Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonsssson
Har en V70 2010 som har väldigt ojämn temperatur i kupén. Idag i -20 så blev det inte ens halvvarmt i kupén efter 5 mils körning. Förra veckan blev den dock så pass varm att jag kunde sänka tempen till 21 inne i bilen...Hade värmt upp bilen innan med dieselvärmaren, med dieselvärmaren blir det varmt i kupén.

Problemet är alltså:
*Kupén blir oftast inte varm, speciellt när det är riktigt kallt ute
*Ibland händer det att kupén blir varm så man kan sänka värmen
*När jag kör på Autoläget går aldrig fläkten igång mer än ca 50%
*Vid manuellt läge och full fläkt (då kör den för fullt) blir det inte heller varmt i kupén
*Dieselvärmaren värmer bilen ordentligt

Vad tror ni, är det termostaten som jäklas? Eller kan det vara nåt annat?
Fick bytt termostat (de byter hela termostahuset) på vår V70 2010 i november.

Kylvattentempen kom upp till ca 45-46 grader utan dieselvärmare och ca 55-58 grader med värmaren igång.

Funkar att läsa av med valfri obd2 läsare, själv har jag icarsoft cr pro.

Tyvärr ett standardfel i termostathuset med en tätning som kalvar ur inåt och förhindrar termostaten från att stänga.

6100:- fick jag betala, verkar vara vissa som betalt uppåt 9000:-.... Sitter riktigt illa placerad
Fast vi fick iofs värme i kupe'n med fläkten i manuellt och dieselvärmaren igång. Dock var det knappt minusgrader då, så lär ju vara stor skillnad vid -20...

Annars är ju tätt värmepaket en möjlighet men då borde ju inte värmen funka ibland.
Värmare XC60 22-

Sanning med modifikation. Förvisso så[…]

Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]