Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På min XC60 sitter hydrauliken på ena sidan och en vanlig gasdämpare på andra sidan. Allt är väl lite mer gömt på V70, men principen borde ju vara likvärdig kan man tycka.

/Martin
Fra MY12 så er det ikke hydraulikk lengre.
Mulig denne forandringen allerede kom på MY11, men vet i alle fall med sikkerhet at MY12 og nyere har elektriske aktuatorer, og ikke hydraulikk som driver bakluken
Testade ikväll i manuellt läge och den glider ner lika mycket. Den glider också lika mycket nedåt oavsett hur högt upp jag öppnar, så länge det är tillräckligt högt så att belastningen blir stor. Hur mycket dem glider verkar bero på yttertemp.

Hur kommer man åt gasfjädern/hydrauliken? Ligger de inklämda längs med taket bakom de svarta täckbrickorma?
Oki Doffen.
Har en my10 och en my12 och på my12 så är det ett helt annat ljud, låter med el än hydraulik. (el-lucka på båda).

De funkar utan problem oavsett temp.
Gammal tråd men aktuellt problem för mig så finns det någon konsensus så här åtta år senare? Jag befinner mig i fjällen med 10-15 minusgrader och min baklucka dippar ner 10-15 cm efter öppning. Nu är det så att jag har bytt båda dämparna hos Bilia relativt nyligen då de inte längre orkade hålla luckan helt öppen (i framförallt nedförslutning. Det bytet verkade avhjälpa problemet, åtminstone i vad som är normalt stockholmsväder. Så, är det bara så här det är i kallare väder eller är det något annat?
CMD skrev: tis 13 jan 2015, 23:24 Verkar som de var snö och is på luckan som gjorde att min gled ner. Nu när bilen är avtinad och tvättad är de inga problem.
Kanske var samma sak för mig. Verkar fungera efter jag tagit bort snö och is. Får hålla koll framåt.
Daviddd skrev: Som jag skrev är mina redan bytta av Bilia, så bör inte vara där problemet sitter.
Då bör du åka tillbaka till Bilia och påpeka att de inte håller luckan öppen och de ska de klara av oavsett om det är 15minus. Finns inget annat som kan orsaka problemet iom att det endast är dom som håller luckan.

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]

finansiera V90

Tveksam om Volvofinans har sånt upplägg[…]

Verkar att den verkstad kan bara göra ett byt[…]

Det är enkelt jobb, på alla 5 cylindrig[…]