Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tips är som sagt var att leta i härvorna under bilen så gott det går, och att titta på filmen ovan för lite grundläggande verkligt exempel på när man kan lura sig och olika tekniker för att komma runt det. Sedan är det ju inte alltid lätt när man inte kommer åt sladdarna i båda ändarna men bra att ha några idéer om var man skall börja åtminstone och göra så gott man kan.
Sedan vete fåglarna.. Bilia känns, dyra, rent allmänt.
Har du kollat prisförslag på andra?
Finns även någon tråd har jag för mig om just skav på kablagen, och tror att det fanns info om var dessa skav då var placerade, tror jag. Om jag minns rätt.
Tänker att allt pekar på vänster motor, jag hade bytt den.
Följdfelen har antagligen att göra med att ni kört tillbaka motorerna och sen vid ansättning så når inte motorerna fram på utsatt tid = larm även på den felfria sidan.
Cotag skrev:Tänker att allt pekar på vänster motor, jag hade bytt den.
Följdfelen har antagligen att göra med att ni kört tillbaka motorerna och sen vid ansättning så når inte motorerna fram på utsatt tid = larm även på den felfria sidan.
Var våran första tanke med. Men den funkar med 12v batteri. Eller kan det vara mer än att den inte får ström? dvs något fel i motorn som sedan ger felmeddelande?
Xanthopteryx skrev:Tips är som sagt var att leta i härvorna under bilen så gott det går, och att titta på filmen ovan för lite grundläggande verkligt exempel på när man kan lura sig och olika tekniker för att komma runt det. Sedan är det ju inte alltid lätt när man inte kommer åt sladdarna i båda ändarna men bra att ha några idéer om var man skall börja åtminstone och göra så gott man kan.
Sedan vete fåglarna.. Bilia känns, dyra, rent allmänt.
Har du kollat prisförslag på andra?
Finns även någon tråd har jag för mig om just skav på kablagen, och tror att det fanns info om var dessa skav då var placerade, tror jag. Om jag minns rätt.
Ja precis! vi ska göra det,
Nej inte kollat andra än men ska. :)
Cotag skrev: ons 03 jan 2024, 16:08 Tänker att allt pekar på vänster motor, jag hade bytt den.
Dessa motorer är "dumma", antingen snurrar de när man lägger på 9-12 volt, eller så gör de inte det.
Dvs de har ingen som helst felrapportering.

Felkoder sätts ifall motorn antingen inte snurrar alls, eller om den snurrar för många sekunder.
Båda dessa fall detekteras genom förändringar i styrenhetens spänningsmatning till motor.
OK! Vi gjorde mer felsökning nu ikväll och hittade en kontakt vid vänster bakdörr vars kablar är dom som leder till motorn. Vi gjorde ett kontinuitets test på båda kablarna och den ena var ok men den andra gav inget. SÅ.. kabelbrott är ett faktum. Det positiva är dock att vi vet att brottet är någonstans mellan vänster bakdörr till motorn, så vi behöver inte leta hela vägen till BCMen.
Så på lördag blir det att börja ta loss kabeln och leta. Sen blir det antingen en skarv som Volvo själva brukar göra har jag förstått eller så kanske vi byter hela den kabeln. Vi får se.

Får återkoppla när detta är gjort och förhoppningsvis kan vi få bort felkoderna och få motorerna att funka som dom ska igen :)
Xanthopteryx skrev:Återkom gärna med foto på plats med mera.

Tänk på att du alltid kan göra en åtminstone tillfällig skarv för att få en körbar bil.
Krympslang skyddar mot det värsta ett litet tag. Finns sedan skarvhylsor med fett i för att göra vattentäta skarvar.
Absolut, ska försöka fota under arbetet.
Ja, skarva är såklart inte optimalt dock vet jag att volvo själva rekommenderar det i vissa fall.
Se denna länk för liknande arbete: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2023/ ... 5-9999.pdf
III skrev:Det finns trådar om fel på parkeringsbromsen. Tydligen inte helt ovanligt med kabelbrott. Minns jag rätt finns det en reparationssats. Det skulle så fall visa att det är vanligt.
Jag såg dom med. Dock var vi osäkra på kabelbrott från början. Men ska kolla upp reparationssatsen med.
tror den nämns i länken ovan med.
Niflis skrev: tor 04 jan 2024, 12:52
Xanthopteryx skrev:Återkom gärna med foto på plats med mera.

Tänk på att du alltid kan göra en åtminstone tillfällig skarv för att få en körbar bil.
Krympslang skyddar mot det värsta ett litet tag. Finns sedan skarvhylsor med fett i för att göra vattentäta skarvar.
Absolut, ska försöka fota under arbetet.
Ja, skarva är såklart inte optimalt dock vet jag att volvo själva rekommenderar det i vissa fall.
Se denna länk för liknande arbete: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2023/ ... 5-9999.pdf
III skrev:Det finns trådar om fel på parkeringsbromsen. Tydligen inte helt ovanligt med kabelbrott. Minns jag rätt finns det en reparationssats. Det skulle så fall visa att det är vanligt.
Jag såg dom med. Dock var vi osäkra på kabelbrott från början. Men ska kolla upp reparationssatsen med.
tror den nämns i länken ovan med.
Hej,

Lyckades du lösa ditt problem? lite bilder vart du mäter testar hade varit uppskattat!

Har i princip samma fel som du, där vänster broms bak krånglar och efter bromsbeläggbyte samt bromsskivor så har jag nu dessa fel:
Bild

Så nu återstår det att mäta kabeln och se om jag kan hitta felet

Hämtade nya bilen idag. Fick nya operativsyst[…]

Sensus navigation

Aha. Och han Johnnype mjukvara fungerar inte f&o[…]

Kan det ha uppstått korrosion vid kolen i […]

Du tänker en modernare variant av Prius ell[…]