Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rosefors
Då har du fått luft i oket sannolikt.

Du får lufta bromssystemet bak.

Hål i damasken kommer på sikt innebära att det kommer skit in som kommer repa kolven så att den börjar rosta. Det i sin tur innebär att kolven inte kommer gå tillbaka utan ligga emot skivan, om du inte byter damask.

I praktiken innebär det en renovering av oken.
av Rolle85
Hmm okej, jag får försöka lufta imorgon. Vilken nyckel är de som gäller på luftnippeln bak, minns att det är något udda? Måste köra med brännare på den tror jag då den sitter som fasen när jag försökte 2018 och fick inte loss den.
Jag har aldrig plockat ner ett bromsok i bitar men ser att de finns renoveringssatser. Var kan jag hitta ett renoveringskitt imorgon tro i Göteborg? Försöker finna en film på hur man renoverar dessa :/
av Rolle85
Ger mig på luftning först. Kör med brännare antar jag på nippeln.
av Rolle85
Nån som vet vilket renoveringskitt som passar bak, verkar vara en jungel.
av rosefors
Original volvo nipplar brukar vara 11mm. Annars oftast 10mm.

Jag brukar byta alla nipplar till nya Volvo original om det är ok jag inte rört förut och nipplarna suttit någorlunda. Annars är risken stor att dom dras av i framtiden. Har dom dessutom suttit rejält gör jag rent med gängtapp. Sätter i nya med lite fett på. Då vet jag att jag inte kommer ha problem så länge jag äger bilen.

Nya nipplar på volvo kostar ca 150kr st.

När det gäller hålet i damasken så innebär renovering av bromsok ett jobb som behöcer göras lite metodiskt och bör därför planeras. Jag skulle föreslå att du sprutar i 5-56 i hålet nu och planerar för en åtgärd till våren/sommaren av båda oken. Förhoppningsvis klarar sig oket tills dess.

En viktig sak att ta hänsyn till är motorn till handbromsen som behöver tas av och tätningen ses över. Korrosion runt tätningen leder till att vatten kommer in och förstör motorn om man inte tar hand om det innan så skett. Du bör också byta skruvarna som håller motorn.

Man bör också ha en kompressor samt monteringsfett för att underlätta att få den nya damasken upp över kolven vid montering igen utan att den skadas.

Jag har köpt mina renoveringssatser på autodoc (som jag har svårt för att rekommendera) men det finns såklart andra ställen som satser säljs på.
av rosefors
Jag köpte dessa när jag höll på men brembo är väl att föredra. Också om kolv och glidpinnar är i bra skick så vill man gärna behålla dom men det vet man ju inte i förväg innan man tagit isär.
Bilagor
Screenshot_20231230-211921.jpg
Screenshot_20231230-211921.jpg (588.6 KiB) Visad 138 gånger
av Rolle85
jag har original-Ok på bilen och nipplar original. Passar då kittet på bilden?
Ska börja med att lufta imorgon.
av rosefors
Jag har en 2.5T, samma bil i övrigt vilket ska innebära samma ok.

Men för tydlighetens skull, jag rekommenderar att byta till nya Volvo original nipplar om dom du har sitter så hårt att du behöver värma.
av Rolle85
Ja, men jag vet inte om jag får bort den jag har som redan är original. Ska se om jag kan lossa på den imorgon och lufta. Sen får jag köpa renoveringskitt. Ingen som sitter på defekta OK som ni kan sälja som jag kan renovera?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid