Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zaqee
Går in i felsäkert läge. Motor och dstc lampa lyser. Felkoder på kontakt med ecu osv. Kolla bilder på felkoder
IMG_5185.png
IMG_5185.png (1.29 MiB) Visad 1074 gånger
IMG_5181.png
IMG_5181.png (1.14 MiB) Visad 1074 gånger
IMG_5180.png
IMG_5180.png (3.04 MiB) Visad 1074 gånger
IMG_5182.png
IMG_5182.png (2.57 MiB) Visad 1074 gånger
IMG_5183.png
IMG_5183.png (3.24 MiB) Visad 1074 gånger
IMG_5184.png
IMG_5184.png (3.4 MiB) Visad 1074 gånger
Användarvisningsbild
av jiha1968
Tycker det var svårt att hålla översikten med alla bilderna på felkoder, så jag kokar ner soppan till lite text:

PBM-P061E67 : P-bromsmodul (PBM) klagar på dåliga/ingen data från BCM (ABS/Bromsmodul)
PBM-U010000 : PBM klagar på att ECM (motorstyrningen) inte svarar på CAN-nätverket

ECM-P060D00 : ECM klagar på att båda två signaler från gaspedalen är felaktiga
ECM-P193500 : ECM klagar på att den inte får korrekt status för bromsljusbrytaren från CEM
ECM-P057500 : ECM klagar på att CEM skickar felaktigt Cruise-signal , från rattknapparna. (knappar nertryckt i mer än 3 minuter)

DEM-U040168 : DEM (Haldex) klagar på att bakhjulen inte rör sig så mycket som förväntad i förhållande till ingående axel, i mer än 10 sek. ECM (och BCM vill jag tro) berättar fel/fattande data på motor-/hjul-hastighet till DEM

ECM-U007300 ECM klagar på att den inte kan tala med andra moduler via CAN-bus A. Fel på CAN-BUS A

PCM-P072500 Troligen:
TCM-P072500 : TCM (Växellådan) klagar på att den inte får något normalt motorvarv-info från ECM

PCM-P171900 Troligen:
TCM-P171900 : TCM klagar på att den inte får något normalt Dragmoment-info från ECM

TCM-U000100 : TCM berättar att den går i viloläge intill vidare då CAN-bus signalen inte ger mening
TCM-U010000 : TCM klagar på att den inte kan tala med ECM

Summerad:
Kommunikationsfel på bilens High-Speed CAN-BUS
(CAN-bus är som oftast et par tvinnade ledningar som går från modul till modul i bilen)

Orsak:
Mest trolig kabelbrott/skador i den tjocka kabelhärvan som går vid sidan av/bak/under batteriboxen.
(Men det är tyvärr inte den endaste tänkbare orsaken)

Åtgärden:
Ta bort batteriet, öppna kabelhärvans tejp, kolla noggrant efter korroderande / skadade ledningar. Reparera skador :ninja:
av Zaqee
Blev bar helt plöstsligt nu när jag bytte luftmassemätaren kopplade in och skulle radera felkoder. Så kom de upp ett felmeddelande om broms fel. Sen om startspärr så bytte nyckel. Då kommer felkoderna tillbaka direkt och går in i felsäkert och startat jag om kan man köra typ 2 minuter sen felsäkert läge igen
Användarvisningsbild
av jiha1968
Ta bort det långa röret mellan luftfilterbox/MAF och turbo igen.
Kolla kabelhärvan som ligger på motorn under röret mycket noggrant, trolig har röret/kabelfästen skadat några kablar där.

Det är möjligt att någon av modulerna har problem internt, men den typ felsökning är lite svårt utan t.ex Oscilloskop.
Om jag läser rätt så kom felen vid byte av MAF, jag sätter därför fortfarande pengarna på kabelskador.

Startspärr-fel dyker gärna upp om CAN-bus kommunikation faller ut mellan t.ex CEM, BCM, och ECM.
Om det inte går att hitta någon kabelfel, får CAN-bus och modulernas strömtillförsel felsökas, i början med att se vika moduler det går att tala med via diagnos-utrustningen.
av Zaqee
Kollat alla kablar.
Hur kollar jag så att inte någon styrbox fått någon skada? Första felkodsläsaren jag kopplade in så började bromslampa samt stopp lampan lysa. Tror det är korttmslutning eller något i den felkodsläsaren då felet kom efter jag kopplade i den.
Användarvisningsbild
av jiha1968
aj, ok... Om det är så det hänger ihop så har jag möjligen pekat åt fel håll tyvärr.

Det är inte vanligt att bilens moduler tar skada vid inkoppling av diagnosutrustning via bilens diagnoskontakt (OBD) men det är inte omöjligt, eller felen kan också bero på tillfälligheter.

Utifrån felkoderna och det du berättar så ser det ut till att något stör bilens High Speed CAN-bus efter start av bilen, (citat; "startat jag om kan man köra typ 2 minuter sen felsäkert läge igen") , med att kolla "Freeze Frame data" på felkoderna kan man se vilka fel som dyker upp först, så vi kan få en ny riktning i felsökande.
av Zaqee
Var inne i live data, och BCM alltså broms modul kommer jag inte in i. Den hittar inte den. Dom andra kommer jag in i. Även de som visades först när jag kopplade in de trasiga instrumentet. Broms fel stanna snarast.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Då klarnar det lite, bra!
BCM (ABS/Bromsmodulen) ligger mellan batterilådan och torpedväggen.
Modulen och kablarna till den får felsökas, kopplingsdiagram rekommenderas.
(kabeln under batterilådan får kontrollerats mycket noggrant)

På kontakten till BCM borde det mätas:
(man får ta bort batteriet från bilen och koppla in det med startkablar eller nytta en 20-30A strömförsörjning till bilen, så det går att komma åt BCM och mäta medan det är spänning på bilen)

Pin 1, Röd-Grå: 12V konstant
Pin 32, Röd-Brun: 12V konstant
Pin 8, Grön-Vit: 12V "Tändning på"

Pin 16, Svart: 0V Jord
Pin 47, Svart: 0V Jord

Pin 12, Blå-Svart : CAN-High (ca 2,7V vid tändning på)
Pin 13, Grön-Svart : CAN-Low (ca 2,4V vid tändning på)
(Att mäta CAN-bus med Voltmeter berättar inte hela sanningen, man borde nytta oscilloskop så man kan se tillståndet på data-trafiken)
Användarvisningsbild
av jiha1968
Ja, många av bilens moduler är avhängiga av information/data från BCM, i tillägg kan fel på kablarna till BCM, eller BCM själv störa kommunikationen mellan dom andra modulerna.

När t.ex ECM och TCM inte får korrekt information om hur snabbt hjulen går runt, så kan inte dom modulerna med säkerhet beräkna vilken växel som ska nyttas, eller hur mycket motorn får gasa på = "Felsäkert läge".
Samma sak när störningar på CAN-bus gör så att modulerna inte kan kommunicera med varann .

Om bilens hastighetsmätare visar bilens hastighet medan bilen är i "felsäkert läge" , så kan tydligen några av bilens moduler tala med BCM. (t.ex DIM)

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]

finansiera V90

Tveksam om Volvofinans har sånt upplägg[…]

Verkar att den verkstad kan bara göra ett byt[…]