Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ardal
Hej!

Jag körde från Stockholm till Helsingborg i fredags, och precis innan avfärd så mätte jag batteriet med Foxwell till 95%. Väl framme så mäter jag batteriet till 85%. Hur kan det bli så? Dagen efter när jag skulle köra en sväng låg den på 82,8% men efter cirka 20 min körning är den nu återigen på 85%. Det är ett nytt batteri som installerades av Bilia för en månad sedan.

Är det normalt, eller är det svag generator?
av Xanthopteryx
Mätningen av blybatterier är inte helt trivialt, särskilt när det ligger belastning på i bilen.
Det låter dock rimligt i mina öron.
Jag antar att Bilia gjorde som man skall och nollade BMS när batteriet var bytt?
Vad är det för Foxwell du har? Batterimätare eller scannern?
Har du scannern kan du kolla om BMS är nollad.

Mät spänningen när du kör (borde gå att läsa ur scannern också). Den borde då ligga på ca 15V när den laddar.
Om spänningen sjunker till ca 13,7 så är batteriet fuladdat (händer i princip aldrig i en bil).

Tänk även att när du kollar i bilen med exempelvis scannern så har du massor av datorer igång, troligen även tändningen.
Det påverkar spänningen extremt mycket.

Jag kör med en battery sense vilket gör att jag kan mäta spänningen när bilen är i vila, och har legat i vila länge. Tyvärr verkar den inte säljas längre men annars en himla trevlig pryl, även om appen är något yxig.
Användarvisningsbild
av Ardal
BMS är nollat, det kan jag se genom Foxwell NT710. Jag har mätt när bilen och motorn är igång. Jag ska strax åka iväg en sväng igen, så kan mäta en gång till. Ska man mäta när tändningen är på och motorn avslaget, eller går det bra även när motorn är på?
av Xanthopteryx
Mäta laddning så måste motorn vara på.
Mäta vilospänning så skall du helst mäta när bilen är av helt.
Lite osäker på om man får helt rättvisande men testa att poppa huven och mäta på pinnen där?
Om den stämmer tillräckligt med vad du mäter direkt på batteriet så kan du ha huven på glänt och låsa bilen och vänta i flera timmar och sedan mäta där framme.

Värt att notera är även att det är sjukt svårt att ladda blybatterier fullt i en bil i normal körning.
Upp till cirka 80-85 procent går fort. Sedan tar det flera timmar att nå 100%.
Att dra ur batteriet går fort dock. Tändningsläge på i bilen (hålla inne startvredet några sekunder) drar uppåt tiotals ampere utan problem.
Temperatur påverkar också. Batteritemperatur. Inte lufttemperatur.
Här några tabeller som är bra riktlinjer. Du har AGM i din bil och borde då ligga på cirkus 12,85V fullt, obelastat! (alltså inget påkopplat och vilat i flera timmar, gärna över natten) och cirka 25 grader. Notera även där att det tar grymt lång tid att värma upp ett blybatteri. Stor massa.
Notera också att temperaturskalan gäller för vanliga våtcells men du kan grovt räknat bara räkna upp spänningen 0,15-0,2V så får du AGM.
Som du ser finns variationer i graferna då det finns olika typer av AGM och våtcell och gel, men det är en bra grov inriktning.
SoC-DoD.jpg
SoC-DoD.jpg (65.93 KiB) Visad 429 gånger
bild.png.f4a6add3907b7487161d9110b6d024bb.png
bild.png.f4a6add3907b7487161d9110b6d024bb.png (186.51 KiB) Visad 429 gånger
BatteriSpanningTemperatur.jpg
BatteriSpanningTemperatur.jpg (66.32 KiB) Visad 429 gånger
Batterikemi är komplicerade saker. Likaså att ladda är komplicerade saker. Och att underhålla för bästa livslängd.

Tillägg:
När jag pratar om normal laddspänning kring 15V så menar jag då att batteriet är kallt. Cirka 14,7 är normalt kring rumstemperatur-25 grader. Ökad laddspänning ju kallare det är. Minskad laddspänning desto varmare det är.
Grovt(!) räknat 0,01V/grad celcius.
Lägg på vid temperaturer under 25 grader och dra av vid temperaturer över 25 grader.
Därav ser du att vid 25 grader har du enligt ovan 14,7V laddspänning.
Kring 0 grader är det ca 0,25V högre. Alltså uppåt 15V. Vid -25 är det då uppåt 15,25.
Vid +50 grader (en bil blir varm på sommaren!) är det då ca 14,5V.
Grovt räknat som sagt var.
Svårt att veta exakt spec för Volvos batteri utan att ha grävt i datablad, och svårt att veta exakt hur Volvos BMS är programmerad.
av Peter12345
Ardal skrev: lör 30 dec 2023, 15:56 Jag körde från Stockholm till Helsingborg i fredags, och precis innan avfärd så mätte jag batteriet med Foxwell till 95%. Väl framme så mäter jag batteriet till 85%. Hur kan det bli så? Dagen efter när jag skulle köra en sväng låg den på 82,8% men efter cirka 20 min körning är den nu återigen på 85%. Det är ett nytt batteri som installerades av Bilia för en månad sedan.
Är det normalt, eller är det svag generator?
Den äldre P3-platformen (V70III/S80II/V60 2007-) laddar batteriet upp till en viss nivå (82-85% SOC) för att kunna ladda vid motorbromsning. Batteriet laddas upp till 100% SOC om det är minusgrader ute.

viewtopic.php?f=79&t=131833&p=1139018&h ... g#p1139018

viewtopic.php?p=1464080#p1464080

viewtopic.php?p=1561531#p1561531
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. Årets kultur[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

Det var felet! Fick bli tejp temporärt till[…]