Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bijonsua
Har en v70, 2005.

Den är tungstyrd när man kör. När man står stilla så verkar den lättare att styra men så fort man har minsta hastighet så blir det tungt att styra.
Jag märker att servon går igång då den blir lättstyrd när man startar bilen. Och vi bytte servovätska precis.
Det är precis som om hastigheten påverkar servon på ett negativt sätt.

Vi har för ett halvår sedan bytt fjärderben , och fjöderbenslagring fram och bak mm.

Jag har ingen aning om vad detta kan vara. Eftersom den är lättstyrd när den står stilla så antar jag att det inte rattaxeln…

Tips tack.
Är orolig att det är styrväxeln.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Låter som en bil med "ServoTronic" (hastighetsberoende styrväxel-servo) med fel på PSU-modulen.
(PSU = el-modulen som styr en solenoid-ventil på styrväxeln)

Om PSU-modulen registrerar fel i systemet (modulen, kablarna eller solenoiden) så går modulen i felsäkert läge, med avstängd solenoid och "trög servo" som resultat.
Fel på PSU/Solenoiden ger inga felkoder.

Det går att se solenoiden från hjulhuset på förarsidan.
P2_Servotronic.jpg
P2_Servotronic.jpg (118.69 KiB) Visad 761 gånger
av Bijonsua
Tack för svar. Jag testade att spruta massa 556 och vd40 på rattaxelknuten, vid styrväxeln. Det blev en enorm skillnad. Nu funkar den ”nästan” som förut igen.
Så jag antar att det var det de handlade om. Ska testa att byta ut den delen. Är tydligen ett vanligt slitage på min Volvomodell.
Om nu min slutsats stämmer.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Trög rattaxelknut är inte sällsynt nej, men jag tycker den trögheten borde känns i alla hastigheter, vid samma position på ratten.
(knuten kan t.ex vara trög "rakt fram" men normal när ratten vrids några grader, för sen att bli trög på ny når ratten har kommit runt 360')
Men mår den bättre med smörjning, så var den iallafall inte bra tidigare.
Bra jobbat!
av Bijonsua
Under året som gått så har felet kommit och gått. Dom senaste månaderna så har jag också märkt att den drar servovätska. Jag får fylla på någon gång i månaden. Problemet är detsamma med styrningen men det verkar värst när det är kallt ute.
Har du fler ideer Jiha?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Om du fortfarande kör med den gamla rattaxelknuten rekommenderar jag byte, men servostyrningen är ett slutet system och får inte dricka så mycket olja utan att något är fel.

Går det att se några våta fläckar (från servo-olja), vid rör och slangar till/från pump, oljekärl och styrväxel?
Kolla att styrledsdamaskerna inte är fylld med olja.
Oljan du fyller på måste ta vägen någonstans...

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]