Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
Hmm hur vet man om man har Ptc, de är väl tillval?
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
Tjao.
Det finns flera olika varianter av PTC element, på 1200W och på 1500W. Det är skillnad även på elementens utförande mellan årsmodeller. Det element som är "sämst" är ett sk.reducerat element på 1200W som låter luften passera både förbi och igenom elementet. Detta element sitter oftast i Flexifuel-bensinare men som egentligen inte behöver extra värme när man kör på bensin men samtidigt behöver något ytterligare tillskott när effekten på värmen är något lägre på läget etanol. Det kan vara därför Steffe inte känner speciell skillnad. Det andra 1200W elementet har blockerat värmeelement och luften måste passera på sidorna, detta medför att elementet blir varmare snabbare(senare modell). Sen finns 1500W fullflödeselement som är effektivast av alla. Jag är osäker på exakt vilka modeller som dessa sitter i. Men troligtvis de minsta bensinarna. Jag lyckades montera ett 1500W element i XC60:n med lite modifikation av värmepaketet och det ger en snabbare uppvärmning på vindrutan när det är som kallast i kupén. Att tänka på är att dessa element sitter i bilar utan bränslevärmare endast. Så användandet av min bränslevärmare kraftigt reducerar dess funktion om det är uppvärmt till +15 grader i kupén. Så det är inte så användbart, mer än om man missat att köra igång värmaren innan avfärd förstås.
av Rolle85
Det ör en 2.5FT dvs bensin och etanol ingen bräsnlevärmare.
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
Då har du med allra största säkerhet ett 1200W PTC element. I bästa fall har din säkring utlösts och i värsta fall ett trasigt element.
av VolvoJull3
Hade likadant på min 2,0f, min säkring var hel så elementet var kaputt. Jag struntade i det för jag upplevde ingen dålig värme.
av Rolle85
Hittar inte F7?
IMG_5406.jpeg
IMG_5406.jpeg (3.54 MiB) Visad 262 gånger
Användarvisningsbild
av Steffe3
Prova att plocka bort plastsidan på boxen. Har inte gjort det själv, men det ser ut att gå baserat på tidigare bild i tråden :-)
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
Tjao.
Jo exakt, man trycker klackarna åt sidan med en mejsel och drar locket rakt upp. Locket kan nypa lite av skit och åldern men med lite övertalning så släpper den, inga problem.
Bild
av Rolle85
Okej får testa imorgon, helvetes kallt i Göteborg nu..
Värmare XC60 22-

Sanning med modifikation. Förvisso så[…]

Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]