Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Barkbiten
[quote="CANBus"]Klart de nya Volvo modellerna klarar av fjärrstart med SMS, vad har du fått den motsatsen ifrån?

Autostarten råder jag er att ha kvar, finns INGEN mening att stänga av den.
quote]

Jo, angående att telefon-start inte fungerar på de nya bilarna är det tydligen ett problem som uppstod relativt nyligen. Fjärrstart finns, men den är begränsad till några hundratals meter.

En hypotes har varit att det beror på att de nya Volvobilarna är digitala (de gamla var analoga). Men det stämmer inte heller eftersom det är omöjligt att få telefonstart till värmaren även på modellen innan nya karossen...och den är analog. Så något annat krångel är det. Fråga mig inte vad.

Har varit i kontakt med både bilköpare och Volvo Göteborg samt olika Volvo återförsäljare... ingen har hittat någon lösning, och ingen har hittils presenterat någon förklaring till att det inte fungerar.

Men har Du andra uppgifter så tar jag dem gärna med mig. För jag vet att efterfrågan är stor och de som nu köpt nya bilar är minst sagt irriterade över att det inte går att lösa telefonstart av värmaren - trots att det fungerade utmärkt på tidigare modeller. Volvo hänvisar till att man kan ha fjärrstart istället. Men bor du en bit från bilen, eller har tjocka väggar emellan, så fungerar inte fjärrstarten tyvärr.

Du får gärna kolla upp detta. Hittar Du alternativ eller en lösning som fungerar med telefonstart på nya Volvos så meddela mig.

Ang. stänga av autostarten så är majoriteten Volvo-mekaniker jag pratat med överens om att dieselvärmaren håller längre med autostarten avstängd. Några menar dock på att det är sämre för motorn och att bilen kommer att dra mer bränsle om autostarten är avstängd. Botemedel för detta är dock att starta värmaren manuellt, när man känner att det behövs. Du har rätt att värmaren brummar ett tag efter att man stängt av bilen - ibland. Det låter logiskt att det är den funktionen du menar?

Sen kan man ju som sagt med sunt förnuft tänka att det nog inte var en slump att Volvo valde att lägga in möjligheten för bilägaren att själv stänga av autostarten av extravärmaren. Har inte läst instruktionsböckerna i 08-bilarna, men ska nog ta och göra det..se vad som står där ang. det alternativet. Någon tanke måste ju ha funnits bakom? Fler bilmodeller har ju länge haft den funktionen.

Sen kan jag även tala om att det finns de som kört sin värmare i 3-4 år utan några som helst problem. Möjligen att det ryker lite nu på senare tid när den startar. Och den jag tänker på har haft autostarten på alltid. Han använder även värmaren 1-3 gånger per dag (frukost, lunch, middag).
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Svahn skrev:Ja, du kan köra den flera gånger per dag, tänk bara på att den konsumerar en del ström till kupefläkten.
Jag skulle låta autostart vara kvar.
När jag startat min värmare så får den gå hela timmen.
Om bilen är varm när du aktiverar direktstart så startar värmaren när bilen blivit kall, den styrs av tempen på kylvattnet.
Tror inte att det spelar någon roll om du startar bilen när det "brummar".
Det som låter är fläkten i värmaren.
Jag har haft värmare i 15 år och den enda driftstörningen jag har haft är ett dåligt glödstift. Det jag försöker vara noga med är att köra värmaren så långa stunder som möjligt, för att "bränna ur"sot som bildas vid start.
Kör även värmaren sommartid 2-3 ggr i månaden.

Hmm...jag tror också det kan vara fläkten i värmaren som låter. För så sent som idag testade jag att stänga av motorn på min bil...det tog kanske 5 sekunder till, sen stängdes tydligt brännaren av till dieselvärmaren, men ett lätt brummande fortsatte...som jag tolkar som fläkten. Hörs tydligt när brännaren lägger av, för det låter som ett fotogenkök (för den som vet hur sådana låter).

Det i sin tur borde innebära att brännaren inte kör ut det sista efter att bilen stängts av... som någon av skribenterna ovan antydde att den gör? Det är nog bara fläkten som går. Och fläkten bränner inte särskilt bra :)

Den som haft ett fotogenkök vet ju hur det fungerar med sotning och annat. Säkert precis samma princip i dieslelvärmaren i bilen. Därför skulle jag tro att en bensinvärmare fungerar bättre och krånglar mindre. Bensin är mycket renare och sotar nämligen inte. Dock helt annan explosionsrisk :)
Användarvisningsbild
av Svahn
Diesel dbrännaren fungerar precis som oljebrännaren hemma på pannan. När värmaren skall stänga av stängs bränsletillförseln. Sotet kommer när den är kall och nystartad.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Svahn skrev:Diesel dbrännaren fungerar precis som oljebrännaren hemma på pannan. När värmaren skall stänga av stängs bränsletillförseln. Sotet kommer när den är kall och nystartad.
Låter logiskt...och kanske då även förklarar varför den sotar igen när man kör mycket korta sträckor? Den hinner aldrig bli riktigt varm och sotar således. Gör man flera korta starter efter varandra, och låter brännaren kallna mellan gångerna, så borde ju sotbildningen bli större också. Hypotesen är då att ju längre du kör brännaren desto bättre, ju kortare desto sämre. Men det borde finnas en kritisk gräns?

En intressant fråga blir således; när uppstår den kritiska gränsen för när brännaren är tillräckligt varm och inte sotar längre? Är det när motorn är varm eller tidigare? Personligen skulle jag gissa på tidigare. Kan man gissa på 5 minuter? Dvs, har man igång bilen mer än 5 minuter så hinner den "sota ur" även om motorn inte är fullvarm?

Vad säger ni experter?
av smärgel
OK, jag får väl vara först ut att leka expert då. Om vi tar det från början så sprutas bränsle in och det tar några sekunder innan man har en stabil flamma. I det här läget bör det sota ganska rejält tror jag och man får lite påslag på värmeväxlare och spridarkopp etc. Temperaturen i burken börjar nu att öka för att sedan nå sitt max efter X minuter. Nu när man fått en bra förbränning så ska ju också det sot som bildades i början brännas av också eller hur? Jag tror att den totala tiden för att få bort allt sot som ev bildas är längre än 5 min. Tänk också på vattnets temperatur. Om vattnet på andra sidan i vvx är kallt så kyls ju den yttre delen och det underlätter sotpåslag. Vet inte om det är nåt expertsvar direkt men det kanske ger nån ide om vad som sker.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
smärgel skrev:OK, jag får väl vara först ut att leka expert då. Om vi tar det från början så sprutas bränsle in och det tar några sekunder innan man har en stabil flamma. I det här läget bör det sota ganska rejält tror jag och man får lite påslag på värmeväxlare och spridarkopp etc. Temperaturen i burken börjar nu att öka för att sedan nå sitt max efter X minuter. Nu när man fått en bra förbränning så ska ju också det sot som bildades i början brännas av också eller hur? Jag tror att den totala tiden för att få bort allt sot som ev bildas är längre än 5 min. Tänk också på vattnets temperatur. Om vattnet på andra sidan i vvx är kallt så kyls ju den yttre delen och det underlätter sotpåslag. Vet inte om det är nåt expertsvar direkt men det kanske ger nån ide om vad som sker.
Intressant svar. Den hypotesen gör i så fall gällande att även 5 minuters körning kan vara för kort. En följdfråga på detta blir i så fall:

Om man tvingas köra under 5 minuter och sen stänga av. Kan denna korta körning "kompenseras" genom att starta värmaren manuellt senare under dagen/kvällen?
av Marbas
Barkbiten skrev:
smärgel skrev:OK, jag får väl vara först ut att leka expert då. Om vi tar det från början så sprutas bränsle in och det tar några sekunder innan man har en stabil flamma. I det här läget bör det sota ganska rejält tror jag och man får lite påslag på värmeväxlare och spridarkopp etc. Temperaturen i burken börjar nu att öka för att sedan nå sitt max efter X minuter. Nu när man fått en bra förbränning så ska ju också det sot som bildades i början brännas av också eller hur? Jag tror att den totala tiden för att få bort allt sot som ev bildas är längre än 5 min. Tänk också på vattnets temperatur. Om vattnet på andra sidan i vvx är kallt så kyls ju den yttre delen och det underlätter sotpåslag. Vet inte om det är nåt expertsvar direkt men det kanske ger nån ide om vad som sker.
Intressant svar. Den hypotesen gör i så fall gällande att även 5 minuters körning kan vara för kort. En följdfråga på detta blir i så fall:

Om man tvingas köra under 5 minuter och sen stänga av. Kan denna korta körning "kompenseras" genom att starta värmaren manuellt senare under dagen/kvällen?
Om jag ska till affären (tar 3-4 min med bilen) och ska bara in och handla något snabbt, så slår jag på värmaren manuellt innan jag stannar bilen vid affären. Låter den gå tills jag kommer ut och startat bilen igen.

Här är det ju ganska enkelt att undvika en igensotande värmare. Problemet är dock större då man t.ex. bara ska flytta bilen på uppfarten, dvs då man inte ska köra iväg igen inom en kort stund. Man skulle dock även här kunna slå på brännaren innan man stannar motorn och låta den gå i 5 -10 min. Bränsleåtgången för detta är inte så mycket (borda vara max 1 dl), men det trista är att man måste ut i bilen igen efter 10 min och stanna värmaren manuellt.
av olson
Barkbiten skrev: En hypotes har varit att det beror på att de nya Volvobilarna är digitala (de gamla var analoga).
nya karossen...och den är analog.
Analoga & digitala bilar :D
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag vet inte hur det är på V70N, men sak jag kom och tänka på är att värmaren går inte att starta om det är mer än +15 grader på nya V70 II

/Kalle
av CANBus
Barkbiten skrev: En hypotes har varit att det beror på att de nya Volvobilarna är digitala (de gamla var analoga). Men det stämmer inte heller eftersom det är omöjligt att få telefonstart till värmaren även på modellen innan nya karossen...och den är analog. Så något annat krångel är det. Fråga mig inte vad.

Analoga bilar? nja det där har du fått om bakfoten, det går hur bra som helst att använda en sk. telestart på volvobilar av nyare snitt.

Har varit i kontakt med både bilköpare och Volvo Göteborg samt olika Volvo återförsäljare... ingen har hittat någon lösning, och ingen har hittils presenterat någon förklaring till att det inte fungerar.

Nej varken ÅF eller Volvo är intresserade av att ge dig en alternativ lösning, det beror oftast på okunnighet i ämnet eller helt enkelt inte klarar av att tänka längre än vad dom får betalt på sitt 8-17 jobb..

Men har Du andra uppgifter så tar jag dem gärna med mig. För jag vet att efterfrågan är stor och de som nu köpt nya bilar är minst sagt irriterade över att det inte går att lösa telefonstart av värmaren - trots att det fungerade utmärkt på tidigare modeller. Volvo hänvisar till att man kan ha fjärrstart istället. Men bor du en bit från bilen, eller har tjocka väggar emellan, så fungerar inte fjärrstarten tyvärr.

Jo,precis det är ju den dom säljer, dom kan då inte ge dig något annat alternativ.
Nu har jag monterat ett antal större serier volvo fjärrstartsenheter och jag tycker ändå att dem funkar bra bättre än lovat.

Du får gärna kolla upp detta. Hittar Du alternativ eller en lösning som fungerar med telefonstart på nya Volvos så meddela mig.

Ja det finns en uppsjö olika tillverkare...

Ang. stänga av autostarten så är majoriteten Volvo-mekaniker jag pratat med överens om att dieselvärmaren håller längre med autostarten avstängd. Några menar dock på att det är sämre för motorn och att bilen kommer att dra mer bränsle om autostarten är avstängd. Botemedel för detta är dock att starta värmaren manuellt, när man känner att det behövs. Du har rätt att värmaren brummar ett tag efter att man stängt av bilen - ibland. Det låter logiskt att det är den funktionen du menar?

Håller längre!?!... förintas den eller ramlar botten ur?
Värmaren går ju inte sönder för att man har autostart på värmaren.
det är ett antal faktorer man bör göra för att brännaren ska bli pålitlig under sin drifttid.
Ja, man ska göra rent brännaren ibland,precis som allt annat man behöver serva.
Styrenheten är akilleshälen när det gäller Ardicvärmaren, det har kommit
ett större antal uppdateringar på just styrenheten, då det är den som får sakerna att börja strula.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]