- ons 03 jan 2024, 01:38
#1566022
Bränslevärmaren startar under färd, vid behov, automatiskt. Det är det det innebär. Inaktiverar man tillskottsvärmaren i bilens inställningar kommer inte bränslevärmaren att starta automatiskt vid behov under färd.
Parkeringsvärmare sota igen:
Hade en Volvo med dieselvärmare förut (V70 MY14) som jag använde under 7 år, har en Volvo med bensinvärmare nu (V90 MY22). Har hört talas om att ev. dieselvärmare skulle kunna sota igen om den inte får värma ordentligt hyfsat ofta. Men jag vet inte om det är sant. Min dieselvärmare funkade utan problem under de 7 år jag hade bilen. Använde dock dieselvärmaren ganska ofta på vintern. Kanske bensinvärmare inte har samma problem med sotningstendens? I alla fall ingen sotningsproblematik på min bensinvärmare under de 28 månader jag använt min V90.
Vad som startar vid förvärmning:
I nyare Volvo med Google infotainment kan man få stolsvärme (framsäte) när man startar parkeringsklimat startas dvs bl.a. förkonditionering. Det kom i en uppdatering av bilens mjukvara för några versioner sen.
Version 2.5: Uppvärmning i framsätet aktiveras automatiskt när parkeringsklimat startas.
(dock inte automatisk start av rattvärme på detta sätt)
Nåt mer som går ha automatstart på i samband med att parkeringsklimat aktiveras än att vid förkonditionering det går få även uppvärmning av framsäte känner jag inte till.
Timers:
Förkonditioneringen startas, och stolsvärme.
Om du vill starta motorn via Volvo Cars appen (t.ex. för att få värme i bilen den vägen med varm motor så väljer man kortare tid än 15 minuter som avresetid under Starta i appen (har man Volvo laddhybrid kan inte man inte starta bensinmotorn fjärrledes om laddsladden är ansluten). Man kan göra max 2 fjärrstarter av motorn via Volvo Cars appen, sen måste man en gång starta bilen (aktivera den) med hjälp av nyckeln.
sewen skrev: ↑ons 03 jan 2024, 00:18 Nya värmefrågor så här nästa vinter!Tillskottsvärmare:![]()
Först en sammanfattning:
-Volvo menar att om man använder appen och väljer att inte starta motorn så slår man på parkeringsvärmaren. Den är främst till för att värma motorn till arbetstemp (10 grader) för att undvika kallstarter. Parkeringsvärmaren drivs av bensin eller diesel och sitter i höger hjulhus. Spillvärme går in i kupén.
-Vill man ha värme i kupé inför avfärd (förkonditionering på volvo-språk) ska man även slå på vanliga motorn när man får fråga om det i appen. Då värms både kupé (av ac och då måste bilens motor vara på) och motorn (via parkeringsvärmaren).
Det här är alltså den info jag fått av Volvo kundtjänst. Däremot tycker jag inte det helt stämmer överens med support/manual. Där fokuserar man främst på att parkeringsvärmaren hjälper till med förkonditionering av kupén.. Antar att man för tillräckligt med värme även i kupén (förkonditionering) om parkeringsvärmaren fått gå tillräckligt länge.
Men nu undrar jag om det här med tillskottsvärme som man kan välja i centerdisplayen. Stämmer detta:
Att klicka i tillskottsvärme är för att under färd få behagligare temp i kupén. Det är då parkeringsvärmaren som slås på för att hjälpa till. Lite motsägelsefullt kan jag tycka när volvo svarat att den primärt är till för att värma upp motorn till arbetstemp men de säger ju även att spillvärmen gåt till kupén så visst. I manual står det att "Tillskottsvärmare – värmer vid behov kupén och motorn under körning".
Har hört nån som menar att parkeringsvärmaren kan sota igen om den inte får gå tillräckligt länge. Jag undrar om det gäller för både diesel och bensin? Och borde inte soten brännas bort om man då och då kör den lite längre?
Hur är det med ratt, stols och spegel/bakrute-värme? Hur gör man för att även den ska slås på när parkeringsvärme eller förkonditionering slås på inför avfärd?
Användning av timers i appen, vad slås på då? Bara parkeringsvärme men inte bilens motor för att värma kupén utan förkonditionering av kupé (och motor) får skötas av endast parkeringsvärmaren?
Bränslevärmaren startar under färd, vid behov, automatiskt. Det är det det innebär. Inaktiverar man tillskottsvärmaren i bilens inställningar kommer inte bränslevärmaren att starta automatiskt vid behov under färd.
Parkeringsvärmare sota igen:
Hade en Volvo med dieselvärmare förut (V70 MY14) som jag använde under 7 år, har en Volvo med bensinvärmare nu (V90 MY22). Har hört talas om att ev. dieselvärmare skulle kunna sota igen om den inte får värma ordentligt hyfsat ofta. Men jag vet inte om det är sant. Min dieselvärmare funkade utan problem under de 7 år jag hade bilen. Använde dock dieselvärmaren ganska ofta på vintern. Kanske bensinvärmare inte har samma problem med sotningstendens? I alla fall ingen sotningsproblematik på min bensinvärmare under de 28 månader jag använt min V90.
Vad som startar vid förvärmning:
I nyare Volvo med Google infotainment kan man få stolsvärme (framsäte) när man startar parkeringsklimat startas dvs bl.a. förkonditionering. Det kom i en uppdatering av bilens mjukvara för några versioner sen.
Version 2.5: Uppvärmning i framsätet aktiveras automatiskt när parkeringsklimat startas.
(dock inte automatisk start av rattvärme på detta sätt)
Nåt mer som går ha automatstart på i samband med att parkeringsklimat aktiveras än att vid förkonditionering det går få även uppvärmning av framsäte känner jag inte till.
Timers:
Förkonditioneringen startas, och stolsvärme.
Om du vill starta motorn via Volvo Cars appen (t.ex. för att få värme i bilen den vägen med varm motor så väljer man kortare tid än 15 minuter som avresetid under Starta i appen (har man Volvo laddhybrid kan inte man inte starta bensinmotorn fjärrledes om laddsladden är ansluten). Man kan göra max 2 fjärrstarter av motorn via Volvo Cars appen, sen måste man en gång starta bilen (aktivera den) med hjälp av nyckeln.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.