Jem7890 skrev:Kan någon förklara lite djupare det där med att ladda ner mjukvara.
- Varför måste det laddas ner, dvs varför finns det inte färdigt i VIDA?
- Om någon laddat ner till någon V70, så borde man väl kunna använda nerladdade mjukvaran i andra V70 därefter?
Service firmor motiverar det höga priset för språkbyten, med att mjukvara måste laddas ner.
Därför är det intressant att veta lite mer om detta.
Tacksam för svar
Volvos och VIDAs design grundar sig på att återförsäljaren måste ladda ned ett paket med filer för att kunna göra statusändringar, tillägg och såklart reparationer i Volvobilar. Det är själva tanken. Så det är mycket riktigt att det är just mjukvara man laddar ned hos återförsäljare som du måste betala för om återförsäljaren väljer att ta betalt för den. Vissa saker som kundparameter behövs ju inte mjukvara, utan dessa kan man ändra direkt i VIDA, som t.ex antalet grader i stolsvärmen och så.
Jag gör nu ett enkelt exempel:
Du vill lägga till en backkamera.
Applikationen för själva tillbehöret har ett artikelnummer 12345.
12345 innehåller först och främst en mjukvara för själva kameran. Samt en ny konfigurationsfil.
1. När återförsäljaren gör en beställning av 12345 så kontrolleras det att det är rätt artikelnummer för just den bilen.
2. Om så är fallet så sätts kameran och bilen i programeringsläge och mjukvara för kameran laddas ned.
3. När detta är klart så laddas det upp en ny uppdaterad konfigurationsfil i bilen, den så kallade CarConfig filen.
Lite onödigt vetande, konfigurationsfilen har en storlek på 512kb på 2007-2009 och 768kb på 2010-2014 och 1024 kb på 2015-2018.
Att det nu finns en del verktyg att ändra i bilens konfigurationsfil har ju skapat en sorts möjlighet att lägga till och ta bort funktioner i en bil utan Volvos inverkan och utan inverkan på den befintliga mjukvaran i delen. Här kan man ju säga att verktyget i sig är andra delen av mjukvarupaketet från en återföräljare. Skillnaden är att själva konfigurationsfilen inte byts ut som hos Volvo, utan den ändras lokalt. Verktyget eller programmet i sig tittar bara på vad filen innehåller och visar användaren vad som står på resp statusrad. Nu måste man inse att det här är 2 helt olika sätt att lösa dessa ändringar på och det är 2 helt olika koncept. På Volvo återförsäljares sätt löser man det med mjukvarufiler och med det flesta andra verktygen via fil-ändring. Att tänka på är att om du kopplar upp din bil senare hos Volvo återförsäljare för andra sysften så kommer din konfigureringsfil att ändra tillbaka till den ursprungliga som finns lagrad hos Volvo centralt. Det är en av nackdelarna med de andra verktygen.
Som du sen nämner, varför kan man inte använda mjukvaran till andra bilar?. Volvo bjuder aldrig på dessa VBF filer. Det är därför de inte cirkulerar på internet. Däremot finns ett land i öst där man faktiskt har illegalt tagit reda på massor med VBF filer genom loggning av datatrafiken eller helt enkelt mutat någon att få låna en dator med VIDA och kopierat cachen. V-Dash är ett exempel där man tagit vara på många av Volvos VBF filer. Att ladda en styrenhet med en VBF krävs också en bootloader(SBL) och som är inviduell till alla styrenheter, så det är inte helt enkelt att byta mjukvara hur som helst i en styrenhet utan rätt filer även om du har rätt VBF. Det finns faktiskt flera verktyg från Volvo som liknar mycket av de som finns i V-dash eller Pxtool. Det ena heter SDA och där kan man byta ut mjukvaror i styrenheter med hjälp av SBL och VBF filer. Programmet DHA kan man ändra i själva mjukvaran, särkillt användbart om man vill ändra tider eller signaler som normalt är fixerade i grundfilen VBF.
Till ditt språkbyte som är kärnan i din tråd är att du kan antingen byta språk med hjälp av Volvo mjukvaror eller använda verktygen ovan nämda. Men du kan inte med hjälp av endast VIDA byta språk.