skit konstruktion. En i raden får man desssvärre säga och är den så korrosions benägen att den inte tål fukt så rostar den naturligtvis snabbare om den utsätts för salt o det gör komponenter som sitter monterade på utsidan av en bil.
Det luktar fekalier ur det blå skåpet...
Om det luktar illa är det knappast från den "Volvoverkare" jag refererade till eller från mig. Läs och förstå vad som verkligen sägs och inte sägs innan du fäller personomdömen nästa gång. I sakfrågan, att bärarmsbussningen inte är någon lyckad konstruktion, är vi överens alla tre så det behöver vi inte diskutera ytterligare.
av Stucki
Tja

Jag har en v60 2012, som jag fick anmärkning av servicekillen att främre bärarmsbussning bak börjar separera.

Jag hittar inte dem att beställa någonstans, anyone som har tips?
av dannesk
Volvo kallar det för bussningssats och andra sidor skriver "länkarmsbussning" eller "bussning, länkarm." Dom finns på typ alla sidor som säljer reservdelar typ Trodo, Mekonomen, V-parts, Skruvat m.m.
Skärmdumpen nedan är för vänster bussning på en V60 2012. Sök på ditt regnummer på sajter så kan du finna den som passar just din bil.
Bilagor
bussning.jpg
bussning.jpg (87.38 KiB) Visad 389 gånger
av mimeck
Har för mej att jag sett nånn film där dom bytte utan specialverktyg. Tvivlar på att det är värt besväret att hålla på med sånt där själv. Speciellt som att man ändån kanske vill göra en hjulinställning efteråt.
av rosefors
Finns ingen justering som påverkas av det bytet.

Dom filmer som visar på byte utan verktyg på bil är PU-bussningar av annan design som är tvådelad.

Att trycka i bussning i originalutförande utan verktyg (men med press) är möjligt om man tar av armen som inkluderar hela hubben.

Skitkonstuktion är det, men trots det nästan värt att ta ner armarna helt för att slippa det där verktyget.
Senast redigerad av 1 rosefors, redigerad totalt 0 gånger.
av rosefors
Kan tillägga att volvo hade tidigare skyddskåpor med rostskyddsmassa som träs på sidorna av bussningen just för att motverka separering pga korrosion.

Dessa har dock utgått sen länge.
av 20FJan
Vad blir felsymptomen? Svajig väghållning och till slut missljud? Man behöver ju kanske inte göra något förrän man märker av det eller besiktningen klagar.
av rosefors
Orolig bakvagn/kass väghållning.

Man ser ganska enkelt statusen på bussningarna om man kollar under bilen. Ser man att det har börjat släppa runt yttre hylsa så finns det ju inte så mycket att vänta på.

Man bör dock se till att byta båda sidor samtidigt.
Nästa elbil från Volvo?

Designen är väl varken lockande eller fr[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]

Värmare XC60 22-

Jo, men vid minus 40 är det kraftig nedkylnin[…]

Kan du skruva själv? I så fall riv ner […]