Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
Jag bytte fram och allt funkade fint.
Idag bytte jag enbart klossarna bak och upplever nu att bromsen tar väldigt långt ner? Har max nivå på bromsolja och har stått och stampat på tomgång med locket avskruvat. Varför tar bromsen långt ner nu?
Bromsar tar bra långt ner.
Elektrisk p-broms funkar bra
av rosefors
Svaret på det kan ju faktiskt va att du har fel skivor för bromsarna.

Kan också va klossarna vars material är så elastiskt.
av Rolle85
Nej men skivorna bak är rätt.
Bromsar man snabbt på pedalen tar de direkt, men om man bromsar långsamt tar den längre ner. Minns inte hur de var innan
av rosefors
Men du har väl inte en separat bromspedal för bromsarna bak förmodar jag?

Jag tror det blir svårt att ge dig konkret hjälp om vad som kan va fel när vi vet att du har fel skivor på bilen. Börja med att sätt dit rätt grejer. Skriv också vad för klossar du satt på.
av Rolle85
Ska nu byta skivorna fram med, får se hur de blir.
Bak bytte jag till samma Biltemaklossar som förra gången. Dvs samma klossar runtom från Biltema som sist. Oljenivån är hög men bromsen tar mkt sent
av Rolle85
Tog ner frambromsarna igen, har nu bytt till Biltema 316 skivor fram till klossarna på Biltema som är för 316. Bak har jag bytt enbart klossarna. Nånting har helt klart hänt, pedalen går väldigt långt ner innan den börjar ta.
Bytte som sagt både skivor och klossar 2018 med precis samma delar men fick inte detta fenomen.
av rosefors
Det kan inte va så mycket annat än att det antingen är luft i systemet, att trycket sjunker eller att något i bromsoken ger efter.

Sjunker pedalen eller tar den bara långt ner?

Det ligger ingenting emellan klossar och bromsok?

Det är inte så att du råkar trycka ut kolven en bit för långt innan du tryckte in den igen?
av Rolle85
Jo jag har elektronisk parkeringsbroms och gick då hela vägen ut med bromskolven när jag satte ett 12v batteri på den. Vad kan hända då?
Jag såg även ett litet hål på damaskern som är runt kolven som går ut men är det ett problem?
Problemet kom när jag bytte bak, de fanns inte där når jag när jag bytte fram.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Bara kondensvatten från ac.

B230fk går dåligt & ojämnt

Felkoder?? Börja med "vanlig" servi[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Mitt vänstra framdäck har en negativ cam[…]

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]